ANNONS
Annons

Stativbesvikelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eveningstar

Aktiv medlem
Fick äntligen mitt nya stativ idag.
Köpte från Warehousexpress följande:
Gitzo G1227 LVL
Kirk BH-3

Sakerna kom idag och de ser riktigt fina ut, förutom att de inte alls lever upp till mina förväntningar på ett system för 9000kr...

Hoppas någon kan råda mig vad jag ska göra eller om detta är så pass bra som ett stativ i den här vikt/pris-klassen kan bli.

Först kulleden:
När man spänner huvudratten för att låsa kulan så "kryper" låsningen, alltså man ser tydligt i sökaren hur kameran pekar någon annan stans och kompositionen ändras. Om jag spänner "tension control" alltså inställningen så att kulan går trögare när huvudratten är lossad, så minskar krypet och det ändras i princip ingenting, men jag måste spänna en hel del mer än vad jag vill för att bli av med krypandet.

Vidare så sviktar den en del. Trycker jag lätt på kameran eller objektivet så ser man hur hela kulan, fästet och kameran sviktar.

Stativet:
Vibrerar. Nästan stående vågor. "Fnätter" man till tex längst ute på objektivet så vibrerar hela sökarbilden och det tar en 3 sekunder innan den stannat. Detta är med objektivets stativfot skruvad direkt i stativet utan kulleden imellan.
Samma sak sker om jag tex slår till ett av benen på liknande sett.

Så vad säger ni?
Acceptera läget? Skicka tillbaka?
Kirk har ju en garanti att man ska vara helt nöjd, men den gäller ju bara oanvända grejer. Ska man skicka in på garatirep då?

Objektivet jag pratar om är ett 300/4, men samma saker ser jag när jag sätter på mitt 70-200.

Ps. Konstigt, var enda gång jag startar en tråd här så beklagar jag mig =) Hoppas ni har överseende. Ds.

Eveningstar skrev:
Kirk har ju en garanti att man ska vara helt nöjd, men den gäller ju bara oanvända grejer. Ska man skicka in på garatirep då?
Den garantin borde ju fungera även om man testat, hur ska man annars veta om man är nöjd?

Skulle rekommendera en Arca B1 eller Acratech Ultimate om du inte vill ha något kryp. En del är nöjda med Kirk, andra inte. Min far är det inte. Jag har en Acratech och är helnöjd.

Ja, stativet vibrerar, och det är normalt. Detta är för att det är så extremt lätt. Följde det med en påse att hänga under stativet? Har du testat med den också, fylld med stenar eller fotoväska? Tung utrustning på ett lätt stativ ger vibrationer, speciellt om man inte tyngt det. Pröva också att inte fälla ut de nedersta bensektionerna.

Lösningen är såklart ett tyngre stativ, men ska man klättra/bära det med sig långt måste man ju kompromissa. Ditt stativ bör vibrera avsevärt mindre än ett aluminiumstativ i motsvarande viktklass om det är till någon tröst!

/Pontus

Mmh, så är det bara, lätta stativ vibrerar med tunga prylar på.

Men en kulled ska naturligtvis inte börja krypa, då har man antingen en för liten kulled eller så är den bara dålig.

/Henri

Eveningstar skrev:
Först kulleden:
När man spänner huvudratten för att låsa kulan så "kryper" låsningen, alltså man ser tydligt i sökaren hur kameran pekar någon annan stans och kompositionen ändras. Om jag spänner "tension control" alltså inställningen så att kulan går trögare när huvudratten är lossad, så minskar krypet och det ändras i princip ingenting, men jag måste spänna en hel del mer än vad jag vill för att bli av med krypandet.

Vidare så sviktar den en del. Trycker jag lätt på kameran eller objektivet så ser man hur hela kulan, fästet och kameran sviktar.
....
Enligt min mening är ettväxelhuvud det som är suveränt, Manfrotto 405 eller 410.
Med denna så slipper du ovanstående bekymmer!
Finns i några trådar här på fotosidan.

Re: Re: Stativbesvikelse?

FILM) (ulltand skrev:
Den garantin borde ju fungera även om man testat, hur ska man annars veta om man är nöjd?

Ja du... står ju klart och tydligt här:
http://www.kirkphoto.com/guarantee.html
"If you are not completely satisfied with any unused item, for any reason, simply return it within 30 days."
"Used or incomplete returns can not be accepted".

Stativet är jag inte så förvånad över faktiskt även om det lät så från början. Kollade nu med mitt andra "stativ" (a.k.a vibratorn), och det är faktiskt klar en förbättring.

Men huvudet där emot vet jag inte riktigt om jag vill leva med. Finnishen är dessutom inte hållbad öht. Jag fällde kulan försiktigt mot kanten (45grader) och det blev märken på kanten.

Vet inte om jag använde fel terminologi när jag skrev "krypa". Låst kula sitter där (med svaj dock), det är under själva låsningen som kompositionen ändras lite.

Jag har ju ett BH-3. Jag har dock inte värre objektiv än ett 70-210/4-5.6 ännu, men krypa... Det räcker med att peta till kulan lite så sitter den där. Riktar man kameran lite neråt så får man ju bemöda sig med att vrida lite på ratten förstås. När kula, och snabbfäste är ordentligt låsta så känns det som om huvud och kamera är en och samma stycke, utan fogar. Jag ser ingen anledning att det inte skulle funka med en 300/4 tex.
Däremot så flexar ju benen på stativet en aning vilket gör att sökarbilden ändras lite när man släpper kameran. Just det är ju inte så mycket att göra åt, annat än att skaffa stabilare stativ.

Att kompositionen ändras en aning när man låser panoreringsratten har jag dock åxå råkat ut för ett par gånger.

Stativet kan jag dock inte uttala mig om. Mitt feisol vibrerar åxå litegrann, men det tar inte några 3s innan man inte ser det i sökaren längre, runt 1s skulle jag tro, men du har ju lite tungre grejer på åxå.

Lätta stativ vibrerar om man inte tyger ner dem. Köpter ett Gitzo Bazalt stativ nyligen och har samma erfarenheter. Till mitt stativ valde jag Markin M10 huvud, farmförallt för viktens skull (endast 490g). Har inga problem med krypningar vid låsningen dock så kanske kulan är lite för liten då den är lite svår att hitta rätt friktion så att den går fritt och lagon trögt, lätt att den nyper. Totalt väger kombinationen 2,1kg.

Men man kan inte få allt, Mycket nöjd efter att har släpat på en Manfrotto 161 med IncaBall, totalvikt på ca 7-8kg.

elmqvist skrev:
Lätta stativ vibrerar om man inte tyger ner dem. Köpter ett Gitzo Bazalt stativ nyligen och har samma erfarenheter. Till mitt stativ valde jag Markin M10 huvud, farmförallt för viktens skull (endast 490g). Har inga problem med krypningar vid låsningen dock så kanske kulan är lite för liten då den är lite svår att hitta rätt friktion så att den går fritt och lagon trögt, lätt att den nyper. Totalt väger kombinationen 2,1kg.

Men man kan inte få allt, Mycket nöjd efter att har släpat på en Manfrotto 161 med IncaBall, totalvikt på ca 7-8kg.

Markins M10 tänkte jag först köpa men jag snålade in lite och köpte Kirk istället, vilket jag nu ångrar.

Mitt råd. Snåla aldrig! (Och ha inte stoppbad på fingrarna när ni tar upp papper för belysning)

Har slängt iväg ett mail till Kirk med frågor om det verkligen ska vara så här. Får se vad de säger. Om det ska vara så då blir det att bita i det sura äpplet och köpa en dyrare iaf.

Jag har Gitzos motsvarande stativ i serien mindre och det fungerar utmärkt med samma brännvidder och till och med längre. Däremot skjuter jag aldrig ut den nedersta bendelen helt och anpassar den totala utskjutning till brännvidd och vind. Använder aldrig kroken under. Du blir nog inte besviken efter lite vana. Kulleden kan också det vara en vanesak.

/Staffan

Kan det inte vara gungningar i objektivets stativfot du ser när du monterar objektivet direkt på stativet?
Nikon har ju en rad dåliga stativfästen numera.
Prova att kila in något mellan stativfoten och objektivet (filmburk kanske) och se om det blir bra.

Vad gäller att kulleden inte låser i rätt läge, har du tillräcklig friktion inställd? Den kan behöva justeras vid byte av objektiv efter vikt och balans.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar