ANNONS
Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Camotrollet

Medlem
Hejsan,

Jag har precis köpt mig en Eos 400 och är sugen på en stativ för att ta bilder med längre slutartid utan rörelseoskärpa. Vad rekommenderar ni för något prisvärt?

Jag rekommenderar ett Manfrotto 055 Pro B med huvud 488 RC4. Kostar ca 2200:- på CyberPhoto.
Lite tungt är stativet, men mycket stadigt och med möjlighet att montera pelaren horisontalt när du vill fota Macro nära marken.
Jag är helnöjd med ovanstående:

// Hasse

Jag vet inte så mycket om det stativet. Men läser du på beskrivningen så är det ju mer ämnat för kompaktkameror och lättare systemkameror.
Kanske funkar till din kamera, vad vet jag ?

Mitt råd är att inte snåla på stativet. Ett stativ har du nytta av i många år. Stativet jag tipsade om är inget "proffstativ" men ett bra alternativ för oss amatörer. Köpte själv ett liknande som din kompis har.Tyckte det var billigt och säkert skulle duga till mig. Står nu och samlar damm i garderoben. För dåligt helt enkelt !

// Hasse

Har ett Manfrotto 055 CLB. Mycket nöjd. Två lättare stativ samlar damm i källaren. Även ett bra stativ skakar något lite pga spegelrörelsen så glöm inte spegeluppfällningen innan du tar bilden. Har D200 + kabelutlösare MC30.

Men hejba, ska jag köpa ett stativ för 2200 och en fjärris för 900? Känns lite smådyrt då jag precis köpt kameran och inte vet hur mycket den kommer användas. Å andra sidan så vill man ju inte snåla. Om ja köper stativet för 1100 kommer ni att dissa mig sen också ;)
Skämt och sido, kompisen som tipsade om det där mindre stativet fotar väldigt mycket och duger det åt henne... borde de duga åt mig tycker jag.
Jag kommer dessutom knappast att ta några macrobilder då ja inte har något objektiv för det.
Men om vi säger att jag har två alternativ, antingen att jag köper det dyrare stativet alt det billigare + en fjärris vad skulle jag köpa då?

Kikade in på blocket (även om ja inte tycker om att köpa sånt här beg, men så länge de inte är elektronik kanske de kan vara värt en chansning)

Är det här något tro? http://www.blocket.se/vi/12524306.htm?ca=2_s

Manfrotto 055CLB kamerastativ med manfrotto 141RC stativhuvud.
Vad skiljer det kittet från det som ni pratar om?

Jag tycker blocket-alternativet verkar bra.

Jag har både 055 och 190CLB. Använder nog mest 190.an faktiskt. Ska man bära stativet längre sträckor är vikt så att säga av vikt. :) 190CLB har jag använt mycket med såväl vanliga som mellanformatskameror, det är lite lägre men inget jag stör mig av. Vad som egentligen är viktigare är ett bra huvud. Vet inte så mycket om 141RC som följde med i blocket-annonsen men det duger säkert långt. Annars kan du ju komplettera med en bra kulled senare. Onödigt att satsa massa pengar på ett stativ i början om det riskerar att bli en hyllvärmare. Köp ett billigare och se om det täcker dina behov.

utgå inte från att du inte kommer køpa ett makro senare.
och man kommer ganska næra med vanliga gluggar också...

det ær væl alltid lite roligare att ha lite værre grejer æn kompisen :)

Tunga stativ har en tendens att stanna hemma när man egentligen hade behövt dem.

Lätta och enklare stativ för kompaktkameror är inte tillräckligt stabila för en 400D.

Här är ett vettigt stativ för 795kr hos Photax:
http://www.photax.se/sttv/stativ/sg/sg.htm
I alla fall till att börja med, efterhand så märker man om man behöver något annat.

Stativet på blocket är nog ett bra alternativ.

Mvh J O

Manfrotto 055 har nästan blivit en standard bland amatörfotografer och ger mycket stativ per krona. Huvud väljer man efter tycke och smak. Jag valde #115 eftersom jag också har det till riktigt tunga kikare och det har för mig den viktiga panoreringsfunktionen.
Vid behov kompletterar jag stativhuvudet med Vixen finjustering. http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=288

Fjärrutlösare är ett måste vid många situationer. De går att hitta för hyfsade pengar.
De trådlösa är bekväma att ha med sig, men om du vill ha lååånga exponeringar (Bulb) är det trådutlösare som gäller.
http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-g61.html

//Martin

Elin, inte behöver du köpa en fjärrutlösare.

Kolla i manualen på kameran så har du självutlösaren, den kan du använda när du skall ta bilder och ha kameran på stativet.

Funkar lika bra

Jag rekommenderar dig också att köpa det lite dyrare stativet. Precis som dom andra säger, så vet du ju inte vad du kanske kommer att skaffa dig för objektiv längre fram.. Kanske ett lite tyngre tele och då kan du inte använda det billare som inte klarar vikten.

Jag vet själv hur det är i början man är ivrig och vill gärna skaffa prylar till kameran.. men mitt råd är.. vänta hellre lite och känn efter vad du behöver..

För att ett stativ skall fungera tillfredställande så måste det ha lite tyngd för att stå stadigt.

Jag hade själv fördelen att få låna flera stativ innan jag köpte det jag har nu.. Just för att testa och se, vilket trivs jag bäst med.

Jag kollade in det på blocket, och personligen hade jag blivit tokig på alla vred som sticker ut och bara är ivägen.

Jag ser också att det som din kompis har, har en sk mittpelare där man kan hissa upp kulleden och kameran. Det är inte heller att rekommendera då det bara gör allt ostadigare.

Camotrollet skrev:
Men hejba, ska jag köpa ett stativ för 2200 och en fjärris för 900? Känns lite smådyrt då jag precis köpt kameran och inte vet hur mycket den kommer användas. Å andra sidan så vill man ju inte snåla. Om ja köper stativet för 1100 kommer ni att dissa mig sen också ;)
Skämt och sido, kompisen som tipsade om det där mindre stativet fotar väldigt mycket och duger det åt henne... borde de duga åt mig tycker jag.
Jag kommer dessutom knappast att ta några macrobilder då ja inte har något objektiv för det.
Men om vi säger att jag har två alternativ, antingen att jag köper det dyrare stativet alt det billigare + en fjärris vad skulle jag köpa då?

Elin, självklart kommer vi dissa dig till vansinne ;-)
Nä du kan vara lugn,ingen dissning här inte. Bara lite råd i all välmening. Kanske kan du få låna din polares stativ en helg och testa lite ?
Och som Agneta skriver, du kan ju använda självutlösaren. Du får kanske vänta några sekunder på exponeringen, det har du säkert tid med !
Väntar du med fjärren,så har du ju slantarna till ett lite bättre stativ.

Lycka till !

// Hasse

Jag tycker att en del fokuserar lite väl mycket på att stativet ska vara tungt. Om det skulle vara så, så skulle väldigt få proffs använda t ex Gitzo explorer som väger 1 kg. Eftersom jag bär mitt stativ många mil så föredrar jag ett lätt stativ och ett lätt stativ är också lätt att tynga ned om man skulle behöva det.

Kulleden är viktigare och har man en kass kulled spelar det ingen roll hur tungt och stabilt stativet är.. En eos 400 är en liten och nätt kamera. Använder man inte långa tunga telen så klarar man sig med ett förhållandevis enkelt stativ även om man såklart kan förse sig med såväl hängslen som livrem och vara förutseende inför kommande behov.

Nu är det ju svårt att förutse kommande behov och det är ingalunda säkert att ett 055 skulle vara det rätta. Det kan lika gärna vara så att man vill ha ett superlätt kolfiberstativ därför tycker jag man kan börja med ett hyfsat billigt för att sen känna efter vad man behöver.

Jag tycker annonsen på blocket verkar bra. Jag skulle kunna äta upp min hatt om det inte räcker för Elins EOS400. Annars finns också hyfsat billiga stativ/led-kombinationer med manfrotto 190 som också gott och väl räcker till. Testa också kompisens stativ. Är du nöjd med hur det funkar så skaffa ett sånt.

Camotrollet skrev:
Men hejba, ska jag köpa ett stativ för 2200 och en fjärris för 900?

Kan bara hålla med om vad som sagts tidigare, en fjärr är bekvämt men inte nödvändigt. Men vill du ha en så kostar den inte på 900:-, en trådutlösare till en 400D (RS-60 E3) kostar 150:- så investeringen är inte så jättetung.

Tack snälla för alla synpunkter. Om jag blir klokare eller mer förvirrad ska ja låta vara osagt ;) Trevligt då man kommer som nykomling och folk orkar svara på samma frågeställningar om och om igen. Jag lovar att jag ska bli bättre på att använda sökfunktionen och google, men som äkta blåmes så känns det tryggt att börja med att få lite grundläggande tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar