Elin, inte behöver du köpa en fjärrutlösare.
Kolla i manualen på kameran så har du självutlösaren, den kan du använda när du skall ta bilder och ha kameran på stativet.
Funkar lika bra
Jag rekommenderar dig också att köpa det lite dyrare stativet. Precis som dom andra säger, så vet du ju inte vad du kanske kommer att skaffa dig för objektiv längre fram.. Kanske ett lite tyngre tele och då kan du inte använda det billare som inte klarar vikten.
Jag vet själv hur det är i början man är ivrig och vill gärna skaffa prylar till kameran.. men mitt råd är.. vänta hellre lite och känn efter vad du behöver..
För att ett stativ skall fungera tillfredställande så måste det ha lite tyngd för att stå stadigt.
Jag hade själv fördelen att få låna flera stativ innan jag köpte det jag har nu.. Just för att testa och se, vilket trivs jag bäst med.
Jag kollade in det på blocket, och personligen hade jag blivit tokig på alla vred som sticker ut och bara är ivägen.
Jag ser också att det som din kompis har, har en sk mittpelare där man kan hissa upp kulleden och kameran. Det är inte heller att rekommendera då det bara gör allt ostadigare.