Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Tänkte köpa ett treben stativ till min fru, men vilken höjd skall man köpa , finns där någon tegel på om hur lång man själv är eller annat att tänka på

Det finns massor av trådar med tips o diskussioner om stativ. Men grundregeln är att man vill att stativet ska vara stabilt, lätt och billigt. Och man kan aldrig få mer än två av dessa faktorer samtidigt.

Det är väl förstås bra om kameran kan komma upp i ögonhöjd när man står upp, och kanske lite till om man t.ex behöver ställa stativet i en backe så att något ben behöver dras ut extra mycket. Glöm inte att räkna in höjden på kulleden.

När du räknar höjden räkna inte in höjden för eventuell utdragen mittpelare. Drar man ut den i någon större utsträckning blir minskar stabiliteten snabbt. Mittpelaren är mer till för att kunna finjustera höjden ett par centimeter än för att ge extra höjd.

Det finns massor av trådar med tips o diskussioner om stativ. Men grundregeln är att man vill att stativet ska vara stabilt, lätt och billigt. Och man kan aldrig få mer än två av dessa faktorer samtidigt.
O sämst tycker jag är att välja lätt o billigt, man blir bara irriterad.

Skall man filma så köper man inte kula. Vill man sen ha oljedämpat huvud för lugna rörelser så har Scandinavian ett Sachtler för ca 6000, oljedämpade huvuden är dyra (framförallt vettiga oljedämpade huvuden).

En gammal klassiker i fotosammanhang är Manfrottos 055. Om det håller med dagens mått vet jag inte.
Aluminium är framförallt tyngre, dämpar vibrationer sämre och är kallare för fingrarna än kolfiber men det är normalt också billigare.

Svårt att ge råd när man inte vet din tänkta prisnivå. Som tidigare nämnts är Manfrottos 055-serie ganska populär. Skaplig kvalitet och funktion sett till prislappen. I den nya serien finns ex
MT055XPRO3 för 2190 spänn hos Cyberphoto. Även Manfrottos kulleder är populära. Någre ex är deras 496RC2 för 790 kr eller storebror 498RC2 för drygt tusenlappen.

De ovan nämnda duger dock inte till riktigt tunga "proutrustningar" men för den lättviktige amatören kan de fungera väl. Jag har själv Manfrottos föregångare till exemplet ovan och där ligger jag "på gränsen" när jag sätter upp min Nikon D7000 med en telezoom på 70-300.

Enligt min, och även andras, erfarenhet är det största misstaget vid stativköp att man bedrar sig och köper för klena grejer. Självklart måste man ibland prioritera vikt och smidighet men förutom det kan ett stativ aldrig bli "för stabilt".

Personligen har jag valt att satsa på ett monopod (enbensstativ) när jag vill färdas lätt och inte vill ta med det tyngre trebensstativet. Monopoden fungerar dessutom utmärkt som vandringsstav.

Men en djungel är det och utbudet är oändligt.......

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto