Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Maru

Medlem
Ska köpa mitt första stativ och behöver lite hjälp och råd.

Jag kommer att använda stativet i fjällterräng vilket gör att vikten kommer påverka mitt val en hel del. Det är inte frågan om ett stativ för en klassisk fjällvandring och dess viktkrav på utrustningen, utan jag bor i fjällen så det blir ett "vardagsstativ" som jag ska orka kånka runt på i ibland krävande terräng tillsammans med övrig utrustning.

Jag tror jag vill ha ett stativ i kolfiber med kulledat huvud. En fördel är om det är typ snäpplås på benen istället för att man ska skruva. Jag är väldigt frusen om fingrarna och tror att det kanske blir ett problem med vridlås.

Jag är beredd att lägga ut ca 2-3000 kr.

Jag har inte lyckats hitta något lämpligt stativ med snäpplås, så jag har funderat på detta:
Triopo GT-3230X8C (kolfiber) med B2 kulled

Är dock osäker framförallt pga vridlåsen som om det ska ut fullt blir 12 st att vrida med stelfrusna fingrar...

Så, det jag undrar är om någon har något alternativ till detta att rekommendera.

Kanonbra!
Tjocka vantar är ett måste tyvärr. Att fota norrsken i -38 förra vintern var ingen höjdare, även med vantar. Får försöka hitta ett par tunna med elslingor i tror jag.

De stativen är ganska lika i specen förutom maxbelastning som är fyra kilo för Velbon och tolv kilo för Triopo. Jag har ett Velbon i Sherpa-serien, dock ej kolfiber. I mitt fall visade det sig att kulledens maxvikt på fyra kilo var för lite. Även om kulleden inte belastades med maxvikten så blev den ostabil och gled. Nu ska man nog ta Triopos spec. med en nypa salt Jag kommer att lasta på direkt när jag får hem det, och funkar det inte så skickar jag tillbaka det direkt. Det finns ju dessutom inga hinder att köpa Velbon stativ och satsa lite mer på kulleden. Det får ju behov och budget avgöra. För mig har dock 3000.- nästan passerat smärtgränsen... ;)

Jag köpte nyligen triopostativet. Är väldigt väldigt lätt! Känns knappt av man har det med. Det stativ jag har att jämföra med är ett manfrott 055 xproB som min sambo har och jag lånat en hel del.
Vad gäller stabiliteten de båda emellan så är självklart manfrotto bättre på den punkten, då det är tyngre. Men stor skillnad är det absolut inte, vikten väger absolut upp för det enligt mig om du ska bära runt på det mycket.

Kulleden upplever jag lite sämre än manfrottos. Mindre reglage som sitter lite för tätt. Inte så att det blir svårt att justera, men ändå hade lite mer rum mellan rattarna inte skadat.
Sedan så upplever jag inte att den sitter riktigt lika bra fixerad som kulleden du får med 055xprob-paketet på cyberphoto.se. Med en 5D MKIII, 16-35/2,8 samt en 430exII monterad så får det kämpa för att hålla kameran still i porträttläge. Det glider någon millimeter extra efter du dragit åt kulleden men sitter sedan bra.
Dock är jag osäker på om ens manfrottokulan klarar det fläckfritt.

Det blir mycket litet ihopfällt. Dock är det lite omständigare att fälla ihop än manfrotto. På tiopostativet lär du fälla upp benen nästan hela 180 grader så de står "rakt upp". detta gör att stativet ihopfällt i väskan inte blir längre än mittenpelaren. Smidigt när det väl ligger där i väskan!

Nu har jag inte provat detta stativ mer än någon månad och mestadels under lugna förhållande iom fastighetsfotografering, men det är så jag upplevt stativet.

Slutligen vill jag dock säga att jag är mycket nöjd med stativet. Manfrottot var byggt som en pansarvagn men blev tungt att bära på under längre promenader. Triopostativet är riktigt lätt, och litet när det är ihopfällt. Känns även mycket stabilt när det används, om än inte riktigt lika stabilt som manfrottot.

Kanonbra!
Tjocka vantar är ett måste tyvärr. Att fota norrsken i -38 förra vintern var ingen höjdare, även med vantar. Får försöka hitta ett par tunna med elslingor i tror jag.
Jag lovar dig att i -38 grC vill du inte hålla på med snäpplås, de blir både spröda och svårjobbade. De flesta vridlås är så kraftiga att du kan gripa med hela handen runt dem och öppna eller spänna åt. Sambon köpte nyligen ett Benro C2580 (tror jag det var), jag är riktigt imponerad över kvalitén och stabiliteten så långt. Hade jag inte köpt ett stort Gitzo förra året hade jag definitivt tittat mer på Benro. www.benrosverige.se

Vad du gör, snåla inte på kulleden. Du kommer bara bli besviken om du köper en för enkel modell som inte lever upp till dina krav. Satsa minst lika mycket på kulan som på stativet och har du begränsad budget så skulle jag prioritera kulleden. Amerikanska RRS gör världens förmodligen bästa kulleder men Benros grejer är inte fy skam om man undviker de allra minsta. I Manfrottos paket får du hyfsade stativ men bara halvdana kulleder.

Paketet med kula levereras med B3 som har vattenpass och ska klara 12kg istället för 8kg. Stativet klarar lite högre maxhöjd, men annars är det ingen större skillnad.

Jag köpte nyligen triopostativet. Är väldigt väldigt lätt! Känns knappt av man har det med. Det stativ jag har att jämföra med är ett manfrott 055 xproB som min sambo har och jag lånat en hel del.
Vad gäller stabiliteten de båda emellan så är självklart manfrotto bättre på den punkten, då det är tyngre. Men stor skillnad är det absolut inte, vikten väger absolut upp för det enligt mig om du ska bära runt på det mycket.

Kulleden upplever jag lite sämre än manfrottos. Mindre reglage som sitter lite för tätt. Inte så att det blir svårt att justera, men ändå hade lite mer rum mellan rattarna inte skadat.
Sedan så upplever jag inte att den sitter riktigt lika bra fixerad som kulleden du får med 055xprob-paketet på cyberphoto.se. Med en 5D MKIII, 16-35/2,8 samt en 430exII monterad så får det kämpa för att hålla kameran still i porträttläge. Det glider någon millimeter extra efter du dragit åt kulleden men sitter sedan bra.
Dock är jag osäker på om ens manfrottokulan klarar det fläckfritt.

Det blir mycket litet ihopfällt. Dock är det lite omständigare att fälla ihop än manfrotto. På tiopostativet lär du fälla upp benen nästan hela 180 grader så de står "rakt upp". detta gör att stativet ihopfällt i väskan inte blir längre än mittenpelaren. Smidigt när det väl ligger där i väskan!

Nu har jag inte provat detta stativ mer än någon månad och mestadels under lugna förhållande iom fastighetsfotografering, men det är så jag upplevt stativet.

Slutligen vill jag dock säga att jag är mycket nöjd med stativet. Manfrottot var byggt som en pansarvagn men blev tungt att bära på under längre promenader. Triopostativet är riktigt lätt, och litet när det är ihopfällt. Känns även mycket stabilt när det används, om än inte riktigt lika stabilt som manfrottot.

Spännande, jag har både triopostativet och 55xprob. Jag upplever triopostativet som "stummare" men mer såklart mer lättpåverkat, men absolut inte mindre stabilt. Kan du utveckla resonemanget angående stabiliteten? Jag kommer enbart använda mitt 55xprob inomhus i framtiden eftersom jag verkligen inte gillar vikten på 55xprob.

Tack för alla svar!
Velbon-stativet känns inte riktigt bra pga att det bara tar 4 kg. Visserligen har jag inte så tung utrustning idag (Canon 5D MKII med 24-70/ 2,8 oftast), men jag resonerar som så att den dag jag har råd att köpa större/tyngre objektiv kommer jag också ha råd att köpa ett bättre stativ.

Annars gillar jag Velbons snäpplås och dom funkade utmärkt i -38 förra vintern på det gamla Velbon Sherpa 250 r som jag nu lånar.

Om ni tycker B2-kulleden är för vek för mitt behov kanske jag kan kombinera Triopo-stativet med en annan kulled? Förslag?

Senast ändrad:
Om ni tycker B2-kulleden är för vek för mitt behov kanske jag kan kombinera Triopo-stativet med en annan kulled? Förslag?

Jag har en rrs-platta som sitter monterad på ett cullmann magnesit mb6.5-huvud. Jag är rätt nöjd med det. Framför allt är jag väldigt nöjd med rrs-snabbplattan som är helt grymt bra.

OM jag vore dig så skulle jag absolut titta på ett flertal andra kulor. Cullmanns känns sisådär. Båda de ex som jag har haft lider/led av att inte snabbplattan var ordentligt fastskruvad från fabrik.

Vanguard verkar spännande, men rätt dyrt annars.

Funderar också på detta stativ (Triopo GT-3232X8C) eller en motsvarande Benro (C1580T). Sedan är det ju som sagt var kulleden, funderar där på en Cullmann (MB4.1 + Manfrotto 323) eller kanske en Manfrotto (498RC2). Eftersom jag redan har några Manfrotto "fästplattor" och gillar dem så fortsätter jag gärna med dem. Följer denna tråd med stort intresse.

/ Stolpe

Jan,

Det finns egentligen tre sätt att lösa det:

1) Köpa en Manfrotto-kula med integrerat RC2-fäste
2) Köpa en Manfrotto 323 och skruva på en kulled av annat märke
3) Byta system

Min rekommendation är helt klart alternativ 3 eftersom Manfrottos minsta plattor är tämligen värdelösa; de låser inte speciellt bra mot kameran och de sitter inte helt hundra i fästet på kulleden. Det är helt klart värt några hundra att byta till Arca-plattor istället som dels går att få kameraspecifika (låser stenhårt mot kamerahuset) och dels sitter mycket bättre i fästet på kulleden (orubbliga). Även generiska Arca-plattor sitter bättre på kamerahusen eftersom de inte har någon korkplatta som sviktar när man drar åt.

Spännande, jag har både triopostativet och 55xprob. Jag upplever triopostativet som "stummare" men mer såklart mer lättpåverkat, men absolut inte mindre stabilt. Kan du utveckla resonemanget angående stabiliteten? Jag kommer enbart använda mitt 55xprob inomhus i framtiden eftersom jag verkligen inte gillar vikten på 55xprob.

Om jag fäller upp triopostativet högt så upplever jag att det sviktar en del mer än manfrottostativet. Sedan så känns det lite lättare att välta men det har ju enbart med att det helt enkelt väger mindre.
Men opererar du det på en normal höjd och inte närmare dess yttersta läge vad avser höjd så tycker jag nog inte att det är någon märkbar skillnad.

Något som dock är bra mycket bättre med triopoden tycker jag är snabbplattan. Denna har små gummerade fästen mot kameran vilket gör att den låser stenhårt. Sedan skjuter du så att säga in den i ett spår på kulleden och del säkrar den med en sprint och sedan en skruv. Bra lösning!

Jan,

Det finns egentligen tre sätt att lösa det:

1) Köpa en Manfrotto-kula med integrerat RC2-fäste
2) Köpa en Manfrotto 323 och skruva på en kulled av annat märke
3) Byta system

Min rekommendation är helt klart alternativ 3 eftersom Manfrottos minsta plattor är tämligen värdelösa; de låser inte speciellt bra mot kameran och de sitter inte helt hundra i fästet på kulleden. Det är helt klart värt några hundra att byta till Arca-plattor istället som dels går att få kameraspecifika (låser stenhårt mot kamerahuset) och dels sitter mycket bättre i fästet på kulleden (orubbliga). Även generiska Arca-plattor sitter bättre på kamerahusen eftersom de inte har någon korkplatta som sviktar när man drar åt.

Ursäkta trådskaparen att jag går lite off topic nu kanske.

Hmm, jag har redan en Manfrotto 323 sedan tidigare på mitt nuvarande Manfrotto Alu stativ och den fungerar rätt så bra, men visst det är varken så dyrt eller kanske superstabilt. Om man ska gå på alternativ 1, vad tror du om detta?

Manfrotto 054 Q2 MAG Pro-kulled, med snabbplatta
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=054_q2

"Manfrotto presenterar denna serie främst som ett tillbehör till sina kolfiberstativ i 190-serien, men de passar lika bra till alla andra stativ i liknande storlek i Manfrottos 190-, 055-serie eller från andra tillverkare."

190 är väl deras minsta stativ, troligtvis också minst stabilt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar