Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Stativ vid sportfoto?
- Trådstartare Viktor N
- Start datum
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Jag fotar sport med 70-200/2.8 + 300/2.8 och ibland med konvertrar till dessa objektiv. Jag har ibland ett enbensstativ (aldrig tre ben). Har dock märkt att jag mer och mer sällan använder något stativ överhuvudtaget för jag tycker det begränsar rörligheten.
I dag fotade jag puckel-wc i Åre bredvid en kille från Scanpix och han hade en Nikon D3 med 300/2.8 + en Nikon D3 med en 70-200/2.8 och han körde med båda dessa på fri hand. Han bytte kamera i full fart! Visserligen var det bra ljus så det gick att använda snabba tider.
I dag fotade jag puckel-wc i Åre bredvid en kille från Scanpix och han hade en Nikon D3 med 300/2.8 + en Nikon D3 med en 70-200/2.8 och han körde med båda dessa på fri hand. Han bytte kamera i full fart! Visserligen var det bra ljus så det gick att använda snabba tider.
ArneB
Aktiv medlem
Viktor N skrev:
Är ett trebent stativ tillräckligt snabbt/flexibelt att använda vid fotografering av sporter som innebandy, fotboll, ishockey mm?
Inte för slutartiderna, men för större objektiv.
Nej. Möjligen monopod, men stativ - nej.
RG
Avslutat medlemskap
PerFogelberg
Aktiv medlem
Det svenska ordet för monopod är enbensstativ.
Anders Östberg
Guest
Har aldrig provat men jag kan inte tänka mig att trebent stativ fungerar om du inte ska stå/sitta stilla en längre tid på samma ställe. Det vill inte jag göra, det blir roligare om man kan testa lite olika vinklar och då vore det en pina att släpa runt ett stativ. Dessutom skulle man förmodligen hamna i vägen för folk, och det kan vara begränsat med utrymme där man vill stå och fotografera. Kanske skulle det fungera om du fotograferar med långt tele från publiken men där är det förmodligen också trångt för benen.
Jag använder enbensstativ ibland men oftast tar jag handhållet även med tyngre objektiv eftersom man vill ha friheten att röra sig lite snabbt om det behövs.
Jag använder enbensstativ ibland men oftast tar jag handhållet även med tyngre objektiv eftersom man vill ha friheten att röra sig lite snabbt om det behövs.
Fotomickan
Aktiv medlem
Tycker till och med att monopoden (enbensstativet) är oflexibelt och ivägen många gånger (men bra för axlarna), så treben vid snabba sporter - nej. Dessutom är det två ben för mycket att bära på
/M
/M
ErlandH
Aktiv medlem
Nej, det är det definitivt inte. Dels är den alldeles för lång, dels är den alldeles för kort. (I ihopfällt resp utfällt skick, alltså.)Robin Gyllander skrev:
Verkar vara den bästa monopoden som inte är gjord av kol.
Fotomickan
Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Nej, det är det definitivt inte. Dels är den alldeles för lång, dels är den alldeles för kort. (I ihopfällt resp utfällt skick, alltså.)
Eeeeh...va? Nu förstår jag inte riktigt. Det finns väl alla möjligheter att välja något mittemellan? Eller har jag missförstått det du säger?
/M
Patches
Avslutat medlemskap
Fotomickan skrev:
Eeeeh...va? Nu förstår jag inte riktigt. Det finns väl alla möjligheter att välja något mittemellan? Eller har jag missförstått det du säger?
/M
Visst gör det det, men vad jag tror att han menar är att maxlängden är för kort (161cm) och att minimilängden är för lång (67cm), dvs otymplig.
ErlandH
Aktiv medlem
Precis! ;-)Patches skrev:
Vad jag tror att han menar är att maxlängden är för kort (161cm) och att minimilängden är för lång (67cm), dvs otymplig.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Förvånad
Jag är lite förvånad över att inte fler sportfotografer upptäckt de enorma fördelarna av ett rörligt gimbalhuvud. Har faktiskt aldrig sett ett 500:a eller liknande objektiv fäst på ett wimberley runt fotbollsplanerna. Har inte fotbollsfotograferna koll på vad som funkar bäst med långa telen?
Jag är lite förvånad över att inte fler sportfotografer upptäckt de enorma fördelarna av ett rörligt gimbalhuvud. Har faktiskt aldrig sett ett 500:a eller liknande objektiv fäst på ett wimberley runt fotbollsplanerna. Har inte fotbollsfotograferna koll på vad som funkar bäst med långa telen?
Anders Östberg
Guest
Man rör inte objektivet lika mycket upp och ner som vid t.ex. fågelfoto, så det behövs egentligen inget huvud. Rörligheten med objektivet fäst direkt på enbensstativet räcker nog för dom flesta och det är en säkrare och stabilare lösning.
Själv tycker jag ett tilt-huvud (Manfrotto 234RC) räcker så man t.ex kan kompensera för att man står högre än spelarna.
Själv tycker jag ett tilt-huvud (Manfrotto 234RC) räcker så man t.ex kan kompensera för att man står högre än spelarna.
RG
Avslutat medlemskap
Ok vilken är den bästa enligt dig?ErlandH skrev:
Nej, det är det definitivt inte. Dels är den alldeles för lång, dels är den alldeles för kort. (I ihopfällt resp utfällt skick, alltså.)
Fotomickan
Aktiv medlem
Patches skrev:
Visst gör det det, men vad jag tror att han menar är att maxlängden är för kort (161cm) och att minimilängden är för lång (67cm), dvs otymplig.
ErlandH skrev:
Precis! ;-)
Hmmm... förstås Jag kryper tillbaks under min sten med ett skamset leende
Har aldrig hört talas om gimbalhuvud, vad är det?
/M
RG
Avslutat medlemskap
Verkar vara något slags stativ huve.lFotomickan skrev:
Har aldrig hört talas om gimbalhuvud, vad är det?
/M
superpin
Aktiv medlem
Är 161 cm verkligen så kort? Mitt Feisol 1401 är 163 cm enligt specen och har aldrig varit för kort för mig. Är iofs inte överdrivet lång (185) men jag har inte behövt längre. Men 67 cm "kort" var ju bedrövligt.
Annars så använder jag i princip bara enbenaren när jag sitter ned, står jag upp så kör jag nästan alltid handhållet.
Ah, nu har jag ju ett Manfrotto tilthuvud på, det ger ju några centimeter till förstås.
Kan för övrigt rekommendera Feisol om du vill ha ett billigt kolstativ.
Annars så använder jag i princip bara enbenaren när jag sitter ned, står jag upp så kör jag nästan alltid handhållet.
Ah, nu har jag ju ett Manfrotto tilthuvud på, det ger ju några centimeter till förstås.
Kan för övrigt rekommendera Feisol om du vill ha ett billigt kolstativ.
ErlandH
Aktiv medlem
Önskar att jag kunde svara på den frågan! Men tyvärr; jag vet inte.Robin Gyllander skrev:
Ok vilken är den bästa enligt dig?
Tills jag hittat den perfekta monopden kör jag med en billig modell från Kaffebrus och Manfrottos tilthuvud. Det funkar hyfsat, även om pinnen egentligen är lite klen, fullt utdragen. Men den är iaf tillräckligt lång för mig, om än inte riktigt tillräckligt kort (55 cm).
Ja, för mig (194 i strumplästen) är en monopod på 161 för kort. Kan jag inte stå rak står jag inte stadigt. Fast precis som du använder jag den (hittills) mest sittande.superpin skrev:
Är 161 cm verkligen så kort? Mitt Feisol 1401 är 163 cm enligt specen och har aldrig varit för kort för mig. Är iofs inte överdrivet lång (185)
RG
Avslutat medlemskap
Vilken är det om man får fråga??ErlandH skrev:
Önskar att jag kunde svara på den frågan! Men tyvärr; jag vet inte.
Tills jag hittat den perfekta monopden kör jag med en billig modell från Kaffebrus och Manfrottos tilthuvud. Det funkar hyfsat, även om pinnen egentligen är lite klen, fullt utdragen. Men den är iaf tillräckligt lång för mig, om än inte riktigt tillräckligt kort (55 cm).