Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stativ vid macro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste man ha stativ bland FÄSTINGAR? eller varför är dom kräken intressantare än ämnet i länken?
 
Kanske stativ och en så där tio meter kabel, då kan man ju sitta i bilen och trycka av. ;o))
Fästingsäkert?
 
Svaret är att väl beror på vad man menar med "macro" och naturligtvis också på vilken typ av bilder man tar.
I mina egna försök med ett 100 mm objektiv så gillar jag att plocka ut detaljer (=väldigt nära motivet) vilket innebär väldigt litet skärpedjup. Ofta använder jag bländare mellan 10 och 16 och då är man nere på rätt långa tider (säg 1/30 om man fotograferar sent på eftermiddagen med lite moln, i mitt tycke bra förhållanden för just macro) så stativ och spegeluppfällning och är nästan ett måste om man vill ha skarpa bilder.

Att använda stativ är ju inget självändamål, har man bra tider och tycker att man kan komponera bilden ändå så finns det naturligtvis ingen mening med att släpa runt på ett stativ. Men allt som oftast behövs det så det brukar få följa med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.