Annons

Stativ tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej har sökt igenom mycket trådar här men hittar inga riktiga svar, eftersom jag tycker det är svårt att avgöra hur stabilt ett stativ är genom nätet.

Jag behöver beställa ett nytt för min D70 är aldeless för tung för mitt nuvarande stativ.
Jag söker ett stativ som är solidt inte böjer sig vid hög höjd en kul-led och kanske vattenpass på.

Pris klass helst under tusenlappen, men jag kan tänka mig gå över om det behövs.

Någon som har några tips?

Tack /Mathias

Under tusenlappen blir nog svårt.

Sen bör du fundera igenom höjden noga.
Högt - inom budget - stabilt
Blir en helt omöjlig kombination. Däremot kan du välja bort en av de tre egenskaperna och komma hyfsat nära.

Grundtipset är annars Manfrotto 055 om du behöver de möjligheter ett fullhöjdsstativ ger eller Manfrott 190 om du kan pruta på höjden. Men inget av dem hamnar under tusingen med kulled.

2000 är väl minimum för att ens komma nära en kompromiss. Manfrotto har mest utbud och relativt prisvärda produkter. Inte toppklass men funktionellt, priset lär du dock få pruta på ett snäpp uppåt.

Tack för era svar båda två, tyvärr var det så jag befarade jag tycker 2000kronor är lite för mycket pengar för ett stativ jag antar att man kan kompromissa litegrann iaf.

vad finns det för alternativ till kul-led?
är inte så insatt i stativens funktioner som finns osv.

Mvh Mathias

Instämmer. Man får vad man betalar för. Har själv ett Manfrotto 055CLB med kulled 488rc2 till min D70. Går utmärkt med lätta objektiv. Till mitt 70-200 VR är det lite för svagt, dvs kulleden och fästplattan svajar. Köpte först ett 1200-kronors stativ med videohuvud, något som jag verkligen ångrar. Är Du intresserad av makro-foto så tänk på att om stativet har pelare så skall den gå att ta bort så att Du får ned stativet i 'spagat'. mvh//peter

Begagnat och trevägshuvud

Du kanske inte klarar dig inom din budget men om du köper ett beggat manfrotto 055 med ett trevägshuvud ex manfrotto 141 så blir det inte så mycket mer än din budget och det blir stabilt.

Trevägshuvud är helt ok och har ett mycket bra pris prestanda förhållande.

mvh

Martin

Tack för alla era tips

Manfrotto 055CLB ser ut som ett bra köp enligt dom flesta, och sen en kul-led till den jag antar att jag får överskrida min budget lite och skaffa mitt nya stativ i omgångar :) en Manfrotto blir det!

Rami: väldigt hjälpsam link den hade jag helt missat!

Stort tack till er alla igen!

Mvh Mathias

Vill bara dela med mig av min erfarenhet.

Jag fick tag i ett bra stativ med ett trevägshuvud som funkade bra. Sedan kände jag begäret att ha ett kulhuvud och hittade ett sådant för en hyfsat billig peng. Och har retat mig som f-n på det huvudet vid flera tillfällen. Främsta anledningen är att det inte orkar hålla tyngden från kamera och glugg vilket innebär att när man komponerat och spänner åt kulan så dippar hela paketet och man får börja om...grymt irriterande. Nu hittade jag en beggad kulled som klarar 10 kg enligt specen, är grymt nöjd med den än så länge.

Sensmoral: Om du skaffar ett bra stativ och en halvbra kula blir du besviken på hela paketet. Kör då heller med ett bra trevägshuvud tills du sparat ihop till en stabil kula. Det är värt den väntetiden...tycker jag nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar