** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ till resa mm. SNABB HJÄLP BEHÖVS!

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Hej,

Skall beställa stativ och lite annat idag och behöver snabb hjälp med valet av stativ.
Skall iväg 1 månad i afrika och vill nog ha med mig stativ då. Men jag vill även ha användning av det när jag kommer hem. Alltså det får vara ett som går att släpa med sig hyfsat lätt men som inte är så kasst att det blir oanvänd hemma.
Har en Konica Minolta Dynax 5D.

Please help!

/Madde

Ps, helst inte för dyrt heller!

nope ingen enbenare. Det blir ofta en del landsakpsfoton med lååång slutartid och fjärrutlösare.

Däremot kanske det kan vara något för madelen, särskilt om hon ska på safari. Jag var på safari i kenya förut och då sitter man i jeepen/bussen hela tiden och sticker ut huvudet genom taket. En enbenare hade nog varit suveränt i det läget.
Eller så den klassiska rispåsen/påse med sand på biltaket.

Rispåse har jag tänkt fixa!
Funderade lite på enbensstativ också... kan inte bestämma mig, men måste verkligen göra det nu för jag åker om 2 veckor. Läge att beställa!
Sen när jag kommer hem kommer jag dock ändå vilja ha ett 3-ben... ååhhh beslutsångest!

alltså.. det finns ett på scandinavianphoto för 198:- tror jag.. det är helt av plast och har ett vattenpass inbygt!! haha

Jag vet att far min köpte ett inför en av alla hans resor till sydamerika...

*Stativet är världelöst egentligen
*väger ungefär 0 gram
*packas ihop till en liten "sak" som stoppas in i medföljande påse.

Vill man ställa upp en kamera på ett stativ i förhållanden som är perfekta.. (ingen blåst) och man inte har krav på panorering då skulle jag faktiskt kunna tänka mig använda det.

Men man bör ta i beaktning att det är ett stativ som enbart fyller en funktion, hålla kameran stadig på plats. Man kan även slänga det, låta vara kvar om man har mkt packning med sig hem...

bara ett tips.

http://www.scandinavianphoto.se/popups/hires.aspx?itemid=3471165

Ser att det är Hama som gjort det faktiskt.. :)

Jag vet också att det är ganska rangligt..så man får vänta till stativets egna svägningar har avstannat innan man kan använda det...men sedan är det bara att köra på... om vikt och smidighet är av största vikt..

Mitt val 9ggr av 10 oavsett om det är hemma eller på resa är enbensstativ.

Jag använder mig av Manfrotto 680B.

Lätt att packa då det är väldigt kompakt i formatet.

Tänk också på att stativet aldrig får kännas som en hindring och det är det ju lätt att mycket gör när man reser...

Reser jag FÖR att fota varje dag i ur och skur och samtidigt vet om att det blir korta bensträckare och mycket åkande så åker trebenaren med. Men om jag vill vara mobil så är enbenaren GIVEN:)!

MVH Niclas,

Mvh Niclas,

Du verkar ha riktat in dig på ganska billiga modeller. De stativ du räknat upp funkar okej inomhus, men de är ganska rangliga vilket gör att de är mindre roliga om det blåser. De har åxå en annan nackdel och det är att benen inte kan vinklas individuellt, vilket är ganska frustrerande annat än på plana ytor, som tex ett golv.

Jag skulle ju inte tveka att rekommendera Feisol CT-3401, men det blir ju rätt mycket dyrare då. Det är annars ett rätt litet och lätt stativ, men ändå stabilt.

Vill man gå en gyllene medelväg så kan man ju tex titta på Manfrotto Digi 728B, som kostar strax under tusenlappen.
Ett annat alternativ kan vara Manfrotto 190PROB med någon form av video- eller 3-vägshuvud. Då landar man nog runt 1500kr.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=UltraMaxiF

Jag köpte just en sådant stativ. Så litet att jag nästan tappat bort det redan, väger ingen ting, lätt att fälla upp och ta ihop, möjligen i kortaste laget (jag är 168 cm, o det är på gränsen att jag måste böja på mig när det är som högst)! Dock kan man få det väldigt kortbent, vilket nog är bra när man ska fota marknära saker på sommaren....

Men det är inte helt stabilt, Skulle nog inte rekomentera att ha med den på en båt :) Men tillräckligt stabilt och mobilt för att resa med.

// Mari

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar