Annons

Stativ till fjället?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har ett ganska tungt stativ. Nu ska jg upp på fjället och skida och har en hel del annan utrustning att bära:) Någon som har tips på hyffsat lätt stativ för detta?

Du säger inget om vad du vill uppnå med ditt stativ så det är svårt att ge råd. Personligen tycker jag man kommer långt med ett enbensstativ samtidigt som det inte är klumpigt. Finns idag lätta kolfiberstativ.
Skall du ha en tripod så kan jag rekommendera ett Gitzo G1298. Lätt och är kort ihopfällt. Gjort av Basalt och bra att hantera när det är kallt Jag har det själv som resestativ. Personligen använder jag hellre lite lättare stativ och är mer försiktig när jag fotar eftersom stativen inte är lika stabila som tyngre.
Jag vet att tunga stativ oftast får stanna hemma för min del.

Tack för svaret. Jag vill ha med statvet om det inte skulle räcka med dagsljuset. Har planerat att använd lite längre slutartider framåt kvällningen när tält osv ska slås upp..

Har ett tungt manfrotto med vet inte om jag okar bära det upp:)

Om du ffa skall foto endast på lite längre slutartider än normalt kan ett enbensstaiv i kolfiber vara värt att tänka på. Det ger dig 2-3 stegs vinst i slutartider. Lägg till ett litet tilthuvud till enbensstativ från Manfrotto så har du ett litet och lätt huvud på ett väldigt lätt och behändigt stativ. Billiga kolfiberstativ görs av Benro, Digipod och Induro. Har själv ett Induro enbensstativ som jag tror kostade 1000:- och huvudet kostade tror jag c:a 200:- med snabbplatta. Annars är Gitzo Basalt stativ som sades ovan bra eller lite billigare ovan nämndas stativ. För maximal kompatibilitet framgent kan ett stativhuvud till dessa av arca-Suisse typ vara bra då det finns mer tillbehör till dessa än Manfrottos egen standard. Till enbensstativ är dock Manfrottos lilla tilthuvud perfekt. Jag förordar starkt att man har vridlås som på Gitzo som jag tror finns på alla dessa piratkoopiors modeller också. Cliplås som på Manfrottos stativ fastnar lätt i remmar, kläder osv och blir slöa med tiden. Vridlås är bara att dra åt hårdare med tiden, vissa kan t o m justeras. Alla vridlås kan dessutom låsas upp med ett handgrepp och låsas i resläge igen med en vridning per ben. Detta är svårare att göra med lås av spak/clipmodell varför jag inte använder bl a Manfrotto stativ.

Jag är visserligen fågelskådare men mitt Velbon CF-635 är ett utmärkt stativ. Lätt och stabilt, dessutom smidigt att jobba med. Köp inte för billigt stativ utan investera direkt i ett du gillar.

Med risk att hamna lite utanför grundfrågan.
När jag varit uppe i fjällen har jag de senaste åren nöjt mig med ryggsäcken och en tröja eller dunvästen... inte lika smidigt som ett stativ kan medges, men väldigt mycket lättare än även de lättaste kolfiberstativen.
Är de du ska gå med lika intresserade av foto som du? Om inte så finns det viss risk att skapa slitningar då du vill avbilda något och övriga vill fortsätta gå/slå upp tältet/laga mat osv. Det bör alltså gå väldigt fort att få fram/plocka undan grejorna.

Jadå:) en till fotar och den tredje är väl medveten:).

Grejen är att jag har ett bra stati men som är alldeles för tungt för detta. Därför täknte jag köpa något enklare, typ clas ohlson för det här-

Jag har gått med ett stativ av just den typen. Ett år. Sen dess har jag klarat mig bra med vad stöd som finns ute i naturen och vad jag ändå burit på. Det är visserligen ont om stativhuvuden ute i det fria så exakta komponeringar är svårare... men jag är nöjd och glad ändå. Naturligtvis är vi olika men jag ville bara tipsa om att man (dvs jag, och mitt tältlag) kan klara sig fint utan stativ.

Jag har ett Manfrotto 765B Modo som väger strax under 1kg. Det tar min D300 med batteripack och 70-300an. Det är visserligen känsligt så man bör använda fjärrutlösare och uppfälld spegel då man tar bilder med den långa gluggen.
Fötterna är oxå lite småa så de sjunker gärna genom snön men inget som jag upplever som nått större problem jämfört med andra stativ.
Litet och tar liten plats. Kulled och ett handtag. Ställbar i trelägen ända ner i spagat. Mittstolpen går att ta bort.Billigt.
Rekomenderas!

Jag har detta stativ: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11419 Stabilt nog för att jag inte ska känna mig orolig för att det ska välta, ganska lätt och litet. Dock kan ju kameran svaja lite så rekommenderat är väl att använda självutlösaren. Använder Nikon D300 oftast med 24-70 F2.8-objektiv. Stativet borde dock även klara en ljusstark telezoom utan problem.

Som vanligt får man väl vad man betalar för, men i alla fall jag tycker det är värt pengarna som "slit och släng"-stativ. Efter lite fett går även skruven i mitten lätt, lite kärvande i början.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto