Annons

Stativ till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

pirouette

Ny medlem
Jag har en Canon EOS 400D sedan några månader, som jag vill köpa stativ till. Jag är dock helt villrådig i stativ-djungeln. Jag har läst en massa recensioner på diverse stativ men i den prisklass jag helst vill hålla mig i verkar det genomgående vara rangliga stativ. Nu är ju 400D inte speciellt tung, men jag vill fortfarande kunna ta bilder med lång slutartid och kunna trycka på avtryckaren utan att kameran och stativet vibrerar. Men som sagt, så är jag helt villrådig så jag tänkte fråga er om hjälp...

Eftersom jag är ung fattig student och amatörfotograf så är det inget dyrt stativ jag är ute efter. Men samtidigt vill jag att det ska hålla en liten stund och inte vara rangligt. Det verkar vara en omöjlig kombination. Jag är kort så jag kommer inte arbeta på någon gigantisk höjd, kanske inte mer än 145-150 cm. Det största objektiv som kommer att användas på stativet är Sigma 100-300mm.

Någon som har något förslag?
Vore väldigt, väldigt tacksam för svar!

//Sofia Hänström

Det är inte det viktigaste men det är helt klart ett plus. Men det är inte det jag lägger tyngst vikt vid, absolut inte.

Ett stativ ur Manfrottos 190- eller 055-serie, som inte är byggt i kolfiber, kan anses vara prisvärt.

En Manfrotto 055 PROB samt kulleden Manfrotto 486RC2 går på under 2000 kr. :)

Ja, ska man ha ett bra stativ kan man nog inte lägga mindre än 1000 kr. Annars får man gå och dras med ett plasthelvete som jag gör... ;)

Nej, ska man ha både billigt och stabilt är det begagnat som gäller. Du kan söka på t. ex. Manfrotto eller Velbon på www.blocket.se. Du kan även titta på köp & säljmarknaden här på Fotosidan. http://www.fotosidan.se/classifieds/

Jag vet hur det är att vara en fattig student. Jag letar också efter ett bra stativ, och ska man inte köpa begagnat så är nog det vettigaste Manfrotto 055/190 och en Manfrotto 484.

Synd att man inte kan redigare inlägg efter en kvart...