Annons

Stativ till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

pirouette

Ny medlem
Jag har en Canon EOS 400D sedan några månader, som jag vill köpa stativ till. Jag är dock helt villrådig i stativ-djungeln. Jag har läst en massa recensioner på diverse stativ men i den prisklass jag helst vill hålla mig i verkar det genomgående vara rangliga stativ. Nu är ju 400D inte speciellt tung, men jag vill fortfarande kunna ta bilder med lång slutartid och kunna trycka på avtryckaren utan att kameran och stativet vibrerar. Men som sagt, så är jag helt villrådig så jag tänkte fråga er om hjälp...

Eftersom jag är ung fattig student och amatörfotograf så är det inget dyrt stativ jag är ute efter. Men samtidigt vill jag att det ska hålla en liten stund och inte vara rangligt. Det verkar vara en omöjlig kombination. Jag är kort så jag kommer inte arbeta på någon gigantisk höjd, kanske inte mer än 145-150 cm. Det största objektiv som kommer att användas på stativet är Sigma 100-300mm.

Någon som har något förslag?
Vore väldigt, väldigt tacksam för svar!

//Sofia Hänström

Det är inte det viktigaste men det är helt klart ett plus. Men det är inte det jag lägger tyngst vikt vid, absolut inte.

Ett stativ ur Manfrottos 190- eller 055-serie, som inte är byggt i kolfiber, kan anses vara prisvärt.

En Manfrotto 055 PROB samt kulleden Manfrotto 486RC2 går på under 2000 kr. :)

Ja, ska man ha ett bra stativ kan man nog inte lägga mindre än 1000 kr. Annars får man gå och dras med ett plasthelvete som jag gör... ;)

Nej, ska man ha både billigt och stabilt är det begagnat som gäller. Du kan söka på t. ex. Manfrotto eller Velbon på www.blocket.se. Du kan även titta på köp & säljmarknaden här på Fotosidan. http://www.fotosidan.se/classifieds/

Jag vet hur det är att vara en fattig student. Jag letar också efter ett bra stativ, och ska man inte köpa begagnat så är nog det vettigaste Manfrotto 055/190 och en Manfrotto 484.

Synd att man inte kan redigare inlägg efter en kvart...

Vad skiljer 190- och 055-serierna åt?

190 är lättare och något billigare än 055, men också något mindre stabilt. Själv har jag ett 055 PRO B som jag är nöjd med, men det blir ganska tungt efter ett tag. Skulle jag köpa stativ nu skulle jag kolla på 190 XPRO B. Den har en ny konstruktion som gör att det är mycket enkelt att fälla mittpelaren i horisontelltläge, vilket är bra om man fotar mycket makro.
/ V

Jag kollade lite på Manfrottos hemsida nu, och tydligen är ju 190-serien ungefär 150 cm högt medan 055-serien verkar vara runt 180 cm.

För trådskaparen lär det ju funka med ett Manfrotto 190 eftersom hon är 145-150 cm lång, men jag som är 181 cm skulle väl behöva ett 055, eller vad tror du?

Jag tänkte inte på att 190 var kortare, men det stämmer, 122 cm mot 055 135 cm( om man inte höjer mittpelaren). Det är den längden man bör kolla på, det blir mycket stabilare om man slipper höja den. Glöm inte att lägga på längden för kulleden och kameran, det blir ytterligare ca 20-25 cm beroende på kamera och kulled.
Jag är 175 cm lång (kort) och 055+488 RC2 gör att jag inte behöver höja mittpelaren. Det gör att kameran sitter riktigt stadigt och jag inte behöver paja ryggen. Så om du är 181 cm skulle jag nog valt 055, men det bästa är att testa någonstans för att se hur de olika känns.
/ V

Hm, ja, det var inte så lätt att veta. Men om du är så lång och inte ens behöver höja mittpelaren borde det ju funka även för mig.

Jag har i alla fall hittat en annons på en 055, så jag har kontaktat säljaren. Hoppas det blir något :)

Annars kan man ju bara köra med två-sekunders självutlösare och spegeluppfällning. Då blir det inte mycket vibrationer alls!

Körde med självutlösning förut men tycker det är bekvämare med trådutlösare.
Men visst funkar det!

Tja, men man får ju små vibrationer från spegeln om man inte kör med spegeluppfällning, så ska det vara helt perfekt är det det som gäller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar