Advertisement

Annons

Stativ skruv

Produkter
(logga in för att koppla)
ErlandH skrev:
Det är inte så svårt som man kan tro. Kom bara ihåg att du måste ha en mutter påskruvad på skruven, längre ner än där du kapar!

Efter att du sågat av skruven i lämplig längd och eventuellt snyggat till snittet lite försiktigt med en fil skruvar du bara av muttern. Sen är gängorna helt okej igen.

Det är bra om muttern är i hårdare material (t ex rostfritt) än skruven.

/F d plåtslagare

Problemet är bara att jag hade lite för bråttom och klippte av den innan en mutter sattes dit :(, så det är inte världens lättaste att fila till det så det passar kameran förhand. Nåt tips?

Hur du nu får en M6 att passa in i stativgängen förstår jag inte. Provar jag i min kamera skär gängen efter knappt två varv.

Men fasa skruven konisk i änden med filen, omkring 45 graders vinkel, då borde muttrarna gå på igen efter att du kapat den. Du behöver inte överdriva fasningen, någon dryg mm torde räcka.

Hm, klippte av, betyder det att du knipsat den med tång istället för att såga eller kapa den? Då är nog skruven orund i änden och du får bearbeta den lite mer.

Senast ändrad:
Daez skrev:
Problemet är bara att jag hade lite för bråttom och klippte av den innan en mutter sattes dit :(, så det är inte världens lättaste att fila till det så det passar kameran förhand. Nåt tips?
Köp en ny och försök igen. Att rädda gängorna "utifrån" är svårt.

Fredrik183 skrev:
Hur du nu får en M6 att passa in i stativgängen förstår jag inte. Provar jag i min kamera skär gängen efter knappt två varv.

Jag trollar :D. Skämt å sido, den passar inte bra nej. Dock får ja runt den nåra varv vilken kan tyckas räcka i mitt fall... men jag är faktiskt inte nöjd och sitter å filar till den riktiga avklippta biten.

Men fasa skruven konisk i änden med filen, omkring 45 graders vinkel, då borde muttrarna gå på igen efter att du kapat den. Du behöver inte överdriva fasningen, någon dryg mm torde räcka.

Inte lätt inte..

Hm, klippte av, betyder det att du knipsat den med tång istället för att såga eller kapa den? Då är nog skruven orund i änden och du får bearbeta den lite mer.

Japp, det fick bli bultsaxen för jag har inga bra sågar eller någe ställ där jag kan sätta fast den i.

Filar å trixar för fulla muggar atm, verkar dock knepigt....

Lycka till (det där låter svårt). Och du, går det inget vidare så ta inte i för mycket, hämta en större hammare i stället... :)

Okej, du var redan klar. Grattis!

Gängan är 5/16" eller 3/8" Withworth och inte UNC.
Dessa olika gängsystem passar dock i varandra förutom 1/2" där stigningen skiljer.
Skillnaden på W och UNC är att W har 55´profilvinkel mot UNC´s 60´.
I Detta fall där man har ganska låga krav på hållfasthet går det nog bra med UNC.

NEJ!!! Det är INTE 5/16" gänga som stativfäste i kameror det är 1/4"-20 UNC. 5/16" går inte in i hålet på kameran. På storformat eller mellanformatkameror kan det ibland vara 3/8" gänga. Samma gäller för stativen. Det finns adapters att köpa så att man kan "byta" gänga.

NEJ!!! Det är INTE 5/16" gänga som stativfäste i kameror det är 1/4"-20 UNC. 5/16" går inte in i hålet på kameran. På storformat eller mellanformatkameror kan det ibland vara 3/8" gänga. Samma gäller för stativen. Det finns adapters att köpa så att man kan "byta" gänga.
Absolut inte 5/16" och definitivt inte 3/8", det är definitivt en 1/4"!! (Från en som jobbat i verkstad i över 30 år och har slagit fler gängor än jag vill komma ihåg) MVH Christer

Ja, du har nog rätt att det är 1/4". men jag köper inte UNC-profilen.

Enl Wikipedia:

Camera case screws, used to mount a camera on a photographic tripod:

* ¼″ British Standard Whitworth (BSW) used on almost all small cameras
* ⅜″ BSW for larger (and some older small) cameras

Ja, du har nog rätt att det är 1/4". men jag köper inte UNC-profilen.

Enl Wikipedia:

Camera case screws, used to mount a camera on a photographic tripod:

* ¼″ British Standard Whitworth (BSW) used on almost all small cameras
* ⅜″ BSW for larger (and some older small) cameras
Testade precis en 1/4" W och den passar perfekt, ska leta upp en UNC och testa!!! Återkommer////Christer

Efter ytterligare forskning har jag funnit att withworth uppfanns 1841 och UN(C/F) 1864!!! UN-gängorna var tänkta att ta marknadsandelar från withworth så därför passar UN-gängor med rätt stigning i withworth men inte tvärtom (värdelöst vetande)!!!!
Ps detta gäller UN skruv & Withworth mutter och inte tvärtom Ds

Efter ytterligare forskning har jag funnit att withworth uppfanns 1841 och UN(C/F) 1864!!! UN-gängorna var tänkta att ta marknadsandelar från withworth så därför passar UN-gängor med rätt stigning i withworth men inte tvärtom (värdelöst vetande)!!!!
Ps detta gäller UN skruv & Withworth mutter och inte tvärtom Ds

Gängsystemen är sinsemellan utbytbara med det lilla undantaget att 1/2"W har 12 gängor per tum och UNC har 13 gängor per tum.
Varför ska man göra något lätt i onödan?
Och detta är inte värdelöst vetande, det är högst användbart.

Gängsystemen är sinsemellan utbytbara med det lilla undantaget att 1/2"W har 12 gängor per tum och UNC har 13 gängor per tum.
Varför ska man göra något lätt i onödan?
Och detta är inte värdelöst vetande, det är högst användbart.
Har inte testat om alla passar men detta är vad jag hitade på nätet
Citat: "1864 kom UN-gängan genom William Sellers. Till historien hör att av-sikten med UN var att i de flesta fall kunna använda UN där det var gängat med Withworth, men inte vice versa." Slut citat!

Vad gäller kamera skruven så har jag testat att gänga med båda och båda funkar bra i varandra (1/4"), ska kolla om den stora skruven på mitt 70-200 kan vara en 3/8" gänga... Återkommer////Christer

Det skiljer lite på UNC och Withworth gängor 60 resp 55 grader så alla passar inte perfekt om man gängar på långt. I kameran är det emmellertid ganska grund gänga så där spelar det ingen roll. Här är en lathund för gängor. http://www.gewinde-normen.de/en/camera-mount.html

3/8"-16 används ofta på lite tyngre grejor vad gäller stativ och kameror.

ANNONS