Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ skruv

Produkter
(logga in för att koppla)

Daez

Medlem
Hej!

Jag är på jakt efter fästannordning (skruv med lite större "huvud" som man kan dra åt med) till kameran/videokameran. En såndär man bara kan skruva in i hålet under kameran. Saken är den att jag inte vet vad dom heter så det blir svårt att finna någe.

Väldigt luddigt förklarat, men det handlar iaf om skruv+huvud(så man har nåt att hålla i när man skruvar in den).

Bifogar en bild.

Tack på förhand. /Dennis

Bilagor

• skruv.jpg
    skruv.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,787
Hur lång behöver den vara? Behöver den inte vara så lång kan du gå till en fotohandlare och rota i deras skrotlådor. Förr i tiden hade nästan alla sina kameror i läderfodral (beredskapsväskor) som skruvades fast undertill med en skruv. Den skruven har stor skalle och dessutom en hongänga i huvudet också.

Fodralen brukar finnas drösvis hos de handlare som har den goda smaken att hålla sig med en skrotbinge. Och de brukar inte kosta mer än max ett par tior.

jimh skrev:
Hur lång behöver den vara?

Ok, den ska inte vara särskilt lång alls... hellre nästan lite för kort än för lång. Du vet inte med dig någon butik som säljer liknande den på bilden fast en aning kortare?

Tack om inte annat.

Bor du i Stockholm hittar du säkert beredskapsväskor hos LP-foto eller Schönherrs.

bildsten skrev:
Photax artikelnr B88 eller B89?
Kan det vara nåt`?

Inte alls omöjligt faktiskt :). Iaf nåt i den stilen jag tänkt mig.

Man tackar och bockar!

edit: såg att det inte fanns någon butik i sthlm. Hmm.. dom kanske kan skicka med vanligt brev?!

Finns det nåt namn för "väskskruven", för ja antar att det inte är den "riktiga" benämningen, om det nu finns någon. Om inte, så kanske det finns ett flertal olika slang för dom?

http://www.photax.se/ både säljer och kallar dom väskskruvar. Finns bland stativ och underrubriken Konverteringsskruvar. Den heter B88 och kostar 22:-
Ifall du nu inte hittar någon hos din lokale fotohandlare.

Olle

"Backade" inte tråden så att jag såg Stens inlägg och Dennis näst senaste. Ursäkta den onödiga informationen.

Olle

Det behöver inte vara såå komplicerat.
Stativgängan är en vanlig UNC 1/4". Det är bara att ringa runt till järnaffärer, maskinaffärer och skruvgrossister.Dessa skruvar brukar heta korshandtag, om jag inte missminner mig.

Hur stor är 1/4" i "M" format? M6?
Såg att clasohlson sålde Korshandtag/Mutter med storleken M6, M8, M10

I Stockholm kan jag varmt rekommendera det gedigna familjeföretaget Sifvert skruv AB på Lindhagensgatan 53. De har allt.

UNC och M är olika gängsystem, gängorna passar inte ihop med varandra. Så det går inte översätta den ena till den andra. Rent dimensionsmässigt motsvaras 1/4" av M6, men gängorna kärvar ihop efter något varv om man försöker skruva ihop dem.

Gängan är 5/16" eller 3/8" Withworth och inte UNC.
Dessa olika gängsystem passar dock i varandra förutom 1/2" där stigningen skiljer.
Skillnaden på W och UNC är att W har 55´profilvinkel mot UNC´s 60´.
I Detta fall där man har ganska låga krav på hållfasthet går det nog bra med UNC.

Dez skrev:
Dessa olika gängsystem passar dock i varandra förutom 1/2" där stigningen skiljer.
I Detta fall där man har ganska låga krav på hållfasthet går det nog bra med UNC.

Intressant, jag försöker hitta skruvar/bultar med Withworth-gängning i Sifvert Skruvs katalog. Jag är kanske blind och okunnig, finns produkter med den gängningen i deras katalog?

Dez skrev:

Du har helt rätt med UNC kontra Withworth. Jag ville inte förvilla trådskaparen utan höll mig till UNC, vilket jag vet fungerar utmärkt i det här fallet.

//Martin

Jag var förbi classe och köpte ett korshandtag storlek M6 och den verkar funka hyfsat, men det räcker nog för mig... använder mig även av kardborre så passformen behöver inte vara 100a. Dock var den alldeles för lång så jag får nog använda en jäkla massa muttrar för att få till den längden jag behöver. Att kapa är ingen lätt sak för en vanlig svensson utan kräver säkert mer och bättre verktyg, för att få till det bra.

Tack för alla svar iaf.

Daez skrev:
tt kapa är ingen lätt sak för en vanlig svensson utan kräver säkert mer och bättre verktyg, för att få till det bra.
Det är inte så svårt som man kan tro. Kom bara ihåg att du måste ha en mutter påskruvad på skruven, längre ner än där du kapar!

Efter att du sågat av skruven i lämplig längd och eventuellt snyggat till snittet lite försiktigt med en fil skruvar du bara av muttern. Sen är gängorna helt okej igen.

Det är bra om muttern är i hårdare material (t ex rostfritt) än skruven.

/F d plåtslagare

ANNONS