Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ - förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Jag kollar efter ett stabilt stativ till min 350d som kostar kanske runt 1000 kr. Funderar på ett framtida köp av ett 70-200 Sigma objektiv.
Är 1.81 lång.

Vad rekommenderas?
 
Billigaste stativet ser jag på hegethorns, och har då dessa stativhuvud att välja mellan:

MANFROTTO 029 FOTOHUVUD 536,00 kr 670,00 kr
MANFROTTO 115 FOTOHUVUD 236,00 kr 295,00 kr
MANFROTTO 234 FOTOHUVUD 152,00 kr 190,00 kr
MANFROTTO 234RC FOTOHUVUD 236,00 kr 295,00 kr
MANFROTTO 460MG Magnesium FOTOHUVUD 576,00 kr 720,00 kr
MANFROTTO 804RC2 FOTOHUVUD


Vilket utav dem är lämpligt att köra med?
Alla funkar antar jag?
 
Du måste bestämma om du vill ha en kula eller trevägshuvud.
Kula är att föredra för snabba rörelser och att kunna följa rörelser typ fågel.

trevägshuvud är bättre för exakt inställning i tre led, t ex landskap och porträtt

Som alltid: you get what you pay for.
Kula 486 anses var bra
Treväg: 141 är helt OK, 029 är riktigt bra men kolla vilket snabbfäste ("RC"). Jag tror att den bara finns med den stora sexkantplattan. Den är för stor för att ständigt ha på en DSLR. Den lilla "RC2" kan sitta på kameran hela tiden. Den stora används mest för mellanformat.
 
Tänkte haka på denna tråden här då jag precis vart på väg o posta ett liknande inlägg ;)

Jo, jag tänkte mest fråga om nån har tips på nåt stativ som är lätt och smidigt att ha med sig på resan. Skall inte vara för bökigt att bära runt på. Behöver inte vara stort.
 
Stativ!

Hej! Har ett 4-delat Velbon Sherpa kolfiberstativ som håller hög kvalite.Samt Manfrotto´s 222 huvud.Til detta passar Manfrotto´s stativväska 70 "som hand i handsken". Velbonstativet är helt klart bättre och lättare än mitt gamla Manfrotto 190-stativ. // Niklas.
 
Köper du ett nytt stativ för en tusenlapp så kommer du inte att bli nöjd, så enkelt är det faktiskt, man får vad man betalar för.

Prova att få tag i något för samma summa begagnat i stället, då är chansen större att du blir nöjd.

Stativ är något som man absolut inte skall snåla in på, det är ju ett engångsköp, då är det bättre att spara vidare tills man har råd med ett som man kan använda resten av livet.

/kent
 
Jag gillar i och för sig inte att använda stativ så försöker använda mitt så sällan som möjligt men har ett Manfrotto 190XPROB, kostar väl en tusenlapp eller så (utan huvud i och för sig, minns inte vad mitt huvud kostade, ett 486RC2 i alla fall).

Det är helt klart inte världens stabilaste stativ (och fungerar antagligen inte så jättebra om man är lång...), men det funkar och är relativt lätt (ett stort tungt stativ som man inte orkar bära med sig är ungefär lika dåligt som inget stativ alls =).
 
488-kulan är betydligt trevligare än 486 (går att panorera med den till exempel), men å andra sidan är den mer än dubbelt så tung...
 
Är inte så insatt i sigmas utbud, men så länge du har ett stativfäste på objektivet borde det inte vara några problem. Jag kör canon 300/4L med telekonverter på 486.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.