Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stativ för sjuttonde gången...

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik F

Aktiv medlem
Är det någon som kan rekomendera ett stativ att användas till ett långt teleobjektiv (1300mm)?
 
vill inte tjata men då jag inte har någon aning om vilket stativ jag skall köpa så har jag nästan inget val =)
 
"Stabil" stativen har fått bra kritik och är hyfsat billiga. Stativet måste väga ganska mycket(Helst närmare tre kilo).
Med ett så stort objektiv är nog panoramahuvud att rekomendera framför kulhuvud.
 
Jag skulle nog vilja säga närmare 6 kg om det är ett 1300mm... + fetehuvudet...hmm 1300mm = 400+2x+1.6x ???
 
Jag kör inte med tele.

Kolla stativ och kuled/videohuvud max belastning. Ofta sitter det en stativgänga på själva objektivet. Det blir lite lättare att justera då.

Det verkar överkurs att ha två stativ, ett till kameran och ett till objektivet.

Men du kör kanske digtalt med teleförlängare?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.