Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för äventyrsfoto. :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Måste köpa mig ett stativ. Ska påbörja en fotoutbildning i höst och det kommer bli en hel del travande med ryggsäck på ryggen. Mycket landskaps, macro, porträtt, arkitektur foto. Allt slags foto! Ägt ett billigt stativ innan som är ren skräp. Har en prisgräns på ~3000 kronor inkl ett "ballhead".

Kan inte alls mycket om stativ, så skriv i enkla termer. :)
 
Spikfötter är väldigt bra att ha ute i naturen.
För mackro kan du tänka på att det är bra m det går att fälla benen i "spagat"
 
Ska du resa mycket och framförallt ta dig fram en del till fots så ska du nog ta och utöka din budget lite.
Satsar man på lite dyrare grejer så kan man få ungefär samma, eller bättre, stabilitet som 055 fast till halva vikten.
 
Eveningstar skrev:
Ska du resa mycket och framförallt ta dig fram en del till fots så ska du nog ta och utöka din budget lite.
Satsar man på lite dyrare grejer så kan man få ungefär samma, eller bättre, stabilitet som 055 fast till halva vikten.


Ge mig gärna exempel på sådana "kit" :)
 
Halva vikten var nog att ta i ganska ordentligt. Kolfibervarianten av 055 väger 2kg, och 055PRO 2.4kg.

400g mindre är värt dubbla priset för en del fotografer, men inte för alla.

Några huvud i kolfiber har jag inte sett, så då blir den procentuella viktskillnaden ännu mindre. 3kg vs. 3.4kg typ.
 
Går själv i stativtankar och vill ha ett lätt stativ som ändå är stabilt (=kolfiber). Har hittat Velbons sherpa-serie och fastnat för sherpa 631. Finns i paket på Hegethorns tillsammans med Velbons stora magnesiumkula för 3090:- (http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=37036&returnPath=par=384), denna kombination väger in på straxt under 2kg så både pris och vikt ligger rätt till.

Stativet har fått bra kritik (både här på FS, av tidningen FOTO och cyberphoto), men jag har ingen aning om hur bra kulan är! Någon som har erfarenhet av denna?

Stativet finns även i en mindre version som är 1dm kortare och 0,2kg lättare.
 
Jag går sällan längre sträckor men då jag reser en del har jag ändå köpt Manfrottos Magfiber stativ, MF4.
Det är det minsta och lättaste "riktiga" stativ jag hittat. Jag valde mellan kolfiberversionen av 055, MF3 och MF4. 055 är stabilare men rätt stor och lite tyngre , MF3 och MF4 är ungefär lika tunga men MF4 är något kortare vilket var en fördel för mig (om man ska ta det på flyget). Det är det minst stabila av stativen (MF3 är stabilare då det har en sektion mindre) men det är fortfarande riktigt bra och det fungerar ok med mitt 70-200/2.8 (skulle dock INTE rekommendera det för något som var mycket tyngre)

Vill man ha något litet och lätt får man kompromissa. Tänk på att stabiliten också avgörs av vilket huvud du köper.
 
Feisols stativ är trevliga. CT-3401, som jag har, väger 1.4kg, är stort som ett Manfrotto 055 uppfällt (om man inte räknar in mittpelaren som är lite längre på 055) men litet som ett Manfrotto 190 ihopfällt.
Problemet är ju att hålla vikten på huvudet nere. Manfrotto 488 är bra för pengen, men väger ju lite väl mycket om man vill packa lätt. Jag har själv ett Kirk BH3, som väger runt 500g, det matchar feisolstativet bra och ger en kombo som väger strax under 2kg (jämfört med typ 3.4kg för 055+488), men priset blir totalt en bit över 4000kr.
Ännu lite lättare än BH-3 är Markins M10, men den är ytterligare dyrare.

Man kan nog kommaner ytterligare i vikt om man tittar på Gitzos stativ. De jag både lättare och mindre varianter i kolfiber, men de är ju rätt dyra och det lär bli rejält svårt att hålla sig till budget.

Om det inte är jätteviktigt att jaga minsta gram skulle jag nog säga att Feisol CT-3401 + Manfrotto 488RC2 är en vettig kombo som landar på ungefär 3kkr.
 
marooned skrev:
Halva vikten var nog att ta i ganska ordentligt. Kolfibervarianten av 055 väger 2kg, och 055PRO 2.4kg.

Gitzo 1257 i kolfiber är exakt lika högt som Manfrotto 055 och väger exakt hälften så mycket (1,4 kg vs. 2,8kg). Det ska dessutom vara stadigare. Det kostar ju därefter, men alternativ som är hälften så tunga finns.
 
Jag skulle också vilja slå ett slag för Kirk BH-3. Mycket trevlig kulled som skriker kvalitet och precision, och är dessutom relativt lätt.

Jag köpte själv en Manfrotto 488 (RC4), men lämnade tillbaka det fortare än kvickt. Jag var tidigare en skeptiker till dyra kulleder och tyckte att det verkade inte var annat än snobberier, men nu är det min bestämda åsikt att Manfrotto 488 inte är värt pengarna, och att det definitivt är väl spenderade slantar att skaffa en Kirk BH-3 el.dyl (har man riktigt gott om pengar är det väl Arca-Swiss som gäller).

Dessutom kommer Kirks kulleder med snabbfäste av Arca-Swiss-typ, vilket är helt överlägset Manfrottos egna fästen. Dels känns Arca-Swiss-kopplingarna stabilare, men framför allt är det en relativt etablierad standard. Om man vill skaffa lite mer sofistikerade snabbkopplingsplattor (á la L-plattor från Kirk, Really Right Stuff el.dyl), så är det ett måste.
 
Denna artikel innehåller en del överdrifter (enligt min mening), men illustrerar ändå de fällor man kan gå i när det gäller stativ och kulleder. Den ger dessutom en indikation på vilka produkter som anses bäst av yrkesfolk.

http://www.bythom.com/support.htm
 
Spännande! Är själv mer och mer sugen på Velbon kombon. Går du på den så får du gärna berätta om dina erfarenheter.

Men är det verkligen ingen här på FS som har någon erfarenhet av kulan? Vore intressant att höra om det kan hålla ett tele och hur det är att hantera!
 
Jonny, just nu står det på velbonet. Läst en del fina saker om den. Fick ju bra betyg i tidningenm foto.


Tom, för dyrt!
 
Provade en kompis' Manfrottos 055 Pro B och det verkar ha bra variationsmöjligheter för horisontalfoto och spagat för makrofoto. Det är ju förstås tyngre än Velbons kolfiberstativ men också billigare.

På Cyberphoto står det följande om 055 Pro B:
"Här har man möjlighet att fästa mittpelaren såväl vertikalt som horisontellt. Horisontalplaceringen är perfekt när man vill komma in en bit över t ex en arbetsyta för att kunna ta bilder uppifrån eller snett uppifrån."
 
marooned skrev:
Halva vikten var nog att ta i ganska ordentligt. Kolfibervarianten av 055 väger 2kg, och 055PRO 2.4kg.

400g mindre är värt dubbla priset för en del fotografer, men inte för alla.

Några huvud i kolfiber har jag inte sett, så då blir den procentuella viktskillnaden ännu mindre. 3kg vs. 3.4kg typ.
Själv har jag ett lättmetallstativ av märket Benro som säljs av HT-foto (www.htfoto.com). Det väger endast 1,88 kg och är anpassat för 8 kg belastning. Om du tänker utsätta stativet för påfrestningar så tror jag att just kolfiber är känsligare än lättmetall. Jag tycker nog att mitt Benrostativ (1985 kr) är väl så stadigt som mitt förra Manfrotto 055 prob.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.