Annons

Stativ att ta med på vandring

Produkter
(logga in för att koppla)

yka

Medlem
Har tänkt mig köp av ett stativ för att kunna få till längre slutartider och ett lågt ISO-tal. Under ett antal veckor har jag läst omdömen samt forumdiskussioner om stativ, men är inte mycket klokare. Mitt önskemål är ett lätt stativ som lätt fälls ut och ihop och som kommer med ut på mina vandringar. Mina objektiv är IS-objektiv och den tyngsta kombinationen kamera+objektiv väger drygt 1.5 kg. I de flesta forumdiskussioner rekommenderas ett tyngre stativ för stadga och kvalitet. Förstår argumenten, MEN för egen del är vikten en mycket viktig faktor. Borde väl finnas ett vettigt stativ som kan passa mina behov! Tacksam för råd och tips!

För stativ gäller tyvärr "välj två av tre: hög stabilitet, låg vikt eller lågt pris". Lätta och billiga stativ går det 13 på dussinet av, likaså stabila och billiga. Vill man däremot ha både lätt och stabilt drar priset iväg eftersom det i regel blir kolfiber.

Man behöver dock inte springa iväg och köpa Gitzo:s värstingben i guldbelagd kolfiber med rubingångjärn men du får räkna med att ett kolfiberstativ kostar minst dubbelt så mycket som motsvarande aluminiumstativ och väger 30-50% mindre. Tänk också på att du behöver en kulled ovanpå och att snåla här är bara dumt.

Gitzo, Manfrotto, Berlebach, Benro, Feisol och Stabil är exempel på bra eller hyfsade märken.

Släpa på stativ när man är på vandring är jobbigt. Förr, när jag hade en lättare kamera hade jag ett litet fickstativ jag kunda ta till och så använde jag kamerans medföljande fjärrutlösare. Med en tung dslr funkar inte det, kameran vibrerar när spegeln fälls upp och ned. Då måste man ha ett riktigt stabilt stativ, och det orkar åtminstone inte jag bära med mig.

Kan ett Gorilla-stativ av kraftigaste sort kan vara användbart för en kamera-objektivkombination på 1,5 kg? Någon med erfarenhet? Alltså ett sånt där med kulleder som går att forma hur som helst och linda runt ett träd t ex. Men också ställa på marken, eller i en snödriva. Det kanske kan vara något av intresse för TS?

Kan ett Gorilla-stativ av kraftigaste sort kan vara användbart för en kamera-objektivkombination på 1,5 kg? Någon med erfarenhet? Alltså ett sånt där med kulleder som går att forma hur som helst och linda runt ett träd t ex. Men också ställa på marken, eller i en snödriva. Det kanske kan vara något av intresse för TS?

Jag provade en SLR-Zoom under nyår, med avsikt att ta bilder på fyrverkerier från en balkong. Den är dimensionerad för upp till 3 kg, min hus+glugg vägde ca 1,5 kg och det funkade alldeles utmärkt för mina behov.

Mvh,
Richard

Jag kör med ett berlbach med acratech huvud när jag vill ha ett bra lättviktsstativ på mina vandringar och resor. Det är lätt, 1,1kg totalt, och mycket stabilt. Maxhöjden är dock under all kritik, men jag har erfarenheten att det går bra ändå. Ofta kan man hitta någon sten i naturen eller en betongmur i stan att ställa stativet på.
Jag håller med om att man måste kompromissa någonstans och jag har valt att kompromissa med höjden för att slippa kompromissa med stabiliteten. Stativet är ganska billigt och huvudet ganska dyrt.
På stativet använder jag en Nikon D700 med i huvudsak fasta gluggar. Totalvikten ligger då gärna kring 1,5 kg och det går mycket bra.
Länkar till produkterna:

http://www.berlebach.de/?bereich=details&id=249&sprache=english
http://acratech.net/home.php?cat=1

Skaffa ett lätt och lagom dyrt stativ. Knyt en snörstump runt mittpelaren. Ta med en liten karbinkrok och en tygpåse. När du behöver göra stativet extra stabilt och stadigt letar du bara upp en sten på ca 2-3kg. Lägg den i tygpåsen och häng upp tygpåsen med hjälp av karbinkroken och snörstumpen. Stativet har blivit avsevärt mycket stabilare och kommer inte välta så lätt om det kommer en kastvind.

//Robert

Fråga ett är: Vad har du för budget?

Som sagt, du kan inte få både billigt, stabilt och lätt på samma gång. Vill du ha riktigt lätt kan du inte ens få det riktigt stabilt oavsett hur dyrt det blir, men har du gott om pengar finns det bra kompromisser på ca 1300 gram i 8000 kr klassen ;-)

Vill du ha det allra lättaste och billigaste tänkbara funkar det med ett litet 15 cm högt trebent bordsstativ som du kan ställa på en sten eller en stubbe eller något. Är det inte allt för långa slutartider det gäller kan man hålla det mot en trädstam eller något också. Det är såklart väldigt begränsande, men också riktigt lätt och smidigt.

Ett trästativ kan vara trevligt av nostalgiska skäl, men det är inget jag skulle ta med på en vandring under några förhållanden...

Glöm inte bort alternativet med enbensstativ. Dubblerar även som vandringsstav (om än något känslig?)

Jo men man håller ju redan i två stycken när man åker skidor, menar jag. En liten skruv i toppen på den ena bara.

Spegeluppfällning

Har tänkt mig köp av ett stativ för att kunna få till längre slutartider och ett lågt ISO-tal. Under ett antal veckor har jag läst omdömen samt forumdiskussioner om stativ, men är inte mycket klokare. Mitt önskemål är ett lätt stativ som lätt fälls ut och ihop och som kommer med ut på mina vandringar. Mina objektiv är IS-objektiv och den tyngsta kombinationen kamera+objektiv väger drygt 1.5 kg. I de flesta forumdiskussioner rekommenderas ett tyngre stativ för stadga och kvalitet. Förstår argumenten, MEN för egen del är vikten en mycket viktig faktor. Borde väl finnas ett vettigt stativ som kan passa mina behov! Tacksam för råd och tips!

Om du kan exponera med spegeluppfällning helst via fjärrutlösning eller trådutlösning borde det gå att klara sig med ett lättare stativ.

Tack för tips och råd! Vad gäller kostnaden kan jag tycka att ett pris runt 3 000 är rimligt, då jag är amatör och inte riktigt vet hur mycket stativet kommer att användas. Vet dock att chansen är större att det används om det är lättviktig. Har tittat på enbensstativ, men kommit fram till att det är ett trebensstativ jag vill ha. Tittade på Berlbach och det såg inte hel fel ut. Otroligt att ett trästativ kan vara så lätt. När jag själv kikat runt var det Verbon Sherpa PROCF-630 samt Manfrotto 190CX Pro 4 som jag tyckte verkade mest intressant, men egentligen något för tunga. Har läst om att många stativ har en krok där man kan hänga sin fotorygga för att öka stabiliteten. Det är ju inte så dumt eftersom ryggan alltid är med. det är en djungel detta!

Jo moderna längdstavar är som spaghetti,men jag kör med gamla rejäla bambustavar med stor flätad truga. Bästa som finns för fjällturer.

Kolfiberspaghetti?

Två skidstavar i kors, lägg objektivet i klykan och håll i krysset med vänsterhanden. Risken är att det blir lite lågt men man får väl stå på knä. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar