Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ att ta med på vandring

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ett par inbitna vandrare på jobbet. Här pratar de om 10 gram lättare liggunderlag, 100 g lättare ryggväska etc.
Jag tror nog inte skulle skratta åt en om någon förslog ett trästativ med en vikt på 3 kg mot en i kolfiber på 800 gram.
Jag har aldrig förstått mig på gramjägarna.
Volym däremot förstår jag.

Själv går jag också för motionen och varför skall jag då göra det extremt lätt, det räcker väl med lätt?

Jag har aldrig förstått mig på gramjägarna.
Volym däremot förstår jag.

Själv går jag också för motionen och varför skall jag då göra det extremt lätt, det räcker väl med lätt?

Tror inte dessa tänker i motionstankar. Mer åt fjällvandringshållet.
Samma anledning till att många köper en 15" bärbar dator som väger 1.5 kg mot en 18" som väger 4 kg.
Jag gick omkring på stan med min 17" dator och handlade. Snacka om att jag efter en halvtimme önskat jag lämnat den i bilen!

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Hej!
Råkade se denna diskussion och måste tipsa om detta stativ i kolfiberkomposit som jag köpte för snart ett år sedan, värdepaketet med huvud. Har också problem att bära tungt och jag är helnöjd med detta. Finns i tre varianter, detta är "mellanmodellen". Lycka till med ditt beslut, att välja stativ är verkligen en djungel..

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372745

Har själv nyligen investerat i kolfiber, och kan bara konstatera att det är en av de bästa fotoinvesteringar jag gjort någonsin. Hade tidigare ett Manfrotto 055 aluminium, och bytte till samma 055 CX3 kolfiber. En enorm skilnad i smidighet, vikt och stabilitet. Nu tror jag det är en onödigt stor modell för dig. skulle nog titta på Manfrotto 190CX. Verkar lagom i storlek och dessutom ännu lite mer kompakt och lite lättare. Tittade också själv på Velbon 630 men valde manfrotto pga i princip samma pris, men bättre stabilitet och mycket bättre benlås. Något som jag tror kan vara ett mycket bra alternativ är Dörr Airpod kolfiber 140 eller 150. Mycket billigare, men samma vikter och dörr brukar vara ett hyffsat kvalitativt lågprismärke.

Sedan är det ju bra om man väljer ett passande stativhuvud. Om stativet verkar aningen kort i specen kan man ju också tänka på att stativhuvudet brukar bygga ytterligare ca 10cm och kameran också nästan 10cm. Om stativet har maxhöjd på 150cm så blir det ca 170cm upp till sökaren på kameran.

Stativhuvud skulle jag valt en riktigt liten kulled pga låg vikt och storlek men samtidigt bra stabilitet. Eller som jag valde då det passar mitt arbetssätt bättre, ett Manfrotto 460MG 3D. Litet lätt (ca 460gr) och stabilt.

Finns andra specielle resestativ som är väldigt små. Har själv erfarenhet av t ex Velbon ultra Luxi. De är suveränt kompakta och går in i handbagage på flyget. De är lätta, men tyvärr långt ifrån stabila. Skulle satsa på ett mindre carbonstativ istället.
Lycka till!

Stativ för vandring är ingen lätt sak...

Jag har ett digipod på 1,45 kg, jämfört med många stativ ganska lätt. Men ändå onödigt tungt.
Att använda vandringsstav som enbensstativ är helt värdelöst. Finns en pinne med gänga som man sätta på sin stav, men den vikten på ca 100g var inte värt funktionen.

För fjällvandring har jag uteslutit stativ, men för andra tillfällen skulle det vara trevligt med ett litet lätt stativ. Jag skulle vilja ha ett stativ på 600-800g där det vore tillräckligt med en maxhöjd på ca 60 cm.

När man letar efter lätta och billiga stativ är det en fördel om man aldrig har provat tunga och dyra stativ, det är skillnad på stativ och stativ...

Kulled Manfrotto 494 eller 494RC2(med snabbkoppling) 220gr, är nog klart bästa alternativet. Lättast, smidigast och ändå väldigt stabilt.

Alltså min röst går till Dörr Airpod 140 karbon, 1180gr, maxh utan pelare 119cm med pelare 141cm. 1290kr. Kulled Manfrotto 494CR2, 220gr, maxlast 4kg (rek 2kg), 740kr.
Totalt 1400gram totalhöjd 150cm utan kamera. nästan 160cm med. Pris 2030kr

Alternativt 150. Maxhöjd 127/157cm, +200gr +200kr

MVH :)

Senast ändrad:
Kulled Manfrotto 494 eller 494RC2(med snabbkoppling) 220gr, är nog klart bästa alternativet. Lättast, smidigast och ändå väldigt stabilt.

Alltså min röst går till Dörr Airpod 140 karbon, 1180gr, maxh utan pelare 119cm med pelare 141cm. 1290kr. Kulled Manfrotto 494CR2, 220gr, maxlast 4kg (rek 2kg), 740kr.
Totalt 1400gram totalhöjd 150cm utan kamera. nästan 160cm med. Pris 2030kr

Alternativt 150. Maxhöjd 127/157cm, +200gr +200kr

MVH :)

Tack för förslag! Skall verkligen titta extra på ditt förslag. samt Ulrikas tips om paketpris! Känns som jag kommit närmre ett stativköp!

dela gärna med dej av dina dåliga erfarenheter.

/Göran

Att man inte väljer ett stativ som väger 2,8 kg och är 70 cm långt ihopfällt plus huvud när man kan välja ett som väger 1, 3 kg och är 50 cm långt inklusive huvud när man är ute efter låg vikt och kompakt format är så uppenbart att det inte borde behöva förklaras.

Jag har inga dåliga erfarenheter av trästativ, däremot har jag erfarenheter av att bära för tung och otymplig utrustning. Ett kolfiberstativ samma vikt och storlek är precis lika fel som trästativet, det är inte materialet det beror på.

Hej!
Råkade se denna diskussion och måste tipsa om detta stativ i kolfiberkomposit som jag köpte för snart ett år sedan, värdepaketet med huvud. Har också problem att bära tungt och jag är helnöjd med detta. Finns i tre varianter, detta är "mellanmodellen". Lycka till med ditt beslut, att välja stativ är verkligen en djungel..

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372745

Det blev ett värdepaket, beställt och klart! Dörr stativ airpod 140 kolfiber med medföljande kulled HB-36, samt väska. Allt för drygt 1700 hos Cyberfoto! Tack för alla goda råd och tips! Nu ser jag fram mot vandring med bara ca 1.5 kg extra i packningen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar