mac är ok
Är det svårt att börja lägga om allt och ett annat tänk.
Jag gick över till en Stationär Mac Pro för 3 veckor sedan efter mångårigt bruk av en stationär HP-Vista maskin
+ Jag ger högt betyg för enkelheten och integrationen hos Mac X Snow Leopard operativsystem, de program som följer med är intuitiva och lätta att förstå, systeminställningarna är enkla att lära sig, och det finns gott om videor / kurser på Mac hemsida som är enkla att förstå och kostar noll kronor.
+ Överflyttning av filer från Vista miljön gick lätt, Mac läser utan problem från hårddiskar formaterade i Windows miljö, jag valde att kopiera över för hand till Mac, bra tillfälle till rensning, det finns säkert program som fixar det ”automatiskt”
+/- Mac s motsvarighet till Word och Excel, iWork kräver en stund på skolbänken, kan inte ge ett rättvist omdöme om programmen är bra eller ej så här tidigt efter bytet,
+ bra är att iWork kan läsa doc och xls, men räkna med skillnader i funktion p.g.a. byte av programmiljö.
- Gillar inte att meny listen för det aktiva programmet är klistrad till överkant på skärmen, är van vid att de ligger i programmets fönster,är bara att gilla antar jag.
- Photoshop i windows version CS2 ska konverteras och uppdateras till CS5 via Adobe´s support, var lite bökigt att hitta rätt väg för detta (kundsupport på Adobe såg till att jag kom rätt). Lightroom är förberedd för installation i bägge miljöerna så det var bara att installera.
+ Lightroom och CS 5 (testversion ) fungerar bra i Mac ingen skillnad mot Windows, dvs ingen inlärningströskel p.g.a. av systemskiftet för dessa program.
+ Windows program,(bl.a. spel) går att installera och köra på Mac (utan synbara prestandaförluster). Jag skapade en "Windows" partion på Mac én (100GB) , och installerade Vista (följ bara instruktionen i Bootcamp noga). Windows miljön ser ut och fungerar som den ska, tangentbordet och mus är förstås Mac -iga , så vida du inte pluggar in ett windows dito. En oväntad positiv upptäckt är att dokument och filer i Mac partionen går att öppna och arbeta med i Windows miljön och vise versa (men varför ska man det?)
Ni som har Mac får gärna svara och varför ska jag egentligen ha en Mac?
1. Främsta orsaken till att jag byte är att jag vill fokusera på bildhantering, känna mig trygg och slippa "skruva" på operativsystemen för att hålla datorn optimal. Tycker Windows krävde "för" mycket av mekande med system och behov av 3é parts program för backup för att fungera tillfredsställande, förväntar mig mindre av detta med Mac.
2. Backup är viktigt och får inte krångla, det får man med Mac x ´s och programmet Time machine, den gör sitt jobb bra och utan att störa mig en sekund, tack för den tryggheten.
3. Mac är för mig kända för sin stabilitet och att många fotografer och tidningar/mediaföretag föredrar Mac är ett gott tecken som jag har låtit mig påverkats av vid val av ny dator.
Och sen skulle jag välja köpa en, ska den då bara vara en vanlig stationär eller en laptop...????
Jag köpte en stationär (MAc Pro begagnad = billigare) för att få en stabil arbetshäst som inte stör mig i arbetet med systemmeddelanden, och inte är i behov av ”skruvande” för att må bra . En annan orsak är att MacPro har gott om extra plats (har 4 Hårddisk platser) för lagring och att hårddiskarna är extremt enkelt att skifta (1 minut) , installation av Hårddisk för en säkerhets kopia går som en dans och med maximal överföringshastighet, alternativet extern hårddisk via USB är som en snigel i jämförelse.
Jag ångrar mig inte en sekund, bytet har nästan bara plus.
Det ska sägas att jag inte har behov för bärbar , sitter till 99% hemma när jag använder dator, för att täcka den sista % finns det internet cafe överallt att tillgå. det duger för mig.