Annons

Stationär vs Laptop (Mac)

Produkter
(logga in för att koppla)

Carola7903

Aktiv medlem
Jag har ett stort dilemma!
Har försökt för några månader sen och gjore ett tappert försök till att få en bildskärm till datorn.
Blev inte nöjd och lämnade den tillbaka och var sedan in på Elgiganten och blev tokär i en Mac.
Grejen är den att jag har aldrig aldrig använt mig av en sådan, det var bildskärmen som var suverän.

Är det svårt att börja lägga om allt och ett annat tänk.

Ni som har Mac får gärna svara och varför ska jag egentligen ha en Mac?

Och sen skulle jag välja köpa en, ska den då bara vara en vanlig stationär eller en laptop...????

Suck!

Tacksam för svar

Du har sett ljuset. Följ dina känslor.

Att gå över till Mac OS är inte svårt. Du får, om du begär det, en komplett handledning. Om tre månader berättar du själv varför man ska byta och det enda du kommer ångra är att du inte gjorde det tidigare.

MacBook

Hej,

jag tror att du kommer ha mycket större användning av en laptop. Prestandamässigt, så kommer du inte ha några bekymmer. Den enda anledningen att köpa en iMac, skulle vara att den är snygg att ha hemma...:) Jag gick själv över till Mac (Macbook Pro) för något år sedan och är grymt nöjd! Har alltid varit inbiten PC-person.. Generellt upplever jag betydligt mindre problem med Macen, mindre virus, blir inte seg efter något halvår osv. Jag tror dessutom inte att du kommer att finna det svårt att gå över till Mac OS.

Lycka till!

Mvh, Filip

Hurvida du ska ha en laptop eller stationär måste du fråga dig själv. Om du inte behöver de egenskaper en laptop ger så är en stationär alltid ett bättre alternativ. Man får mer kraft för samma pengar (eller samma för mindre), man kan lätt reparera den om något går sönder, man kan lätt uppgradera den för en liten peng istf att köpa en helt ny, osv osv. Möjligen gäller det inte om du köper en iMac, det är kanske något av det sämsta från två världar... åtminstone om du frågar någon som tycker om att kunna skruva i sina maskiner.

Laptop eller stationärt
En laptop om man tror eller vet att man kommer att behöva ta med den till olika ställen. En stationär om man bara ska ha den hemma. Beror också lite på hur mycket man tänkt spendera och om laptop skärmen är tillräcklig eller om man tänkt köpa en extra skärm.
Jag bytte till Mac i år och mitt val blev en Mac mini då den är liten, tyst, strömsnål och jag ville fortsätta använda den skärm jag redan hade. En iMac hade gett mig bättre prestanda kostat ett stänk mer och tvingat mig till en två skärms lösning (alt. fått ställa en bättre skärm på hyllan).
En Mac Book Pro hade kostat betydligt mer med samma prestanda.
Om du inte har en bra skärm så skulle jag säga lap om du vet/tror/uppskattar bärbarheten och kan leva med den lilla skärmen. En iMac om du vill ha bra prestanda och bra skärm i ett. Om du haft eller planerar att lägga en bra slant på en skärm så kan Mac mini vara ett bra budget alternativ.

Och sen OSX vs Win.
Det är skillnad och det kan ta ett tag innan allt sitter men sen har åtminstone jag börjat upskatta hur det funkar.

Och det kan vara värt att hålla koll på begagnat marknaden nu när det är så många somm tvunget måste ha i5 och i7 macbook pro. Kan göra fina klipp med nästan nya datorer som kanligga upp till 30% billigare än att köpa en ny.

Då har man lite fickpengar över till att köpa andra prylar. jag tänkte investera i en colormunki, ett CISS och en beganad macbook pro i den snara framtiden.

med en mac pro är skärmen inte speciellt bra att jobba med dels för att du inte kan kalibrera den med toppresultat samt att den är liten. Även om du skulle köpa en 17 tum men då tappar du vitsen med en bärbar.
Jag körde förut men en macbook o en extern skärm o det funkar riktigt bra.
Idag kör jag med macbook för utlandsjobb eller när jag behöver en dator med mig däremot gör jag bildbehandlingen på min stationära G5 dual 2,3 med 4,5 ram minne.

Nu har den blivit runt 5 år gammal o den rullar fortfarande på utan några problem men nu har jag betällt en imac 27 som kommer vara ca dubbelt så snabb enligt dom som har bytt.
Så om du köper en mac book o ska göra ett seriöst efterbehandling så tycker jag en extern bildskärm är nödvändig.
Varför jag kör med mac är att jag slipper massa problem med virus/krasher etc den bara går o går. Jag har kört med mac i över 10 år utan problem o jobbar minst 5 timmar varje dag framför burken.

.

Hej
Jag bytte från Pc till Mac 2003 och har inte ångrat en dag efter det. Det jag tycker du ska göra är att ta en lite tur till närmsta affär som har alla datorer uppställda vid varandra så du kan jämföra direkt på plats. Mediamarkt är ett bra exempel där de har allt uppställt, men inte billigast.
Det som jag tycker är viktigast med att du funderar på att byta till mac är inte till vilken dator utan att du gör det, för det finns en sak som mac slår win med och det är att när man använder mac så blir jag ivartfall mer kreativ och skaparlusten ökar.

Lycka till.

mac är ok

Är det svårt att börja lägga om allt och ett annat tänk.

Jag gick över till en Stationär Mac Pro för 3 veckor sedan efter mångårigt bruk av en stationär HP-Vista maskin

+ Jag ger högt betyg för enkelheten och integrationen hos Mac X Snow Leopard operativsystem, de program som följer med är intuitiva och lätta att förstå, systeminställningarna är enkla att lära sig, och det finns gott om videor / kurser på Mac hemsida som är enkla att förstå och kostar noll kronor.

+ Överflyttning av filer från Vista miljön gick lätt, Mac läser utan problem från hårddiskar formaterade i Windows miljö, jag valde att kopiera över för hand till Mac, bra tillfälle till rensning, det finns säkert program som fixar det ”automatiskt”

+/- Mac s motsvarighet till Word och Excel, iWork kräver en stund på skolbänken, kan inte ge ett rättvist omdöme om programmen är bra eller ej så här tidigt efter bytet,
+ bra är att iWork kan läsa doc och xls, men räkna med skillnader i funktion p.g.a. byte av programmiljö.

- Gillar inte att meny listen för det aktiva programmet är klistrad till överkant på skärmen, är van vid att de ligger i programmets fönster,är bara att gilla antar jag.

- Photoshop i windows version CS2 ska konverteras och uppdateras till CS5 via Adobe´s support, var lite bökigt att hitta rätt väg för detta (kundsupport på Adobe såg till att jag kom rätt). Lightroom är förberedd för installation i bägge miljöerna så det var bara att installera.

+ Lightroom och CS 5 (testversion ) fungerar bra i Mac ingen skillnad mot Windows, dvs ingen inlärningströskel p.g.a. av systemskiftet för dessa program.

+ Windows program,(bl.a. spel) går att installera och köra på Mac (utan synbara prestandaförluster). Jag skapade en "Windows" partion på Mac én (100GB) , och installerade Vista (följ bara instruktionen i Bootcamp noga). Windows miljön ser ut och fungerar som den ska, tangentbordet och mus är förstås Mac -iga , så vida du inte pluggar in ett windows dito. En oväntad positiv upptäckt är att dokument och filer i Mac partionen går att öppna och arbeta med i Windows miljön och vise versa (men varför ska man det?)

Ni som har Mac får gärna svara och varför ska jag egentligen ha en Mac?

1. Främsta orsaken till att jag byte är att jag vill fokusera på bildhantering, känna mig trygg och slippa "skruva" på operativsystemen för att hålla datorn optimal. Tycker Windows krävde "för" mycket av mekande med system och behov av 3é parts program för backup för att fungera tillfredsställande, förväntar mig mindre av detta med Mac.

2. Backup är viktigt och får inte krångla, det får man med Mac x ´s och programmet Time machine, den gör sitt jobb bra och utan att störa mig en sekund, tack för den tryggheten.

3. Mac är för mig kända för sin stabilitet och att många fotografer och tidningar/mediaföretag föredrar Mac är ett gott tecken som jag har låtit mig påverkats av vid val av ny dator.

Och sen skulle jag välja köpa en, ska den då bara vara en vanlig stationär eller en laptop...????

Jag köpte en stationär (MAc Pro begagnad = billigare) för att få en stabil arbetshäst som inte stör mig i arbetet med systemmeddelanden, och inte är i behov av ”skruvande” för att må bra . En annan orsak är att MacPro har gott om extra plats (har 4 Hårddisk platser) för lagring och att hårddiskarna är extremt enkelt att skifta (1 minut) , installation av Hårddisk för en säkerhets kopia går som en dans och med maximal överföringshastighet, alternativet extern hårddisk via USB är som en snigel i jämförelse.
Jag ångrar mig inte en sekund, bytet har nästan bara plus.

Det ska sägas att jag inte har behov för bärbar , sitter till 99% hemma när jag använder dator, för att täcka den sista % finns det internet cafe överallt att tillgå. det duger för mig.

Jag kör macbook pro laptop och extern skärm. Hårdisken på 320GB börjar dock bli full så då kanske det blir en stationär istället för att få större hårddiskutrymme. Kanske också värt att tänka på.

Tusen Tack!

Tusen tack till er alla som tagit er tid att svara och alla fina synpunkter och tips!
Jag tror att jag måste införskaffa en MAC inom snar framtid...:)
Tack!

/Carola

Till min Mac pro har jag två skärmar; en 30" och en 27". Är det litet eller blandar du ihop Mac Pro och Macbook Pro?

J ag blandar inte ihop utan tydligen måste jag skriva tydligare så att alla förstår. Skärmen till bärbar mac är i storlekar från 13-17 o det är inte någon speciellt stor arbetsyta att jobba med. Sedan är den inte optimal att kalibrera.

J ag blandar inte ihop utan tydligen måste jag skriva tydligare så att alla förstår.
I en tråd som handlar om stationär vs laptop kan det vara bra att inte blanda ihop Mac Pro och Macbook Pro, eller hur? Jag förstod mycket väl vad du menade, men det finns ingen garanti att det gäller alla.

Hur har du lyckats med detta? Jag behöver 3pp sw för att få läs och skrivmöjligheter.

Jag förstår inte vad du menar med "3pp sw"
men så här är min dator bestyckad:

Mac : system/program : OS X 10.6 snow Lepard , Office 2008 för Mac Test version (den suger kommer inte att köpa)
Windows system/program: Vista 7 home premium, Office 2003

Starta Windows,
Dra filen från Mac partionen till Windows partionen och öppna.
Det fungerar

Jag förstår inte vad du menar med "3pp sw"
men så här är min dator bestyckad:

Mac : system/program : OS X 10.6 snow Lepard , Office 2008 för Mac Test version (den suger kommer inte att köpa)
Windows system/program: Vista 7 home premium, Office 2003

Starta Windows,
Dra filen från Mac partionen till Windows partionen och öppna.
Det fungerar

Sist jag provade krävdes en FAT-partition (vilket inte är något problem om man tänker på det när man installerar Windows). Fixar OS/X ntfs nu?

/Karl

Sist jag provade krävdes en FAT-partition (vilket inte är något problem om man tänker på det när man installerar Windows). Fixar OS/X ntfs nu?

/Karl

Ja, åtminstone version Mac OS X 10.6.3 klarar NTFS , Disken är formaterad "skapad" som mac kallar det år 2006 ,om det har någon betydelse för läsbarheten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar