Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stationär eller bärbar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för jämförelsen, intressant faktiskt! Jag är ingen datanörd på den nivån och struntar lite i om det tar 0,2 sek eller 0,8 sek för datorn att utföra vissa grejer, och videoredigering kommer jag överhuvudtaget inte att ägna mig åt. Jag har överlag hört goda ordalag från fotografer om MBP så så dålig tror jag heller inte att den är, och är det verligen så enkelt att byta ut komponenter i en iMac eller Mac mini these days? Inte vad jag lyckats läsa mig till i alla fall. Rent skärm och grafikmässigt tror jag att en MBP skulle duga gott för mig just nu i alla fall.

Köper man en ny MBP idag känns det som att det tar ett tag innan det är hårdvaran man vill uppgradera. Så klart kommer det regelbundet nya och bättre grejer men i mitt fall kommer jag inte ha behov av det utan kan leva med en BRA MBP i några år säkert, men tilläggsköp av en skärm så småningom - om jag nu bestämmer mig för att gå på bärbart.

Går det förresten att kalibrera en MBP-skärm? Är det ens lönt?

Om skillnaden vore 0,6 sekunder så vore det väl inte så relevant, redigerar du video så är skillnaden snarare mellan att kunna göra eller inte kunna göra. Alternativt om du renderar tung video att det tar flera dygn jämfört ett halvt dygn. Photoshop är inte lika krävande dock så där kommer man ju undan lite enklare med att det segar lite. Men man hamnar ju ändå fast i att tvingas köpa ett helt nytt system. Och du har rätt i att det inte är lät att byta ut delar i Mac, en av anledningarna till att jag kör PC.

MBP-skärmar kan jag inget om då jag inte använder Apple :) Jag kör en Ezio-skärm, vilket jag är supernöjd med.
 
Själv har jag en laptop för resor, och en stationär :)
"riktig" redigering gör jag dock alltid på den stationära där jag har en stor kalibrerad skärm.

Samma här (fast 4-5 bärbara, och två stationära). Precis som med olika kameror har olika fördelar i olika situationer, så är det precs samma sak med datorer (och den mesta teknik/verktyg). Det ena utesluter inte det andra.
 
Hej!

Jag står inför att köpa ny dator inom 1-2 månader och tänkte försöka dra igång en diskussion här för att mäta för och nackdelar för stationär och bärbar.

Eftersom jag kommer köpa en mac, är det främst iMac, Mac mini+skärm och Macbook Pro jag kollat på.

Fördelar och nackdelar med stationär är bla (som jag ser det):
+ flexibilitet vad gäller skärm om man köper mac mini (vilket kan ge en bättre skärm och möjlighet att uppdatera denna vid behov istället för att byta hela datorn)
+ aningen billigare för samma prestanda som Macbook Pro
+ generellt sett mer lagring
- inte portabel
- behövs någon lagringslösning när man är ute i fält eller på resor

Fördelar och nackdelar med bärbar:
+ portabel
+ mindre, tar inget utrymme hemma
+ eventuellt ett större användningsområde mht till portabiliteten
- blir dyrt om man ska köpa till en extra skärm (ca. 30,000 uppskattningsvis istället för 20,000 med mac mini)
- mindre skärm (och har förstått att det råder delade meningar om Apples skärmar)

Vad tycker ni är för- och nackdelar med bärbart vs stationär? Just nu lutar jag åt att köpa en mac mini med en hyfsat bra skärm för runt 4-5000 kr. Eftersom jag inte fotat vrållänge än vill jag inte lägga alltför mycket pengar på en dator direkt.

Hoppas få se många för- och nackdelar listas!

/Adam
Vad är fördelen med stationär när det gäller skärm? Samma externa som du kan koppla till mac mini kan du koppla till mac book pro. Det som skiljer är ju att mac book pro är betydligt dyrare än mac mini - dock med mycket bättre bättre prestanda och med fördelen att den är bärbar. Det är egentligen bara priset som talar för en mini...
Men visst - det är en REJÄL prisskillnad till minins fördel.
 
Vad är fördelen med stationär när det gäller skärm? Samma externa som du kan koppla till mac mini kan du koppla till mac book pro. Det som skiljer är ju att mac book pro är betydligt dyrare än mac mini - dock med mycket bättre bättre prestanda och med fördelen att den är bärbar. Det är egentligen bara priset som talar för en mini...
Men visst - det är en REJÄL prisskillnad till minins fördel.

Tjena! Har insett det också nu, och därför lutar det just nu åt en MBP 13" med komplettering av skärm så snart finanserna tillåter. Det går ihop ekonomiskt men att lägga 30,000 på en MBP kan jag tyvärr inte motivera. Jag tror att MBP 13" för 20' duger gott, så kan jag köpa en skärm om några månader eller så :)
 
Tjena! Har insett det också nu, och därför lutar det just nu åt en MBP 13" med komplettering av skärm så snart finanserna tillåter. Det går ihop ekonomiskt men att lägga 30,000 på en MBP kan jag tyvärr inte motivera. Jag tror att MBP 13" för 20' duger gott, så kan jag köpa en skärm om några månader eller så :)

Nog bra val. De flesta av Apples skärmar klarar bara sRGB oavsett om de sitter i en laptop eller inte. De allra senaste modellerna lär vara lite bättre men de är vad jag förstår fortfarande en bra bit ifrån Adobe RBB som kan vara lämpligt om du producerar för något annat än web.
 
Nog bra val. De flesta av Apples skärmar klarar bara sRGB oavsett om de sitter i en laptop eller inte. De allra senaste modellerna lär vara lite bättre men de är vad jag förstår fortfarande en bra bit ifrån Adobe RBB som kan vara lämpligt om du producerar för något annat än web.

Det är ju en ganska relevant fråga, om man fotar i Adobe RGB så vill man ju kunna hantera det också..... Visste inte att de bara tog sRGB
 
Det finns hårdvarukalibrering i MBP. Huruvida detta räcker får bedömmas av den enskilde. För mig räcker det, men allas krav är olika.
Finns definitivt inte hårdvarukalibrering i någon laptop som jag har sett. Vad jag vet finns det ingen laptop som går att kalibrera. Däremot går det att profilera en laptop-skärm och där har ju MBP en fördel i att skärmen är rätt vettig redan från början.
 
Håller helt med. Det handlar väl mest om att avgöra hur mycket man faktiskt "behöver" en bärbar, eller om det helt enkelt bara är smidigare. Jag är dock väldigt tveksam till om jag tycker det är värt de extra 10,000 som en MBP med motsvarande prestanda skulle kosta mot en iMac 21" som jag tror skulle räcka till mig till att börja med.

Förresten, är det någon som vet hur det är med kalibrering av iMac-skärmar these days?

Som Stefan O. nyss nämnt om bärbara datorer, så gäller normalt samma sak för AIO-datorer* att det kan profileras (som de flesta skärmar), men inte automatiskt kalibreras.

Dvs, precis som med en bärbar MBP eller lös MacMini, så vill/måste du ändå investera i en annan extern skärm (ifrån tex Eizo eller NEC) för att få saker som tex hårdvarukalibrering och utökad färgrymd (som Adobe RGB).

* Den enda AIO som jag hört kan hårdvarukalibreras är Microsofts nyss lanserade Surface Studio: https://www.youtube.com/watch?v=WMklcdzcNcU https://www.youtube.com/watch?v=t-80vqIF16U
 
Tjena! Har insett det också nu, och därför lutar det just nu åt en MBP 13" med komplettering av skärm så snart finanserna tillåter. Det går ihop ekonomiskt men att lägga 30,000 på en MBP kan jag tyvärr inte motivera. Jag tror att MBP 13" för 20' duger gott, så kan jag köpa en skärm om några månader eller så :)

För att få råd med mer kan jag varmt rekommendera begagnatmarknaden. Använder själv en MBP från 2011, uppgraderad med en SSD och den hanterar LR, PS och stora rawfiler utan några som helst problem.
 
För att få råd med mer kan jag varmt rekommendera begagnatmarknaden. Använder själv en MBP från 2011, uppgraderad med en SSD och den hanterar LR, PS och stora rawfiler utan några som helst problem.

Tack Viktor! Håller daglig koll på blocket men just nu är det lite halvsvårt eftersom jag sitter i Kina och jobbar för tillfället. Kommer dock hem över jul, så antingen försöker jag hitta någon på blockets julhandel, eller så har jag hittat 2015 års MBP 15" Retina, 16gb ram och 256gb ssd för 18,995 ny, så den blir det om inget annat dyker upp :)
 
Tack Viktor! Håller daglig koll på blocket men just nu är det lite halvsvårt eftersom jag sitter i Kina och jobbar för tillfället. Kommer dock hem över jul, så antingen försöker jag hitta någon på blockets julhandel, eller så har jag hittat 2015 års MBP 15" Retina, 16gb ram och 256gb ssd för 18,995 ny, så den blir det om inget annat dyker upp :)

Håller med om att begagnat är nog att föredra om du är osäker på vad du egentligen vill ha. Tänk dock på att 256gb inte räcker långt och att du måste börja jobba med extern lagring av något slag. Jag sitter själv på en 2012 rMBP med 256gb HD och ja det är väldigt lite. Jag har 16gb ram i min och jag tror (utan att ha provat) att det är det rätta, jag tror 8gb är för lite.

En annan sak att tänka på är att de senare (inte nyaste) rMBP 15" inte alla har det bättre grafikkortet, de flesta har samma intel integrerade grafik som 13":aren så vinsten att gå upp på en 15" är inte så stor mot en i7 variant av 13". Processorn i 15" har 4 kärnor mot 2 i 13". Jag vet inte om det är något du skulle märka av. Om jag skulle välja mellan de modellerna hade jag tagit en 13" pga storleken, blir en extern skärm iaf så.

Lite personliga åsikter men jag tycker att min rMBP har varit min bästa bärbara någonsin som jag haft både privat och jobb. Den har fungerat klockrent lite över 4 år nu och jag känner egentligen inget behov av att uppgradera. Men jag är ganska säker på att det inte blir en ny mac för mig just för att pris/prestanda/lagringsutrymme är så mmmm "inte bra" när det gäller apple och jag tycker att hålla på med extern lagring är irriterande. Jag har en NAS som jag lägger över allt på men den kostar ju pengar också mycket mer än en extra hdd till en stationär PC hade kostat.
 
Håller med om att begagnat är nog att föredra om du är osäker på vad du egentligen vill ha. Tänk dock på att 256gb inte räcker långt och att du måste börja jobba med extern lagring av något slag. Jag sitter själv på en 2012 rMBP med 256gb HD och ja det är väldigt lite. Jag har 16gb ram i min och jag tror (utan att ha provat) att det är det rätta, jag tror 8gb är för lite.

En annan sak att tänka på är att de senare (inte nyaste) rMBP 15" inte alla har det bättre grafikkortet, de flesta har samma intel integrerade grafik som 13":aren så vinsten att gå upp på en 15" är inte så stor mot en i7 variant av 13". Processorn i 15" har 4 kärnor mot 2 i 13". Jag vet inte om det är något du skulle märka av. Om jag skulle välja mellan de modellerna hade jag tagit en 13" pga storleken, blir en extern skärm iaf så.

Tack, bra inlägg, hade inte så bra koll på att det var olika grafikprocessorer! Håller helt med om 13" istället i så fall, dvs. om man i slutändan satsar på en extern skärm också. Vad gäller extern lagring så är min tanke att direkt sätta upp någon form av backup/säkerhetskopia typ, så därför tänker jag nog nöja mig med 256 gb.

En fråga dock - kan man redigerar bilder tagna under dagen på en fotoresa med lightroom även om bilder tagna tidigare ligger på en extern källa som man inte har med sig på resan? Dvs funkar lightroom även om det för tillfället inte kan koppla katalogen mot "originalfilerna" på datorn?
 
Hej,
jag stod inför samma situation för ca 2 år sedan. Mitt beslut blev en MacBook Pro 15", 16 GB ram och SSD. Jag jobbar dock inga långa pass framför datorn, så det funkar med den lilla skärmen men jag ska ärligt säga att jag är på väg att köpa en större skärm och köra med den när jag sitter hemma. Inte för att det inte går att köra med bara MacBooken, utan för att det helt enkelt känns bättre och effektivare. Det enda utöver skärmen som kan vara värt att tänka på är lagringen, själv kör jag med en extern hårddisk vilket funkar alldeles utmärkt (använder Lightroom så jag behöver inte ha med disken överallt för att kunna redigera heller).

Det här med bang for the buck kan man diskutera i all evighet. Jag tror jag sett ett par miljoner trådar om det, och ingen kommer någonsin fram till annat än att det avgörs av individens preferenser. Mitt råd är att lyssna till de som har praktiskt erfarenhet av att använda grejorna, inte de som läser recensioner och diagram och sedan 'vet' hur det ligger till.

Hur jobbar du? Vad är viktigt för dig? Hur har en viss setup funkat för folk som har ungefär samma behov som du? Det är frågorna som bör ställas, sen känner du efter i magen och plånboken och så går du och handlar... =)
 
En fråga dock - kan man redigerar bilder tagna under dagen på en fotoresa med lightroom även om bilder tagna tidigare ligger på en extern källa som man inte har med sig på resan? Dvs funkar lightroom även om det för tillfället inte kan koppla katalogen mot "originalfilerna" på datorn?

Det går. Nu är jag inte så bra på detta själv så någon annan kan säkert svara bättre eller rätta mig om jag har fel, men jag tror det finns två sätt. Du kan ha lightroom katalogen lokalt på datorn och så eftersom flytta bilder externt, du lägger upp Nasen eller vad det nu är som en extern hdd i lightroom.

I lightroom kan du även ha 2 kataloger och du väljer då vilken katalog den ska använd när du startar programmet. Då kan du ha en lokal och en extern.

Om nu den externa källan inte är tillgänglig så kan du inte lägga dit bilder eller redigera bilder som ligger där utan då är du begränsad till att jobba lokalt och du kan importera de nya bilderna till datorn som vanligt.

Du ska alltid jobba lokalt tycker jag och flytta bilder i efterhand. Om det är en nätverkslösning för din externa lagring så kommer det förmodligen inte gå så fort att jobba mot den.
 
Håller med om att begagnat är nog att föredra om du är osäker på vad du egentligen vill ha. Tänk dock på att 256gb inte räcker långt och att du måste börja jobba med extern lagring av något slag. Jag sitter själv på en 2012 rMBP med 256gb HD och ja det är väldigt lite. Jag har 16gb ram i min och jag tror (utan att ha provat) att det är det rätta, jag tror 8gb är för lite.

En annan sak att tänka på är att de senare (inte nyaste) rMBP 15" inte alla har det bättre grafikkortet, de flesta har samma intel integrerade grafik som 13":aren så vinsten att gå upp på en 15" är inte så stor mot en i7 variant av 13". Processorn i 15" har 4 kärnor mot 2 i 13". Jag vet inte om det är något du skulle märka av. Om jag skulle välja mellan de modellerna hade jag tagit en 13" pga storleken, blir en extern skärm iaf så.

Lite personliga åsikter men jag tycker att min rMBP har varit min bästa bärbara någonsin som jag haft både privat och jobb. Den har fungerat klockrent lite över 4 år nu och jag känner egentligen inget behov av att uppgradera. Men jag är ganska säker på att det inte blir en ny mac för mig just för att pris/prestanda/lagringsutrymme är så mmmm "inte bra" när det gäller apple och jag tycker att hålla på med extern lagring är irriterande. Jag har en NAS som jag lägger över allt på men den kostar ju pengar också mycket mer än en extra hdd till en stationär PC hade kostat.

En fördel med de bärbara macarna som kom innan 2013 är att de är lätta att bygga om själv. Det går exempelvis, med hjälp av guider från iFixit, att byta ut den interna dvd-läsaren mot en extra hårddisk vilket ger en SSD med system och programvara samt en disk för media.
 
Håller med om att 256 Gb SSD är i minsta laget (har det själv på en dator). Hade jag köpt något idag så hade det blivit minst 512 Gb (och helst 1 Tb). Ivf på datorer där det inte går att uppgradera i efterhand efter tillverkningen.
 
En fråga dock - kan man redigerar bilder tagna under dagen på en fotoresa med lightroom även om bilder tagna tidigare ligger på en extern källa som man inte har med sig på resan? Dvs funkar lightroom även om det för tillfället inte kan koppla katalogen mot "originalfilerna" på datorn?
Ja, om du använder Smart Previews.
 
...
. Processorn i 15" har 4 kärnor mot 2 i 13". Jag vet inte om det är något du skulle märka av. Om jag skulle välja mellan de modellerna hade jag tagit en 13" pga storleken, blir en extern skärm iaf så.

Köpte en standard MBP 13" i5 till sambon. Provat att redigera på den. Går för trögt för mig iaf! Provade motsvarande på en 15" 2.2GHz i7 och det flöt på utan lagg. Så nog märks det skillnad på processorkraft.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.