TomasKronberg
Aktiv medlem
Det beror på vad man gör med sin arbetsstation. Det finns ju dom som är väldigt avancerade och kreativa i sin redigering och jobbar med stora filer. Har man suttit en timma med en bild med en massa ändringar och många lager så går det åt minne. Har man flera bilder öppna samtidigt så plockar det på.
För 4 år sedan byggde jag min nuvarande maskin (i7 4470k) och stoppade i 16Gb minne i den. Tänkte först att "nu har jag tagit i så det räcker och blir över" men det gick att göra slut på det också. Det händer inte ofta men någon gång då och då. Dagens processorer har ju rätt många kärnor och lämpar sig bra för multi tasking. Att encoda ett 30min videoklipp i bakgrunden och samtidigt jobba med bildredigering är inget märkvärdigt. Om hårdvaran är anpassad för det. Under året är det dags för en uppgradering, 32Gb kostar just nu ca 4200:-. Inte gratis men utslaget på 4 år så är det inte så mkt pengar.
OK, jag fattar. Det finns olika sätt att jobba. Ville bara råda TS lite. Det bästa vore väl om hon köpte en stationär dator med uppgraderingsmöjligheter. OS kan man byta, minne kan man lägga till liksom hårddiskar.
Som sagt: själv har jag bara 4 GB minne och har inga som helst problem med PS. LR brukar jag inte använda av den anledningen att den "gör saker bakom" ryggen, d.vs. man han inte full koll på vad som sker. Av samma anledning använder jag inte externa backupprogram när det finns ett ultimat backupprogram inbyggt fr.o.m. W7 i commandotolken: robocopy. Helt suveränt och man har full koll på vad det håller på med.
/T