Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stationär dator för 10000

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hej!

Har precis fått loss 10000:- som jag tänkt lägga på en stationär arbetsdator primärt för grafik/minabilder-hantering.

Skärm, ritplatta, mus, tangentbord har jag redan. Jag har har en polare som skruvar ihop allt åt mig så jag skulle vilja ha några förslag på komplett burk i lösa delar.

Motivera gärna varför och vart prylarna kan köpas.

Tack på förhand,

Tomas
 
Hej!

Har precis fått loss 10000:- som jag tänkt lägga på en stationär arbetsdator primärt för grafik/minabilder-hantering.

Skärm, ritplatta, mus, tangentbord har jag redan. Jag har har en polare som skruvar ihop allt åt mig så jag skulle vilja ha några förslag på komplett burk i lösa delar.

Motivera gärna varför och vart prylarna kan köpas.

Tack på förhand,

Tomas

Det verkar som de flesta rekommenderar en färdig Dell Studio XPS. Jag beställde min i tisdags och den kommer redan idag.
Quadro (4 st processorer) i7
6 GB
2 st Raid0 hårddiskar
256 MB grafikkort

Under 10,000 sek.

Du får även bra prestanda med en dualprocessor körd med 32 bitars XP och 3 GB minne, men en sådan maskin har sina begränsningar några år framåt, eller om du redan nu vill köra 64bitarsprogram.

Se prestandatesten här på dataforumet. En processor och 1BG, vilket många förtfarande kör med, renderar bilden på ett par minuter. Dual processor på halvminuten och Quadro på under 10 sek. Hur detta är applicerbart på verkligheten vet jag ej, men det fick mig att lägga till ett par tusen för att få en dator med en processor som varar flera år och har ett moderkort som kan byggas ut med mer internminne efterhand som mjukvarorna utvecklas.


www.ramonabach.com
 
Hej!

"Har precis fått loss 10000:- som jag tänkt lägga på en stationär arbetsdator."

Hej

Kan rekommendera Komplett.se dom har många alternativ på kompletta paket i delar och färdigbyggda där du själv väljer komponenter.
"Byggde" min dator där och fick hem den monterad och os instalerat med garantier och suport.
//Andreas
 
Komplett.se rekomenderar ja, köpte min(ellr familjens) där för en ca 12 000kr för nu i vinter 2 år sedan, flyter på fantastiskt bra ännu så länge. Och priserna har ju sjunkit drastiskt på datorkomponenter sedan dess, så där får du mkt prestanda för dom pengarna.

De blir i slutendan billigare än t.ex en Dell ellr en Hp dator har ja för mig?, samt bättre uppgraderingsmöjligheter(kan va svårt o byta vissa saker i märkesdatorer, var det förr iaf)
 
Jag rekommenderar med Komplett, inet, microstore eller liknande,

Dell & dessa märken avråder jag skarpt mot, dels för dom redan från början har överpriser, sen så är det ofta en massa krångel om du ska uppgradera dom (om det ens går)
 
Tack för alla svar!

En Dell Studio verkar helt ok prestandamässigt, onekligen.

Men jag är nog inne lite på som ni andra säger, att det inte ska finnas några begränsningar på hur jag vill köpa och montera ytterligare hårdvara efter köpet, om det vore så.

En quad core hade jag tänkt mig och 8 gb ram. Grafikkortet verkar inte vara lika väsentligt om jag förstått rätt?

Jag skulle gärna ha några alternativ att välja på.

Ramminnet tror jag att jag klarar att välja ut. Hårddiskar, fläktar och chassi likaså.

Just när det gäller processor, vilken är vettigt att välja där? Jag har kikat lite på komplett.se och även twandata.com, men jag kan inte riktigt tyda benämningarna på dom.
Kan nån kunnig hjälpa mig välja mellan dom olika alternativen där?
 
Dustin säljer datorpaket som du får skruva ihop själv.
Verkar vara prisvärt och finns i några olika nivåer. Värstingpaketet kostade något över 11000 vill jag minnas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.