Annons

Startobjektiv för att filma med 550d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patbos

Medlem
Är lite sugen på en 550, både för att fota och filma, men filma lär bli den delen som kommer först i början.

Har tillgång av vänner att låna objektiv så vill i förstahand hitta ett vettigt förstaobjektiv för att filma med.
Mellan-zoom, skulle vilja ha något snäppet över kitobjektivet, och kanske lite bredare omfång med.

Priset är väl det som jag väger på, vill inte lägga för mycket heller (såklart :-/)
Men ja, ett bra startobjektiv helt enkelt!

18-200 har bra omfång

Är lite sugen på en 550, både för att fota och filma, men filma lär bli den delen som kommer först i början.

Har tillgång av vänner att låna objektiv så vill i förstahand hitta ett vettigt förstaobjektiv för att filma med.
Mellan-zoom, skulle vilja ha något snäppet över kitobjektivet, och kanske lite bredare omfång med.

Priset är väl det som jag väger på, vill inte lägga för mycket heller (såklart :-/)

EF-S 18-200 IS kan vara nåt att kolla på. Bra omfång. Priset ligger runt 5-6kkr - en del pengar, men ger samtidigt en hel del.
Dock är det inte helt raktecknande på vidvinkel. Men det kanske är ett mindre problem vid filmning.
Om IS är bra vid filmning får någon annan komplettera med.

Att fundera på är i vilka miljöer du tänkt filma i. Behöver du extra tätning mot fukt eller sand? Nu är väl inte eos550d speciellt tätad, så om man nöjer sig med den nivån krävs inte extra. Behöver du bättre tätning blir det ett dyrare hus, 7D.

Hur mycket är du beredd att betala? En del tycker 3000:- är för mycket, andra tycker att 10.000:- kan vara bra pris. Lättare att tipsa om du nämner ett ekonoiskt spann

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar