ANNONS
Annons

Startat företag

Produkter
(logga in för att koppla)

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nu startat ett litet företag som jag skall jobba själv på. Jag ringde skatteverket och ansökte om F-skattsedel m.m och så sa de att jag är registrerad på ett SNI-nummer som är "foto övrigt" eller nått, vilket innebar, inte porträtt eller reklam som jag fattar det. Om någon vet någonting om detta så förklara gärna(Jag skall även ringa den imorgon och fråga, men om det är någon annan som har samma fråga). Ska man ansöka om att få tillstånd att fota porträtt? och vad innebär att fota reklam? Vad får samt får jag inte göra? jag har allting på basic nivå.

Fråga om ni inte förstår*

MVH //David
 
Hej!

Jag har nu startat ett litet företag som jag skall jobba själv på. Jag ringde skatteverket och ansökte om F-skattsedel m.m och så sa de att jag är registrerad på ett SNI-nummer som är "foto övrigt" eller nått, vilket innebar, inte porträtt eller reklam som jag fattar det. Om någon vet någonting om detta så förklara gärna(Jag skall även ringa den imorgon och fråga, men om det är någon annan som har samma fråga). Ska man ansöka om att få tillstånd att fota porträtt? och vad innebär att fota reklam? Vad får samt får jag inte göra? jag har allting på basic nivå.

Fråga om ni inte förstår*

MVH //David

SNI-koden är bara en statistikkod. Din verksamhet hamnar under den koden i all statistik. Inget att bry sig om.
 
Tack för svaret:)

Men får jag fota och sälja vad jag vill? Det måste ju finnas regler? Var hittar jag dem?

Du har inte skrivit vad för företag Du startat men jag gissar att Du startat "enskild firma".

I princip får Du det om Du följer övriga lagar och bestämmelser. Dessutom har Du ju fotografering som verksamhet, mycket regleras i Sverige men inte mot vad Du riktar kameran.

Det är mer skatterättsligt, man vill veta vad Du avser att göra så att Du inte finansierar privata saker med rörelsens pengar och där riskerar man ju alltid övertramp. Man ska visa att kostnaderna är motiverade av rörelsens inriktning men inget som har med foto att göra borde kunna ifrågasättas.
 
Kontrakt

Tack för svaret:)

Men får jag fota och sälja vad jag vill? Det måste ju finnas regler? Var hittar jag dem?

Du har några kontrakt-förslag på modellbider.se som bör passa för porträtt och reklam. Det handlar ju i princip hur bilderna får spridas och användas.
Beträffande företag så finns även varianten Hobby om omsättningen är obetydlig.
Momsen kommer vid 30 000/ år
 
Det ska inte ha någon betydelse rent praktiskt men om Du vill och det finns SNI koder för prorträttfoto och reklam så kan Du ansöka om att få de också, det är bara för att Du ska hamna rätt i sökningar och statistik och att de vet vilken bransch Du är inom.

Själv har jag 3 SNI koder för firman utan problem då jag har lite skiftande verksamheter beroende på säsong och det var inga problem.
 
Alla företag kan byta inriktning eller bredda verksamheten, hur många gånger som helst.

Processen är lite olika beroende på företagsform. Enskild firma är enklast, bara att anmäla förändringen.
Aktiebilag är lite mer omständigt men inte svårt. Där ska det vara styrelsebeslut som föreläggs bolagsstämma för godkännande.

Sedan finns det vissa svårigheter runt finansiell verksamhet där den ska vara av viss omfattning för att skattemässigt få räknas som rörelseverksamhet.

Det fantastiska är att Du får göra hur dåliga affärer som helst bara inte syftet är att undandra Dig från beskattning.
 
SNI koden eller snarare verksamhetsbeskrivningen kan ha en väldigt stor betydelse och en oväntad effekt. Det är nämligen så att de kostnader som ett företag tar upp i sin bokföring skall vara verksamhetsrelaterade heter det. Det betyder att det är din verksamhet (så som du beskrivit den till skatteverket) som avgör om en kostnad kan tas upp eller inte.

Alla vet vi ju hur skatteverket är, om de kan hitta en tolkning till nackdel för dig, så tar de den chansen, så att du skall betala mera i skatt. Så om du tar upp kostnader som inte kan sägas ligga inom den verksamheten du sagt att du skall bedriva, så får du inte dra av de kostnaderna (men intäkten skall förstås deklareras och skattas för). Altså får du högre skatt och kan få en skattesmäll, skattetillägg och anmälningar om bokföringsbrott.

Exempel: Du startar företag med att fotografera porträtt men du köper en luftfballong av en kompis och börjar med det med, men du glömmer ändra verksamhetsbeskrivning. Om du bara har med den ena verksamheten (porträttfoto), så betyder det att dina kostnader för tex gasol för dina ballonger eller ballongen inte är verksamhetsrelaterade, och du får inte ta upp den kostnaden.

Här finns alla SNI-koder
http://www.sni2007.scb.se/

En annan sak är även detta med statistik – Skatteverket har många företag att granska, så de har algoritmer för att välja ut vilka företag de skall granska speciellt. En pizzeria skall tex ha vissa förhållanden mellan intäkter och utgifter och skall göra en viss vinst som är normal för branschen. Om siffrorna avviker mot snittet, så kan den pizzerian drabbas av extra kontroll, skönstaxering (skatteverket hittar på en siffra pizzerian skall ha gått med vinst och debiterar den skatten istället och kräver betalt innan det är avgjort i domstol), skattetillägg, anmälan om bokföringsbrott, näringsförbud osv. Så de verksamhetskoder SNI-koder du anger används för den algoritmen.
 
Tack för alla svaren:)

Så jag registrerar alla SNI-koder som jag möjligen skulle använda så är det OK? Men om jag fotar en modell, eller vem som helst för den delen, är det bara ett kontrakt som behövs? Vill de inte se något slags sertifikat att man har pluggat foto eller nått? Jag vet att det säkert finns på Internet alla svaren,m men ändå:)

//David
 
Det är få yrken som kräver certifikat eller legitimation. Fotografer har inte det.

En del yrken har branschorganisationer som uppställer ett krav för medlemskap men det är just för medlemskap. Tex kräver författarförbundet två publicerade böcker för att få bli medlem http://www.forfattarforbundet.se/sff/main.nsf/2/1020 ), med de menar en del att man inte kan kalla sig författare utan det. Kul grej och ledsen för denna utvikning: Då Magdalena Graf skrev en bra och populär bok och då kallade sig för författare så tyckte Björn Ranelid (en riktig kulturkofta) att det skulle hon minsann inte alls göra med motiveringen att vem som helst skulle då kunna skriva en text och kalla sig författare. Eh, Björn, det är så det funkar liksom... Alla kan kalla sig författare eller journalist tex, oavsett om man är medlem i något eller inte.

Fotograf har ingen sådan certifiering eller kvalifikationskrav. Man kan skoja och säga att man blir betraktad som fotograf i andras ögon då man lagt tillräckligt mycket pengar på fotoutrustning och köpt ett fett objektiv. –"Oh, du är fotograf! *pekar på objektivet* Kan du fota mitt bröllop?" och så är man fast i träsket. Den feta kameran brukar signalera att man vet vad man håller på med, bara man kommer ihåg att ta av linslocket.

Således kan alltså vemsomhelst starta företag med verksamheten fotografi (eller måleri eller bilreparationer eller restaurang osv osv). Vilket är bra tycker jag.

Det är också bättre med mera generella SNI-koder, ta EN överliggande kategori istället för 7 av 12 underliggande koder. SNI-kodsystemet uppstod och är skrivet för en värld i vilken folk var anställda att göra EN uppgift och även hade EN arbetsgivare. En vanlig egen företagare skulle behöver flera hundra koder för att korrekt beskriva sin verksamhet och alla de separata yrkesroller man hoppar runt mellan.

Vad gäller kontrakt är det bra också. Just för att modellerna skall känna sig tryggare och ha viss kontroll över var bilderna används.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.