Det är blommor, träd, landskap, för det mesta inget som rör sig snabbt. Även landskap.
Jag har sen innan med mitt digitalkamera försökt undvika regnet och kan fortsatt göra på det sättet, men det hade varit bra att ha för att inte vara så känslig när jag är ute och det regnar. Men jag hade nog hellre haft vridbar skärm än regnskydd.
Det under hösten blir det oftast 3-4 helg-expeditioner (fre-lör-sön) och likaså om våren, men jag har alltid med mig ett battery-pack på 10 400 mah för att kunna ladda min mobil och kamera. Det är kanske bättre att isåfall ha ett extra batteri eller..?
Efter vad jag förstått, utefter bilder jag sett, recensioner, videor och butiker, vill jag utforska nya vidger och starta med fotografering på en högre nivå. Dessutom är funktionerna begränsade (som du troligtvis vet om) och jag vill kunna göra mer än att ändra exponeringen och ISOn. Den har några år på nacken, men det är fortfarande en bra kamera (Nikon s5100 från 2010-2011).
Det här innebär att du inte lär ha något större problem med att köra spegellöst, med undantag möjligen för priset. Bra spegellösa är dyra, så det får nog bli begagnat om du ska ha vettiga prylar. Du kommer även att märka att de liksom din nuvarande kamera drar mycket ström. Det är lätt att göra av med mer än ett batteri per dag. Så du behöver antingen många batterier eller en kamera som kan laddas via USB från din batteripack om du ska klara dina tredagarsutflykter. De flesta mer avancerade kameror kan dock inte laddas eller drivas (ännu färre) via USB så då är det fler batterier som gäller.
Se till att välja en kamera med riktig sökare där du kan hålla upp kameran mot ögat när du fotograferar. Dels blir det mycket enklare att se vad du gör och komponera bilden i solljus, eller rent allmänt för den delen. Dels kan du hålla kameran stadigare om du kan ta stöd mot huvudet när du fotograferar. Ju fler pixlar och desto bättre optik kameran har desto stadigare måste du hålla, ifall du ska kunna dra full nytta av den ökade upplösningsförmåga som din nya kamera med fler pixlar ger.
Låt dig inte luras av försäljare att köpa UV filter. Bra filter är dyra, och även de bra försämrar bildkvaliteten. En normal frontlins tål mer än vad man tror, ifall du tänkt använda det som skydd. Bättre att alltid ha motljusskydd på objektivet som kan ta smällarna och ströljuset.
Hoppa även över väskan, ligger kameran i väskan blir inga bilder tagna. Lägg istället pengarna på bildbehandlingsprogram som t.ex. Adobe Lightroom, eller Capture One Pro om du inte redan har något sådant. Bra bildbehandling och fotografering i RAW kan göra mer för den slutliga bildkvaliteten än en dubbelt så dyr kamera.
Så vad skulle man kunna tänka sig för kameror i rätt prisklass:
Jag hade försökt hitta en begagnad Sony A6000 med kitzoom. Den har fördelen av att ha sökare, kan laddas (men ej drivas) från din USB batteripack. Vad det gäller bildbehandling finns Capture One Express, som är en nedbantad version av Capture One Pro att ladda ned gratis. Vill du ha alla redigeringsmöjligheter kan du uppgradera till Capture One Pro for Sony eller riktig fullversion.
Vill du ha något riktigt litet titta på Panasonic GM5.
Den har dock mindre sensor (m4/3) vilket gör att det blir mer brus vid svagt ljus än APS-C kameror som A6000, men ändå betydligt bättre än din nuvarande kamera i det avseendet. Det mindre sensorformatet gör det även svårare att få kort skärpedjup, men det kanske inte gör så mycket med de motiv du oftast fotograferar. Tvärtom kanske det kan vara en fördel vid extrema närbilder av t.ex. en blomma.
För egen del tycker jag GM5 är i minsta laget för att hantera bekvämt, men det beror ju lite på handstorlek och vad man är van vid. Har du kunnat leva med en s5100 är det nog inget problem. Den finns dessutom i rött, vilket får den att se ut som en leksak för en femhundralapp trots att den i själva verket är en mycket kompetent kamera. Något som kanske kan vara bra i streetfoto sammanhang och du inte vill att folk ska bli misstänksamma mot den "farlige" fotografen. Inte Vad jag kan minnas kan GM5 inte laddas via din USB batteripack, utan det blir extrabatterier som gäller.