Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starta upp med att fotografera för 6000 kr??

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimlundh

Medlem
Hej,

jag är en påg på 15 år som vill starta med fotografering då jag känner att jag vuxit ur mitt digitalkamera . Jag har lagt fram en budget på 6000 kr och ca. 1500 kr till resterande nödvändigt ex. minneskort, filter, väska etc. Då jag inte har någon i min bekantskap som kan detta har jag gått runt i dedikerade fotobutiker för att fråga om hjälp.

Jag vet att jag kommer att fota mycket natur då jag tillbringar mycket tid ute, men vill även sätta igång med Street photography. Jag har kollat på Canon 700d och Nikon d3400, men vill hellre ha en spegellös en p.g.a. dess lättare kropp, men även hur den inte låter när man använder den(slutaren(ifall jag uppfattat rätt)).

Jag har inga problem att köra med begnad utrustning och är öppen för det mesta. Jag vet självklart att det finns andra märken än Nikon och Canon, detta är bara dem som respektive försäljare rekommenderar. Och ifall man kör begnat. Är det isåfall bättre att köpa kamerahus nytt och objektiv begnat, eller tvärtom?

Senast ändrad:
Hej,

jag är en påg på 15 år som vill starta med fotografering då jag känner att jag vuxit ur mitt digitalkamera . Jag har lagt fram en budget på 6000 kr och ca. 1500 kr till resterande nödvändigt ex. minneskort, filter, väska etc. Då jag inte har någon i min bekantskap som kan detta har jag gått runt i dedikerade fotobutiker för att fråga om hjälp.

Jag vet att jag kommer att fota mycket natur då jag tillbringar mycket tid ute, men vill även sätta igång med Street photography. Jag har kollat på Canon 700d och Nikon d3400, men vill hellre ha en spegellös en p.g.a. dess lättare kropp, men även hur den inte låter när man använder den(slutaren(ifall jag uppfattat rätt)).

Jag har inga problem att köra med begnad utrustning och är öppen för det mesta. Jag vet självklart att det finns andra märken än Nikon och Canon, detta är bara dem som respektive försäljare rekommenderar. Och ifall man kör begnat. Är det isåfall bättre att köpa kamerahus nytt och objektiv begnat, eller tvärtom?

Vad innebär fota natur? Är det blommor och träd eller är det djur och fåglar som rör på sig?
Kommer du att vara ute i dåligt väder och fotografera?
Du tillbringar mycket tid ute säger du. Innebär det flerdagsutflykter utan ström?
Vad är det som gör att du tycker att du vuxit ur din nuvarande kamera?

Senast ändrad:
Mer info

Vad innebär fota natur? Är det blommor och träd eller är det djur och fåglar som rör på sig?
Kommer du att vara ute i dåligt väder och fotografera?

Det är blommor, träd, landskap, för det mesta inget som rör sig snabbt. Även landskap.

Kommer du att vara ute i dåligt vädceav er och fotografera?
Du tillbringar mycket tid ute säger du. Innebär det flerdagsutflykter utan ström?

Jag har sen innan med mitt digitalkamera försökt undvika regnet och kan fortsatt göra på det sättet, men det hade varit bra att ha för att inte vara så känslig när jag är ute och det regnar. Men jag hade nog hellre haft vridbar skärm än regnskydd.

Det under hösten blir det oftast 3-4 helg-expeditioner (fre-lör-sön) och likaså om våren, men jag har alltid med mig ett battery-pack på 10 400 mah för att kunna ladda min mobil och kamera. Det är kanske bättre att isåfall ha ett extra batteri eller..?

Vad är det som gör att du tycker att du vuxit ur din nuvarande kamera?

Efter vad jag förstått, utefter bilder jag sett, recensioner, videor och butiker, vill jag utforska nya vidger och starta med fotografering på en högre nivå. Dessutom är funktionerna begränsade (som du troligtvis vet om) och jag vill kunna göra mer än att ändra exponeringen och ISOn. Den har några år på nacken, men det är fortfarande en bra kamera (Nikon s5100 från 2010-2011).

Det är blommor, träd, landskap, för det mesta inget som rör sig snabbt. Även landskap.

Jag har sen innan med mitt digitalkamera försökt undvika regnet och kan fortsatt göra på det sättet, men det hade varit bra att ha för att inte vara så känslig när jag är ute och det regnar. Men jag hade nog hellre haft vridbar skärm än regnskydd.

Det under hösten blir det oftast 3-4 helg-expeditioner (fre-lör-sön) och likaså om våren, men jag har alltid med mig ett battery-pack på 10 400 mah för att kunna ladda min mobil och kamera. Det är kanske bättre att isåfall ha ett extra batteri eller..?

Efter vad jag förstått, utefter bilder jag sett, recensioner, videor och butiker, vill jag utforska nya vidger och starta med fotografering på en högre nivå. Dessutom är funktionerna begränsade (som du troligtvis vet om) och jag vill kunna göra mer än att ändra exponeringen och ISOn. Den har några år på nacken, men det är fortfarande en bra kamera (Nikon s5100 från 2010-2011).

Det här innebär att du inte lär ha något större problem med att köra spegellöst, med undantag möjligen för priset. Bra spegellösa är dyra, så det får nog bli begagnat om du ska ha vettiga prylar. Du kommer även att märka att de liksom din nuvarande kamera drar mycket ström. Det är lätt att göra av med mer än ett batteri per dag. Så du behöver antingen många batterier eller en kamera som kan laddas via USB från din batteripack om du ska klara dina tredagarsutflykter. De flesta mer avancerade kameror kan dock inte laddas eller drivas (ännu färre) via USB så då är det fler batterier som gäller.

Se till att välja en kamera med riktig sökare där du kan hålla upp kameran mot ögat när du fotograferar. Dels blir det mycket enklare att se vad du gör och komponera bilden i solljus, eller rent allmänt för den delen. Dels kan du hålla kameran stadigare om du kan ta stöd mot huvudet när du fotograferar. Ju fler pixlar och desto bättre optik kameran har desto stadigare måste du hålla, ifall du ska kunna dra full nytta av den ökade upplösningsförmåga som din nya kamera med fler pixlar ger.

Låt dig inte luras av försäljare att köpa UV filter. Bra filter är dyra, och även de bra försämrar bildkvaliteten. En normal frontlins tål mer än vad man tror, ifall du tänkt använda det som skydd. Bättre att alltid ha motljusskydd på objektivet som kan ta smällarna och ströljuset.

Hoppa även över väskan, ligger kameran i väskan blir inga bilder tagna. Lägg istället pengarna på bildbehandlingsprogram som t.ex. Adobe Lightroom, eller Capture One Pro om du inte redan har något sådant. Bra bildbehandling och fotografering i RAW kan göra mer för den slutliga bildkvaliteten än en dubbelt så dyr kamera.

Så vad skulle man kunna tänka sig för kameror i rätt prisklass:

Jag hade försökt hitta en begagnad Sony A6000 med kitzoom. Den har fördelen av att ha sökare, kan laddas (men ej drivas) från din USB batteripack. Vad det gäller bildbehandling finns Capture One Express, som är en nedbantad version av Capture One Pro att ladda ned gratis. Vill du ha alla redigeringsmöjligheter kan du uppgradera till Capture One Pro for Sony eller riktig fullversion.

Vill du ha något riktigt litet titta på Panasonic GM5.
Den har dock mindre sensor (m4/3) vilket gör att det blir mer brus vid svagt ljus än APS-C kameror som A6000, men ändå betydligt bättre än din nuvarande kamera i det avseendet. Det mindre sensorformatet gör det även svårare att få kort skärpedjup, men det kanske inte gör så mycket med de motiv du oftast fotograferar. Tvärtom kanske det kan vara en fördel vid extrema närbilder av t.ex. en blomma.

För egen del tycker jag GM5 är i minsta laget för att hantera bekvämt, men det beror ju lite på handstorlek och vad man är van vid. Har du kunnat leva med en s5100 är det nog inget problem. Den finns dessutom i rött, vilket får den att se ut som en leksak för en femhundralapp trots att den i själva verket är en mycket kompetent kamera. Något som kanske kan vara bra i streetfoto sammanhang och du inte vill att folk ska bli misstänksamma mot den "farlige" fotografen. Inte Vad jag kan minnas kan GM5 inte laddas via din USB batteripack, utan det blir extrabatterier som gäller.

Oj, jag läste fel, trodde det stod D5100! Sorry ...

Men då är TS van vid Nikon och D3400 låter som ett bra alternativ. Eller D3300 som är nästan lika bra men mycket billigare.

Skulle tro att det är rätt stor skillnad i gränssnitt mellan en gammal Nikon s5100 kompaktkamera och en modern D3300/D3400, så det är nog egentligen inget skäl att välja just Nikon om man nu helst vill ha spegellöst.

Kanske inte. Men som du själv just påpekade är det svårt att hitta en bra spegellös som passar budgeten. D3300 är en utmärkt kamera o ger utrymme för något objektiv utöver kitzoom.

Slösar man inte bort pengar på väska och filter lär man kunna hitta en beg Sony A6000 med kitzoom och minneskort för 7500 utan alltför mycket letande. NetOnNet säljer den ny med kitzoom för 5990 för närvarande. Att kunna få råd med ytterligare ett objektiv kan förstås vara trevligt, och då är det nog som du skriver DSLR som gäller om man vill hålla budget.

Men om man ska gå Nikon DSLR vägen hade jag i så fall nog snarare valt en begagnad D7000 som ger bättre batterikapacitet, bättre handhavande, bättre, sökare, bättre dynamiskt omfång, bättre autofokus och rent allmänt bättre byggkvalitet till lägre pris än Nikon D3300. Den har visserligen lite äldre men fortfarande helt OK sensor som kommer att ge avsevärt mycket bättre bilder än TS tar med sin nuvarande kamera. Med tanke på att TS främst fotograferar utomhus med natur och landskap tror jag han har mera nytta av bättre dynamiskt omfång än det tredjedels steg extra iso som D3300 skulle ge för samma brus vid svagt ljus. D7000 klarar dessutom att hantera Nikons äldre autofokusobjektiv utan inbyggd fokusmotor vilket kan vara en fördel om man letar begagnad optik.

Canon

Hej,

Köp en Canon 750 D jätte nöjd med min och blir kanon bilder .

Jag har kollat på Canon 700d och Nikon d3400, men vill hellre ha en spegellös en p.g.a. dess lättare kropp, men även hur den inte låter när man använder den(slutaren(ifall jag uppfattat rätt)).

Om du vill välja Canon-spåret finns (inom din budget) förutom 700d även 100d för ca 4000 kr inkl. objektivet 18-55 STM. Det kamerahuset saknar vridbar skärm men är mindre och lättare, och ska vara en lika bra kamera i övrigt. Canon har också ett bra utbud av relativt billiga men bra objektiv som du kan komplettera med. Tex EF 50 1.8 STM (ca 1200 kr), EF-S 55-250 STM (ca 2000 kr) och EF-S 10-18 STM. (ca 2300 kr). Ett av de två förstnämnda kan du ju klämma in i din budget dessutom.

Köp en Canon 750 D jätte nöjd med min och blir kanon bilder .

Betvivlar jag inte en sekund, men en beg D7000 är nog ett bättre köp om man ska ha DSLR:
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-750D-vs-Nikon_D7000

Ska man välja Canon DSLR ligger nog 100D bättre till för TS eftersom det är en mycket liten DSLR, dock inte i samma klass vad det gäller bildkvalitet som en gammal begagnad Nikon D7000 eller för den delen din Canon 750D. Jag ser dock inga Canontrådar där Canonägare gråter över Canons lite äldre sensorteknik, du är ju t.ex. jättenöjd, så jag tror inte TS behöver vara rädd att välja Canon om den skulle kännas bättre att använda. Hur man än vänder och vrider på det kommer det att vara mycket bättre än TS nuvarande kamera.

Det som kommer närmast TS önskemål är dock nog en Sony A6000

En livsfarlig fråga att ställa i detta forum ;-)

Du kommer att bli uppäten av alla spretiga råd om alla tänkbara kameror och objektiv - där de som råder dig oftast bara refererar till de egna ägda produkterna.

Efter ett tag kommer alla som deltar i diskussionen att totalt ha glömt din fråga, för att i stället vildsint ge sig in i en diskussion kring en liten, liten obetydlig fototeknisk detalj......
Eller också läser man din fråga slarvigt och svarar på något helt annat än det du frågar om.

Dessutom kommer tråden snart att bestå av minst 10 sidor, vilket innebär att ingen orkar läsa alla tidigare inlägg, utan upprepar saker som redan skrivits om flera gånger om eller gör trevliga utflykter i periferin, som inte har ett dugg med din ursprungliga fråga att göra.

Som att be om råd vilken bil man skall köpa ..........

Senast ändrad:
Jag är jättenöjd med det kamerasystemet jag valt (micro 4/3) så därför kan jag starkt rekommendera detta. Jag kör Panasonic Lumix GX7 som visserligen har ersatts av några lite nyare varianter men just GX7 står sig bra i konkurrensen fortfarande. Och det är ju rätt naturligt att man rekommenderar det man själv kör om man är nöjd...

Såg precis denna kom ut på Blocket idag:
https://www.blocket.se/stockholm/Panasonic_Lumix_GX7___objektiv_och_tillbehor_69121075.htm?aw=1
Känner inte till säljaren men priset verkar helt OK.

Där har du en bra kamera och ett bra start-objektiv och ändå pengar över till annat.

En livsfarlig fråga att ställa i detta forum ;-)

Du kommer att bli uppäten av alla spretiga råd om alla tänkbara kameror och objektiv - där de som råder dig oftast bara refererar till de egna ägda produkterna.

Efter ett tag kommer alla som deltar i diskussionen att totalt ha glömt din fråga, för att i stället vildsint ge sig in i en diskussion kring en liten, liten obetydlig fototeknisk detalj......
Eller också läser man din fråga slarvigt och svarar på något helt annat än det du frågar om.

Dessutom kommer tråden snart att bestå av minst 10 sidor, vilket innebär att ingen orkar läsa alla tidigare inlägg, utan upprepar saker som redan skrivits om flera gånger om eller gör trevliga utflykter i periferin, som inte har ett dugg med din ursprungliga fråga att göra.

Som att be om råd vilken bil man skall köpa ..........

Klockrent! :)

Hej,

Nikon D700 kanske? Fullformat och allt. Det som kostar är objektiven , men det blir bra bilder!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar