Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starta eget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Djarven

Aktiv medlem
Jag går i tankarna kring att starta eget.

Lite bakgrund, har fotat som hobby en del och nu vill ett företag att jag frilansar åt dem och fakturerar dem. Har kollat på frilansfinans men känner mig inte så sugen på att använda det eftersom jag räknat ut att min vinst inte blir så stor.

Nu tänkte jag höra med alla er vad ni tycker och tänker.
Vad är fördelarna med ett eget företag (enkild firma)?
Vad är nackdelarna?
Måste man skatta bort allt man tjänar i företaget, hört någon som pratat om 60% skatt. Stämmer detta?
Varför startade ni eget och skulle ni göra om det?

Alla andra tips och råd är välkommna, även andra som funderar på att starta eget får bidra med funderingar här, vill veta allt kring detta innan jag sätter igång om det nu blir att jag startar eget vill säga.
 
Fördelarna = Det är ett krav från de flesta uppdragsgivare att du har F/FA-skattsedel, inte så många som vill anställa dig i sina respektive företag för kortare uppdrag. Annan fördel är väl att du själv väljer arbetstider till skillnad mot när du är anställd. (Det har en tendens att bli 12h/dag dock)

Nackdelar = Mycket att sätta sig in i till en början. I början kanske man inte vill köpa bokföringstjänster osv utan måste göra sånt själv. Siffran 60% stämer nog ganska väl när man dragit av för sociala avgifter, skatt m.m. För att kunna gå runt måste man kunna debitera ordentligt. Till en början kanske det känns konstigt att debitera 600-900kr/h, men man märker snabbt att det är ett måste för att överleva.

Ett tips i början är att låta bli att fastna i en massa fasta kostnader varje månad (telefon, bredband, lokalhyror, avbetalningar m.m) Går det dåligt någon månad så blir det snabbt svårt att sova på kvällarna)
 
svårt!

man får också tänka på som Albin sa "om det går åt h***e" så det är du som är firman och firman är du, om du är "enskild firma". dvs du är ansvarig med allt du ager och har!

För att få ut en hygglig lön att leva på får man väll räckna visäger 20 000 + 60%+ utgifterna!

400 000kr/år bara för att få ut lön ( nu är jag inte expert på att räckna men borde träffa rätt nära), sen kommer allt annat, bil, telfon, FÖRSÄKRINGAR, lokal, utrustning, marknadsföring, mm mm.....!

men för alldel, då är du din wegen herre och väljer när du jobbar, vad du jobbar ovh vem med!

lycka till!

--J--
 
Jag har inte tänkt att jag ska leva på enbart företaget. Kommer naturligtvis ha kvar mitt riktiga arbete så länge och om det sen visar sig att jag börjar gå med så pass mycket i vinst att jag kan börja leva på hobbyföretaget så kommer jag nog att gå den vägen. Men inte nu direkt.

På det jobb som företaget vill att jag gör så kommer jag väl att jobba cirka 6h/månad och skrapa in 2-3000kr/månad. Detta är ju mest för att få in en lilltå i fotojobbet och jag räknar med att jag få mer jobb allt eftersom.

Vet inte hur jag ska göra alls. Kanske inte ens är värt att starta eget för den lilla summan, eller vad tycker ni?

Hur funkar det, visst får man göra avdrag för investeringar tex fotoutrustning om man har eget?
 
Djarven skrev:
Hur funkar det, visst får man göra avdrag för investeringar tex fotoutrustning om man har eget?

Mja..Här kommer en massa specialregler in men lite kort. Fotoprylar som kostar mindre än 5 000.- ex moms yrkar du avdrag för direkt. Dvs det sänker din beskattningsbara vinst MEN prylar som är dyrare påverkar inte ditt resultat. Istället för kontanter så köper du dig en pryl som har samma värde = påverkar inte resultatet men väl framtida möjligheter att betala andra räkningar, skatter osv.

Dyrare prylar blir inventarier och i slutändan så påverkar dessa vinsten med avskrivningen ca 20 till 30% av bokfört värde.

Skall du starta eget? Ja det tycker jag men inte p.g.a. du kan dra momsen när du köper dina prylar. Du skall starta eget för att du skall driva ett företag i vinstsyfte och varaktigt!

Om du har riktigt bra ordning på alla dina papper så räkna med att det kan kosta från 2 000.- och uppåt att få hjälp vid årets slut. //Micke
 
Djarven skrev:
På det jobb som företaget vill att jag gör så kommer jag väl att jobba cirka 6h/månad och skrapa in 2-3000kr/månad.

hastigt räcknat blir det 330kr/h till 500kr/h
nu vill jag inte predika, men har själv en ambition att hålla den almänna prisnivån. Fins olika prislistor "där ute". Ingen vinner på "prisdumpning". som sagt inte predika, men ha det i åtanke!

lycka till!

--J--
 
Att bli enskild näringsidkare innebär att man inte tar ut någon lön och slipper har för mig att man därmed slipper sociala avgifter. Moms och skatt betalar man varje månad eller år för år. Det får man välja som man vill.

Du som näringsidkare får alltså den lön som din verksamhet ger dig i vinst.

Det känns ganska enkelt. Du bokför alla dina utgifter och intäkter. Redovisar ingående moms och utgående moms (en gång/år eller varje månad).

Som sagt i tråden, håller du bra koll på alla dina papper och boföringsordrar så behöver du inte mer bokföringsprogram än en gammal hederlig bok där du bokför i. Resten (årsbokslut) kan du lämna till en redovisningsbyrå. Det lär inte bli så dyrt. Detta förutsatt att du kör årlig momsredovisning..dvs du får inte tillbaka någon moms förän vid deklarationen varje år.

Kommentera gärna mitt inlägg.. jag vill att det ska vara rätt det jag skriver. =)
 
Rohed skrev:
Att bli enskild näringsidkare innebär att man inte tar ut någon lön och slipper har för mig att man därmed slipper sociala avgifter. Moms och skatt betalar man varje månad eller år för år. Det får man välja som man vill.

Du tar inte ut någon lön i den bemärkelsen. Din lön är nettoresultatet vilket beskattas genom att vinsten läggs till ev annan inkomst. Dvs i de flesta fall betalar du kommunalskatt + statlig skatt + sociala avgifter som är schablonmässigt 25%


Rohed skrev:
Du som näringsidkare får alltså den lön som din verksamhet ger dig i vinst.

Det känns ganska enkelt. Du bokför alla dina utgifter och intäkter. Redovisar ingående moms och utgående moms (en gång/år eller varje månad).

Som sagt i tråden, håller du bra koll på alla dina papper och boföringsordrar så behöver du inte mer bokföringsprogram än en gammal hederlig bok där du bokför i. Resten (årsbokslut) kan du lämna till en redovisningsbyrå. Det lär inte bli så dyrt. Detta förutsatt att du kör årlig momsredovisning..dvs du får inte tillbaka någon moms förän vid deklarationen varje år.

Kommentera gärna mitt inlägg.. jag vill att det ska vara rätt det jag skriver. =) [/B]

Får tillbaka moms? Om verksamheten går med vinst, så får du inte tillbaka någon moms. Tvärtom, du måste betala moms.

Ha bara järnkoll på resultatet. Eftersom du betalar en prel. skatt under året så kan det bli en kalldusch om du inte ser upp.

//Micke
 
Minita skrev:
Får tillbaka moms? Om verksamheten går med vinst, så får du inte tillbaka någon moms. Tvärtom, du måste betala moms.

Ha bara järnkoll på resultatet. Eftersom du betalar en prel. skatt under året så kan det bli en kalldusch om du inte ser upp.

//Micke

Förhoppningsvis ja! ;)
En del företag jag jobbade med fick tillbaka oftast. Dock gick det inte så bra för dom nej.
(Jobbade förut som redovisningsass på Öhrlings PWC)
 
Rohed skrev:
Förhoppningsvis ja! ;)
En del företag jag jobbade med fick tillbaka oftast. Dock gick det inte så bra för dom nej.
(Jobbade förut som redovisningsass på Öhrlings PWC)

Har du jobbat med sådant borde du också veta att företag som har överskjutande ingående moms är vanliga under ett uppstartskede, men att något sådant i längden inte är hållbart utan snarast är ett ypperligt sätt att dra på sig Skatteverkets granskning. Ser Skatteverket att en företagare har mer ingående moms än utgående moms en längre period finns det ofta goda skäl att ifrågasätta hur företaget och redovisningen sköts. Ett sådant uttalande är därför inget som bör anföras som ett exempel på hur en egenföretagare har det.

Dessutom, som det redan sagt ska en egenföretagare betala sociala avgifter som alla andra även om det i praktiken sker på ett lite annorlunda sätt jämfört om man tar ut lön via en vanlig anställning.
 
Popcorn skrev:
Har du jobbat med sådant borde du också veta att företag som har överskjutande ingående moms är vanliga under ett uppstartskede, men att något sådant i längden inte är hållbart utan snarast är ett ypperligt sätt att dra på sig Skatteverkets granskning. Ser Skatteverket att en företagare har mer ingående moms än utgående moms en längre period finns det ofta goda skäl att ifrågasätta hur företaget och redovisningen sköts. Ett sådant uttalande är därför inget som bör anföras som ett exempel på hur en egenföretagare har det.

Dessutom, som det redan sagt ska en egenföretagare betala sociala avgifter som alla andra även om det i praktiken sker på ett lite annorlunda sätt jämfört om man tar ut lön via en vanlig anställning.

Företag som jag tänkte på sysslar med kulturgrejer typ musik och då är gig momsfritt. Tänkte inte längre än näsan räcker där. =)

Sen när du säger det så minns jag faktiskt att man bokförde soc avgifter, men som du också säger, inte på samma sätt som med ett AB.

Verkar som att det är bättre att man är tyst...
 
Djarven skrev:
Jag går i tankarna kring att starta eget.

Lite bakgrund, har fotat som hobby en del och nu vill ett företag att jag frilansar åt dem och fakturerar dem. Har kollat på frilansfinans men känner mig inte så sugen på att använda det eftersom jag räknat ut att min vinst inte blir så stor.


Jag vill inte försöka övertala dig, men bara inflika lite när det gäller Frilans Finans & intäkter. Kan ju vara bra om det är fler som funderar i liknande banor.

Det man får ut via Frilans Finans motsvarar hyfsat bra det du får ut som egenföretagare (dvs ca 40-45% av slutsumman exklusive moms), med fyra viktiga skillnader:

1. Du förlorar på att inte kunna göra avdrag
2. Du slipper bokföring
3. Du slipper preliminärskatt
4. Frilans Finans betalar dig inom 5 bankdagar. När dina kunder betalar vet bara de själva...

Hur mycket du förlorar på nr. 1 beror på hur mycket du behöver investera. Ju mer du investerar, desto mer förlorar du på att inte kunna göra avdrag.

Nr. 2 brukar vara besvärligt till en början, när man bemästrat det flyter det på. Sen tillkommer en viss kostnad för redovisningskonsult. Ju mer du gör själv, desto mindre är den kostnaden. Har du en bra redovisningskonsult är det guld värt.

Nr. 3 tycker jag själv är det starkaste argumentet för Frilans Finans. Går det sämre ett tag får du som egenföretagare ändå snällt pröjsa preliminärskatt varje månad, trots att du inte får in så mycket pengar. Det gäller alltså att ha en buffert. Det behövs inte med Frilans Finans.

När du registrerar ditt företag kan du uppskatta den initiala vinsten till noll kronor så slipper du prel.skatt första året. Sen när Skatteverket väl ser vad du tjänat första året skruvas det ju upp till den riktiga nivån, men då har du förhoppningsvis också någotsånär regelbunden inkomst från verksamheten plus en hygglig buffert.

Jag har enskild firma (dock inte inom foto) men kör f.n. bara Frilans Finans, dels för att jag inte behöver investera alls, dels för att jag får pengarna så snabbt och slipper bry mig om bokföring etc. Om kunderna krånglar med betalningar är det Frilans Finans som får reda ut det, jag får mina pengar ändå.

Sen pendlar mina månadsinkomster från verksamheten mellan 0 och 6.000kr netto och då är det skönt att slippa ha preliminärskatt.

Eget företag är som sagt bäst om du behöver investera och ska jobba regelbundet (=ha någotsånär regelbunden inkomst). Frilans Finans är bra i mitt fall.
 
Om man nu har en anställning som ordinarie inkomst och vill ha fotot vid sidan om med F/FA skattsedel blir det problem om din ordinarie anställning upphör för då ser Akassa att du är egenföretagare och är då inte berättigad till Akassa om du inte lägger ner och säljer verksamheten med alla inventarierna/prylarna. Och snackar vi månadsinkomst på ca6kkr är det ett vid sidan om firma och då hoppas jag att man har en trygg och bra anställning på sitt ordinarie jobb och då är allt frid och fröjd.
 
Frilans finans

Jag känner att jag har mycket sparsamma kunskaper på området! Vad är frilans finans?
 
så jag använder mig av frilans finans om ett företag ska betala mig för något. Hur gör jag om en privatperson vill köpa en bild t.ex?
 
Det finns gott om information frånm skattemyndigheten om hur enkelt det kan vara att driva en liten verksamhet vid sidan av ett arbete. I princip handlar det bara om att skaffa en lämplig skattsedel (du behöver en F-skattesedel) och spara alla fakturor och kvitton - in och ut. Sedan gör man en normal, utvidgad självdeklaration - med inkomster och utgifter. Det man till slut kommer fram till att man tjänat (sociala avgifter räknas som en utgift) läggs ovanpå den övriga inkomsten och beskattas.

Det som möjligen kan störa är de överdrivna förhoppningar många har på att kunna dra av fantasisummor på kamerainköp, datoruppgraderingar etc etc. Normala bokföringsregler gäller i princip (fem års avskrivning om man inte realiserar) och man får normalt inte göra mer än symboliska avdrag för lokaler i hemmet, etc. Den egna bilen kan inte finansieras denna väg heller :)

Men som "nöjsam övertid" kan det vara svårt att överträffa - lycka till.
 
Jag såg att det stod någonstans innan, men det tåls att tilläggas igen efter föregående inlägg.

Det är viktigt att du har ett intresse för vinst och varaktighet. Annar kommer din firma snart att klassas som hobbyverksamhet.

Att investera i starten är ju givet, men du kan inte gå back hur länge som helst.

Men såklart har du en finslipad kalkyl innan du drar igång...

Lycka till!
Mvh /Peter
 
Håller med dig Peter, skulle inte ge något att starta eget om man inte går in för att det ska gå med vinst.

Själv kommer mitt företag att ha en stadig inkomst men som inte alls stor.

Tycker dock det är bättre med en låg stadig inkomst än en stor osäker inkomst.
Alltså bättre att få in 2000 varje månad hela året om varje år än att kanske få in 20000 en månad och sen tar det flera år till nästa gång, om det nu ens blir någon fler gång.
Eller vad tycker ni?
 
Djarven skrev:
Håller med dig Peter, skulle inte ge något att starta eget om man inte går in för att det ska gå med vinst.

Själv kommer mitt företag att ha en stadig inkomst men som inte alls stor.

Tycker dock det är bättre med en låg stadig inkomst än en stor osäker inkomst.
Alltså bättre att få in 2000 varje månad hela året om varje år än att kanske få in 20000 en månad och sen tar det flera år till nästa gång, om det nu ens blir någon fler gång.
Eller vad tycker ni?

Fördelen med en stadig (låg/hög) inkomst är att det oftast är lättare att kalkylera med när det gäller inköp osv...
Tänk också på att om du gör stora investeringar som skrivs av under 5 år, så måste du väga upp det under alla dessa år innan du börjar gå med vinst. Det är därför väldigt noga att se framåt i tiden och kalkylera nog om man har små marginaler.

//Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.