Annons

Starta eget !?!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: med mera

LeadHead skrev:

Jag har för mig att om man är enskild näringsidkare så görs det ingen skillnad på firmans ekonomi och ens egen.

Skattemässigt skall man väl tillägga ...du måste ha bokföring för rörelsen. Men än så länge slipper vi det som vanliga löntagare.

-Thomas

Enskild firma = all inkomst räknas som lön och du får betala sociala avgifter och skatt på allt.
Dock får man dra av för utgifterna innan dessa avgifter tas ut.

Jag orkade inte gå in och kommentera varje enskilt inlägg på denna tråd. Även om jag var på god väg. Dessutom skulle jag känna mig som en lärare i företagsekonomi, vilket jag inte är.Det finns rätt många detalj fel i ovanstånde trådar...

Mitt tips är att gå till PRV hemsida och läsa på deras starta eget avdelning. Det är bra, om man tror sig förstå deras "svenska" kan man sen komma vidare själv. Men jag föreslår ändå att man pratar med någon sakkunnig eftersom man annars riskerar att hamna i ekonomiska trubbel. Antag att man dessutom spenderat pengarna som skattmasen anser att man skall betala, då sitter man rejält i klistret.

Sen är det ju dessutom så att många i det här landet tror att massa saker är okey. Fast dom är skattemässigt ej tillåtna dvs. olagliga.

Jag brukar gemföra med fortkörning, man kan köra för fort, väldigt ofta dessutom och risken för att åka dit är liten t.o.m jätte liten om man kör på "rätt" ställe. Det är forfarande förbjudet att köra för fort, det är farligt för dig själv och andra. Du blir straffad om/när polisen tar dig. Om ni förstår vad jag menar. För mig har det "lönat" sig att kör för fort,eftersom dom bara tagit mig 5 ggr av dom 5 miljoner gånger jag kört för fort (kommentarar om min bilkörning undanbedeas). Skattebitarna pratar vi om en annan gång ...

Många tror dessutom att man kan dra av vad som helst på företag, många mina kompisar tror det i varje fall ...dom tror jag handlar på ICA med företagspengar och kallar det representation. En rätt vanlig uppfattning enl. min mening är att det skulle finnas någon form av gräddfil för egna företagare, jag har en helt annan uppfattning.

Att plocka ut pengar ur rörelsen beskattas alltid (min politska uppfattning är att det inte går att tjäna pengar i detta land utan att betala skatt) frågan är bara på vad. Innan eller efter omkostnader. Enskilda firma, hb och kb beskattas som lön, EFTER omkostander. Och som momsregistrerad så "slipper" man betala moms. Så den biten fungerar exakt som "vanlig lön". Och man får äran att betala soc.avgifter på beloppet. Procentsatsen för företagare är nästan densamma, man kan styra det lite själv genom att välja antalet karensdagar. Men det handlar om någon/några procents.
Soc.avg är ungefär 33-34% ovanpå utbetalt belopp innan skatt. Tjänstebilar och privata pensionsförsäkringar beskattas lite annorlunda.

Aktiebolag beskattas oxå, men då är det utdelning och en del av beloppet (mycket lite del, typ 10% av beloppet man betalat för sina aktier) är skattefria. Resten beskattas delvis som lön och delvis som inkomst av kapital. Bolaget betalar skatt på vinsten, och detta gör man innan utdelning.

Så den absolut största skillanden mellan dom olika bolagsformerna är ansvarsbiten. Sen är det klart krångligare med AB och dessutom krävs 100.000 i cash. Att man sen måste ha en revisor inblandad behöver som flera sagt inte var en kostnad. Det beror ju på.

Det är alltid fördelaktigare att köra en rörelse eftersom man kan periodisera inkomster och utgifter. Vinst kan ibland fonderas. Men någon blir det skatt ....trust me.

-Thomas som har alla 4 företagsformerna för olika företag.

Hej. Jag startade en enskild firma för ett årsedan. Tanken är att jag inom några år skall kunna försörja mig som fotograf. Fördelen med en enskild firma är att du kan starta i en liten skala, och sedan bygga upp den. Jag har fortfarande mitt arbete kvar på heltid. Här är några bra sidor att börja med.
start and run
PRV
skatteverket
Du kan på dessa sidor regristrera bolaget och göra en skatte och avgiftsanmälan till rsv. Ta gärna hjälp av en kunnig person till det, om du inte kan själv, för det är lätt att missa något. Vad det gäller priser, så finns det en prisguide som Svenska fotografers förbund ger ut.Svenska fotografers förbund
Det är en bra utgångspunkt när man sätter priser. Jag själv ligger en aningen under dom. Missstaget jag kanske gjorde, var att nästan skänka bort jobben, i början, till vänner och kompisar. Dom liksom andra får betala enligt prislistan idag.
Jag kollade andras fotografers priser i mitt område också. Nu är ju verkligheten som sådan, att det är inte lätt att komma in på marknaden. Jag försökte att bli ansluten till olika bildbyråer, för att få in pengar den vägen. Men tydligen var, och är det stopp, för tillfället för nya fotografer på bildbyråerna. Jag håller därför på för fullt att starta upp en egen bildbyråverksamhet istället. Att ge sig in i reklam eller modebranschen, med i regel en mindre och billigare utrustning och ingen ordentlig studio, är inte lätt. Såvida jag inte lånar upp en massa pengar till det. Jag anser själv att det är bättre att börja i liten skala och sakta men säkert arbeta in en kundkrets. Och att man bara tar dom jobb man klarar av, rent utrustningsmässigt. Men en sak är jag säker på. Att det är förbannat roligt, att starta och driva en verksamhet, och se den växa. Och jag vet att jag kommer inom en snar framtid kommer att kunna leva på detta, min hobby.
Viktiga saker som är ett måste,tror jag är: 1). Du måste tro på det du gör, för gör inte du det, så gör ingen annan det heller. 2). Skaffa kunskaper. 3) Hitta nya lösningar, när motgångarna kommer, för det gör dom.
Du får gärna höra av dig om du vill, och undrar över något.

LeadHead skrev:

Jag har för mig att om man är enskild näringsidkare så görs det ingen skillnad på firmans ekonomi och ens egen.

Jag är lite osäker
Om man ska jämföra aktiebolag med enskild firma

Om man går i konkurs med enskild firma så görs det ingen skillnad i och med att man är då mer involverad med privatekonomin eller hur man ska uttrycka sig :)

I Aktiebolag så har man satsat sina 100 000 och förlorar dem i ev. konkurs.

Annars är det inte så stor skillnad bokföringsmässigt en viss skillnad är det ju visserligen hur man hanterar ev. vinst och förlust

Men vid vinst i företaget så vore det tråkigt om man nu tog ut allt i lön( detär soc.avg, på 32,82 % och skatt på lönen) eller ta ut vinsten som ägare (hur det beskattas vet jag ej på rak arm)det vore ju lämpligt att lägga in lite vinst till nästa bokföringsår som eget kapital i firman till att göra större inköp så måste ju ha kapital för att kunna genomföra inköpet annars har du ju inget att betala med

Förövrigt är det lika bokföringsmässigt med inköp, försäljning(bildförsäljning/arbetad tid), matrialinköp som man debiterar kunder invetarier som kameror,datorer som man kan skriva av inom en 3-10 års period

firma som firma i det stora hela, arbetet är ju att försöka hålla liv i firman

Oj, oj, oj...
Tack för alla svar. De skulle varit mycket hjälpsamma OM det varit bokföring och så vidare som var problemet. Nu är det så att anledningen att jag startade denna tråd är att jag är ganska ...osäker kanske är rätt ord.
Jag behöver med andra ord lite berättelser om hur det var på era första uppdrag, hur ni fått era uppdrag. Tekniska och andra missöden som hänt(tex nån som råkat sumpa en bröllopsfotning etc)
Någon som kan berätta vad ni har för prislista(jag vet att sff har listor, men jag har ingen lust att betala dem för det).

Hoppas någon fortfarande besöker denna tråd och kan hjälpa mej, trots att det just nu mest liknar en debatt om skattemyndigheten.

/Daniel

Trådar har ju som den här har nog den benägenheten att kanske dra iväg lite,
Jag ber om ursäkt för min medverkan :)

Jag har lite samma planer som du nämligen att ev. starta en liten enskild firma lite allt i allo.

Det är kanske lite dumt att kanske bara inrikta sig för att fotografera till en början även om man inriktar sig, kontakter blir ju kontakter man kanske ska assistera en annan fotograf, göra egna vykort för försälning etc etc till en början och lita på att djungeltelegrafen sprider ett bra rykte om sig :)

Nu är det ju så med att starta företag, att det kostar pengar. Först o främst regristreringsavgiften. För att vara säker på att man tar rätt priser så bör man veta vad andra ligger på. Dvs, man får allt betala för det. Skall man starta i en liten skala som du, vilket jag också har gjort, så växer inte jobben på träd. Det kostar pengar, att visa att man finns. Exempelvis hade jag en utställning, och så hänger jag foto på mitt jobb, och visar vad jag kan. Det kostar en massa pengar. Jobben har jag fått genom bland annat detta, och mun mot mun metoden. Jag insåg ganska snabbt att jag var tvungen att få tillgång till en bildbyrå,som kunde sälja mina bilder för att kunna få in pengar. Och det kostar en massa pengar. Och som jag skrev tidigare, så blev jag inte ansluten till någon, utan startar en egen i stället. Ett alternativ är att skaffa sig en atalje, och etablera sig på ort och ställe. Och det kostar en massa pengar. Jag har under ett år nu invensterat i för c:a 100.000:-, i dator, ny kamera, ett digitalt mörkrum, scanner, skrivare etc etc etc....Plus all film och framkallning c:a 25-30000:-. Och ännu har jag inte en enda liten vinst i sikte, under ett år framåt heller. Det kostar att starta och driva ett företag. Och enbart kunna livnära sig på lite bröllopsbilder, reklam etc, det är svårt. Jag har fått hitta andra vägar att gå. Det är kämpigt, men det är värt det, men du skall inte räkna med att det är gratis att komma igång. Mvh Leif

Trådar har ju som den här har nog den benägenheten att kanske dra iväg lite,

Det är helt ok abbe =)
Ekonomifrågan är ju också viktig, men kanske tar bort lite av glädjen med det hela ibland och jag känner att det är inte vad jag behöver.

Jag har annars haft lite samma tanke som du, att starta lite smått och se vart det bär.

/Daniel.

Presskort, enklare?

Blir det "enklare" att erhålla presskort/id ifall man har enskilld firma är något jag alltid funderat på?

För att få presskort måste du i praktiken vara medlem i svenska journalistförbundet.

Att ha egen firma gör det inte enklare.

Som medlem i Svenska Fotografers Förbund kan man (kunde i varje fall) få ett ID där det står angivet att man är yrkesfotograf och medlem i SFF.

Har haft viss nytta av det. När jag hämtat pengar på posten.

Jag har inte presskort, jag är reklamfotograf.

Men självklart kan ett presskort hjälpa en att komma före krogkön på en del ställen. Men jag vet många som vägrar använda sitt kort för själviska ändamål, heder åt dem.

Mitt kort ser ut så här:

Bilagor

• id.jpg
    id.jpg
    37 KB · Visningar: 1,326
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar