Hej. Jag startade en enskild firma för ett årsedan. Tanken är att jag inom några år skall kunna försörja mig som fotograf. Fördelen med en enskild firma är att du kan starta i en liten skala, och sedan bygga upp den. Jag har fortfarande mitt arbete kvar på heltid. Här är några bra sidor att börja med.
start and run
PRV
skatteverket
Du kan på dessa sidor regristrera bolaget och göra en skatte och avgiftsanmälan till rsv. Ta gärna hjälp av en kunnig person till det, om du inte kan själv, för det är lätt att missa något. Vad det gäller priser, så finns det en prisguide som Svenska fotografers förbund ger ut.
Svenska fotografers förbund
Det är en bra utgångspunkt när man sätter priser. Jag själv ligger en aningen under dom. Missstaget jag kanske gjorde, var att nästan skänka bort jobben, i början, till vänner och kompisar. Dom liksom andra får betala enligt prislistan idag.
Jag kollade andras fotografers priser i mitt område också. Nu är ju verkligheten som sådan, att det är inte lätt att komma in på marknaden. Jag försökte att bli ansluten till olika bildbyråer, för att få in pengar den vägen. Men tydligen var, och är det stopp, för tillfället för nya fotografer på bildbyråerna. Jag håller därför på för fullt att starta upp en egen bildbyråverksamhet istället. Att ge sig in i reklam eller modebranschen, med i regel en mindre och billigare utrustning och ingen ordentlig studio, är inte lätt. Såvida jag inte lånar upp en massa pengar till det. Jag anser själv att det är bättre att börja i liten skala och sakta men säkert arbeta in en kundkrets. Och att man bara tar dom jobb man klarar av, rent utrustningsmässigt. Men en sak är jag säker på. Att det är förbannat roligt, att starta och driva en verksamhet, och se den växa. Och jag vet att jag kommer inom en snar framtid kommer att kunna leva på detta, min hobby.
Viktiga saker som är ett måste,tror jag är: 1). Du måste tro på det du gör, för gör inte du det, så gör ingen annan det heller. 2). Skaffa kunskaper. 3) Hitta nya lösningar, när motgångarna kommer, för det gör dom.
Du får gärna höra av dig om du vill, och undrar över något.