Annons

Starta eget eller lägga ner all verksamhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

EvilNalle

Medlem
Halloj alla fotografer!
Har en liten fråga ang. vad ni tycker om mina bilder. Håller på att starta ett eget företag på hobby nivå. Vill göra rätt för mig och betala skatt som en duktig medborgare men är osäker på mig själv.. Är jag tillräckligt bra för att någon ens ska vilja köpa mina bilder för de är bra eller gör folk det för att jag ska ta ner bilderna så de slipper se dem??
Visst har jag fått både bra och dålig respons men jag har svårt att ta komplimanger om vad som är bra och dåligt om personen i fråga inte kan ge en motivering. Därför frågar jag er vad tycker ni om mina bilder hittills? Kolla in mina bilder här på fotosidan samt på bilderna jag har på en sida på fb:
http://www.facebook.com/MysFotografier

Ge KONSTRUKTIV KRITIK i mängder! Vad är bra, vad kan jag förbättra? vad är dåligt? Borde jag lägga ner allt??

Ha det bra! // My Skoog
 
Varför står valet mellan att öppna eget och helt lägga ned fotograferingen? Även om inte bilderna duger för att sälja (det kan jag inte bedöma) så kan man väl ta bilder för sitt eget höga nöjes skull? Det gör ju trots allt de flesta av oss!

Ska du sälja bilder behöver du en egen stil. Om du tycker att du har det, provkör. Om inte, avvakta tills du får det.

Per.

PS. Det går normalt inte att tigga sig till kritik här på FS. Får man det så får man det. Det bästa sättet är att själv granska andras bilder och skriva många kommentarer.
 
Nu är jag lite tråkigt realistisk, men ofta räcker det inte med att kunna ta fina bilder. Man måste kunna sälja dem oxå.
Det är en helt annan sak.
 
Håller tyvärr med picturethis.nu. Det är tyvärr sällan som "bästa varan" vinner. Det är nästan alltid "bästa marknadsföringen" som tar hem spelet.
 
detta gäller nog alla yrken - 10% talang 90% ingvard kamprad

Man kan ta hur fina bilder som helst, men säljaspekten måste stå på eget ben.
 
Dom bilderna man kan se är fina - men du lär nog få svårt att tjäna några pengar på bilder med blommor?
Försök istället glida in på porträtt, bröllop, företagsfoto och sånt - och där kan man inte se vad du kan förmå eftersom jag inte såg några såna bilder.
Lär dig också Photoshop, om du inte redan kan det, så att du får ut den där sista wow-faktorn i dina bilder.

Kör, du lär dig under vägen!:)
 
Nog tycker jag allt dina bilder är fina. Det jag reagerar på i ditt inlägg är om du frågar om du är tillräckligt bra. Jag tror det blir svårt att bara leva på att fotografera blommor men det betyder inte att det nödvändigtvis är omöjligt.
Att leva på sin fotografering är mycket mera än fotografering. Ordning och reda. Tydliga och smarta lösningar på allt från hur du handskas med dina kunder till hur du har ett leveranssystem som levererar dina bilder i tid. Det är flera än en som har knäat pga att inte kunnat levererat som lovat.

Ge dig fan på att lära dig allt du kan om det du tänker göra och testa det praktiskt så långt det går och när du känner hur luften går ur dig (för det gör den ibland) så ge inte upp för allt i världen. Att lära på riktigt för verklig kunskap är ansträngande och de flesta av oss är lata men det är ändå det du måste göra.

Ta heller inte jobb som du vet att du inte klarar eller har erfarenhet av, det kan slå tillbaka hårt och det har du inte råd med, du har en hyra att betala. (Jag har varit nära här för precis ett år sedan men jag fick det att hålla ihop men det blev mycket extra jobb.) Detta pga att jag lovade precis lite för mycket än vad jag klarar att leverera.

Räkna med att all din tid går åt till ditt företag. Det finns flera fördelar med att driva eget och för vissa är det värt det slit som krävs, jag är en av dem och jag tycker du ska prova, speciellt om det inte innebär att du behöver lämna något annat (fast jobb osv). MEN hitta dina kunder först !
 
Här är ett exempel. Dom 2 första bilderna på blommor, på ett av mina försäljning sidor. Det är inte riktigt samma kvalitet på dina bilder. Bara spara dig lite tid.

Gör så här signa upp dig här på shutterstock försök att bli medlem.
Sälj bilder den vägen.
 

Bilagor

  • stock-photo-dahlia-autumn-flower-design-with-copy-space-64578211.jpg
    stock-photo-dahlia-autumn-flower-design-with-copy-space-64578211.jpg
    18.8 KB · Visningar: 1,523
  • stock-photo-beautiful-spring-flowers-24206422.jpg
    stock-photo-beautiful-spring-flowers-24206422.jpg
    20.7 KB · Visningar: 1,502
Mitt huvudtips: Öva öva och öva och lär dig att hantera och bemästra allt det tekniska inom fotografin om du ska bli professionell fotograf.

Alla kan ta bra bilder, men skillnaden på en amatör och en yrkesfotograf är att yrkesfotografen MÅSTE ta bra bilder, varje dag, varje jobb.
Därför måste man kunna anpassa sig och veta vad man håller på med så att man kan leverera oavsett förutsättningarna. Som amatör kan man gå hem om det regnar, som proffs funkar det oftast inte så.

Angående dina bilder så är dom väl helt ok, men för att passa mitt tycke så skulle dom behöva lite mer efterbehandling för det där allra sista.
 
Borde jag lägga ner allt??
Nej, varför då? Det kostar ju inget. Det är bara att köra på. Håller dock med om att lite efterbehandling hade inte skadat. Det ser ut som bilderna kommer direkt ur kameran. På en bild sitter skärpan fel men annars är de OK med tanke på förutsättningarna.

Du nämner inte vilken kamerautrustning som du har så jag vet inte hur det skulle kunna vara.
 
Tack för all respons!

Som person är jag väldigt osäker dessutom har jag undermedvetet levt efter jantelagen till punkt och pricka. Har börjat lite smått nu under sommaren med försäljning av bilder. Det började med en utställning jag hade som projektarbete som jag sedan drev vidare på efteråt. Fick massa elaka kommentarer om att mina bilder inte duger och ser ut som skit samt att någon kunde ta bättre bilder med sin mobilkamera än det jag gjorde. Måste erkänna att det tog hårt att höra såna saker om något jag slitit för att utveckla. Är en ren amatör men jag har viljan. Hade en lärare som tog min vilja att bli fotograf ifrån mig totalt och därav börjat tvivla på mig själv. Som arbetslös har jag gått hela sommaren och funderat på mina möjligheter som fotograf. Om det är värt att satsa flera tusenlappar och ta lån bara för att gå en utbildning som KANSKE gör att jag når mitt mål. Mitt mål är att jobba som fotograf oavsett om det är som 100% egen företagare eller bara som frilans/hobbyfotograf.

Någon tyckte att jag skulle sikta på porträtt och bröllop.. Har funderingar på det men den biten i skolan klubba min lärare ner mig totalt. Blev därför rädd för att ta porträtt och göra bort mig själv. Men har även där nu tagit tag i den rädslan och tvingat de jag känner att ställa upp som modeller så jag kan träna. Fick även en beställning av min pojkväns syster att ta porträttbilder på henne och hennes sambo men det blev aldrig av då hon lovade att höra av sig men aldrig gjorde det.

Är det någon av er som har något tips på tex en bra kurs eller bra info sida så jag kan lära mig mer än bara grunderna i ps? Har aldrig lärt mig mer än justera färger, ljus och mindre skavanker...

Vet att jag må ha överdrivit mina ord men igår var en extrem svacka och idag har det ljusnat och jag siktar på mina drömmar! Måste bara påminna mig själv om att aldrig ge upp och ge mig fan på att jag klarar det! Lovar att inom kort kommer jag lägga upp nya bilder bla porträtt så ni kan se om jag har någonkompetens eller är ett hopplöst fall;)

Kram på er //My Skoog
 
Börja fota kompisar gratis, lär dig ohotoshop och visa dina bilder på t.ex facebook.
När folk börjar fråga dig om du kan fota dom oxå-då vet du att det är dags att ta betalt.
 
Börja fota kompisar gratis, lär dig ohotoshop och visa dina bilder på t.ex facebook.
När folk börjar fråga dig om du kan fota dom oxå-då vet du att det är dags att ta betalt.

Jag håller med dig där!
Jag fotar kompisar, bekanta osv.. sen har jag postat en hel del bilder på facebook.
Genom den vägen sen har folk sett bilderna och ryktet har gått att DOM tycker jag tar fina och bra bilder enligt deras tycke. Då är det bara att köra på.. de vänner o bekanta jag fotar brukar oftast fråga vad dom blir skyldig mig för bilderna men jag brukar oftast säga att det inte kostar något :) Jag printar ju inte ut några bilder utan ger dom bara bilderna på en skiva t.ex. Skulle de även vilja ha utskrifter kan jag antingen skriva ut på egen skrivare eller göra beställning från ett framkallningsföretag alternativt kan de ju beställa/skriva ut själva.

Jag tycker inte att du ska nervärdera dig själv. Sträck istället på dig och skit i vad andra tycker om dina bilder om dom säger att de är skit osv..blabla.. de är bara avundsjuka :) sen så gäller det ju att hitta sin egen stil i sina bilder vilket man kallar bildspråk. Jag anser att det var en väldigt konstig lärare du hade som totalsågade dig.. en lärare ska väl vara peppande och komma med konstruktiv kritik o inte bara säga att de är värdelöst osv..

Vad man än gör här i livet så kommer folk att tycka si eller så och det får man filtrera på bästa sätt för att inte gräva ner sig och tappa självförtroendet.

Var istället stolt för alla bilder du har tagit och försök att sälja dom via utställningar, vernissage och annat :) kanske även på nätet. Du kan ju även köra nån "reklamgrej" på facebook där du marknadsför dig lite enkelt och kanske du kan ta en symbolisk summa tills du själv känner att du kan prestera det som kunderna förväntar sig. Jag tror att det är lätt att bli självkritisk och tycka att man inte duger som fotograf.. att bilderna man tar inte räcker till för att nån ska vilja ha dom. Så kan jag känna ibland vilket jag därför har valt att inte ta något betalt för jag känner att jag inte kan leverera bilder för ett par hundra kronor :)

Däremot om kunderna eller vad man ska kalla det är väldigt nöjd med det du gjort tidigare och dina bilder blir bra enligt dom så är det ju bara att köra på :)

Att lägga ner tycker jag känns som att ge upp! Gör inte det. För att utvecklas måste vi våga och kämpa på!

Detta var lite tankar och svammel av mig :) jag är själv lite i samma tankar och funderingar som du, dock inte att lägga ner utan bara att tänka framåt och att köra på :)
 
Ser att Du lagt in bilder här på FS men inte publiserat dem i någon grupp.Ska Du lyckas som företagare måste Du först och främst våga, tro på Dig själv och vara lyhörd för marknaden. Lägg in bilderna i "Bildkritik" och lyssna och lär. Där finns så många smakriktningar så alltid någon borde kommentera Dina bilder. Det måste Du våga och tåla.
Största marknaden är att ta bilder på folk och sälja bilen till de som är med. Det finns små lokala tidningar som bygger hela sin marknad på att invånarna är med någon gång om året i tidningen. Men det är som regel små pengar i den marknaden.
Att ta sig in och bli ettablerad på "konstfoto"-marknaden kräver många hundår och förmodligen en försörjning vid sidan om. Du måste ha en idé som driver Dig och då är det inte lönt att rådfråga här. Då gör Du det bara för att Du "måste". Det finns inga lediga nischer. Du måste skap Din egen.
 
Ser att Du lagt in bilder här på FS men inte publiserat dem i någon grupp.Ska Du lyckas som företagare måste Du först och främst våga, tro på Dig själv och vara lyhörd för marknaden. Lägg in bilderna i "Bildkritik" och lyssna och lär. Där finns så många smakriktningar så alltid någon borde kommentera Dina bilder. Det måste Du våga och tåla.
Största marknaden är att ta bilder på folk och sälja bilen till de som är med. Det finns små lokala tidningar som bygger hela sin marknad på att invånarna är med någon gång om året i tidningen. Men det är som regel små pengar i den marknaden.
Att ta sig in och bli ettablerad på "konstfoto"-marknaden kräver många hundår och förmodligen en försörjning vid sidan om. Du måste ha en idé som driver Dig och då är det inte lönt att rådfråga här. Då gör Du det bara för att Du "måste". Det finns inga lediga nischer. Du måste skap Din egen.
Kunde inte sagt det bättre själv.

Du måste våga tro på dig själv och ditt material och stå upp för dig själv och dina bilder annars kommer du tyvärr inte särskilt långt.

Några kollegor till mig sa häromveckan att de som jobbar som lärare oftast själva inte duger som fotografer, kanske ett tänk som du borde ta sikte på för att skaka av dig tillplattningen från din lärare ;)

I slutändan är det dock bara upp till dig att bestämma dig för om detta är något du vill eller inte vill göra.
 
Tack ännu en gång!

Måste verkligen tacka för all respons ännu en gång! Har den senaste månaden verkligen tagit mig upp ur den svacka jag var i då jag först starta tråden. Har sedan dess haft 6 porträtt fotograferingar sedan jag började träna! Inte nog med det så fick jag jobb (dock inte som fotograf) men allt börjar gå bra igen och jag uppskattar verkligen att alla tagit sig tiden att läsa och svara!
Mvh My Skoog

Ps: Hur ska man gå till väga vid betalning mm. Vissa vill inte betala för fotograferingen eller fotona men de vill att jag skickar pdf-filen gratis.. Vilket gör att den personen kan använda min bild hur den vill... Känns fel på något sätt så har någon något tips så tar jag gärna emot det!!
 
Lite nyfiiken, är det uppgjort att de ska betala men gör det inte? Plåtar du med hopp om betalning?

Roligt att det löser sig med jobb.
 
Var inne på din facebooksidan, den du länkade tidigare, och du skriver ju lite svävande att porträtt är gratis men symbolisk summa för utskrift.
Var tydligare-erbjud t.ex gratis porträttfotografering men att sen varje bild man vill ha kostar x kr. Blir ju då gratis om man inte är nöjd "kund".
Men jag tycker du ska köra helt gratis tills dess att ryktena börjar gå att du tar riktigt fina porträtt - sen börjar du ta betalt.
Och lär dig photoshop - kommer ta dina bilder till nya höjder.
 
Lite nyfiiken, är det uppgjort att de ska betala men gör det inte? Plåtar du med hopp om betalning?

Roligt att det löser sig med jobb.

Det är uppgjort att jag ska fotografera gratis för att jag ska träna på porträtt. Men vissa bilder har verkligen känts som "wow, vilken bild!" och därför, dum som jag är, så hoppas jag väl att någon ska ge en symbolisk summa som "tack, det här gjorde du bra och det betyder mycket för mig".

Är även sagt att kostnaden är beroende på utskrifts format och antal bilder. Sen är det ju många som bara tycker att jag ska lämna över bilderna i jpg-filer.
Det är där det krånglar till sig då personen då kan använda bilderna hur den vill utan att jag kan få credit för det. Vill ju åtminstone få credit/reklam för det jag gjort om det blev bra och anses som bra av andra som ser bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.