Annons

Starta eget eller lägga ner all verksamhet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gör som många etablerade fotografer och lägg in en diskret signatur i ett hörn på varje bild du ger bort. På så sätt syns det att bilden är tagen av en fotograf och inget hemmasnickrat plus att signaturen ju visar vem som tog bilden.

Det började med en utställning jag hade som projektarbete som jag sedan drev vidare på efteråt. Fick massa elaka kommentarer om att mina bilder inte duger och ser ut som skit samt att någon kunde ta bättre bilder med sin mobilkamera än det jag gjorde.

Det blåser hårt på toppen..

Hade en lärare som tog min vilja att bli fotograf ifrån mig totalt och därav börjat tvivla på mig själv. Som arbetslös har jag gått hela sommaren och funderat på mina möjligheter som fotograf. Om det är värt att satsa flera tusenlappar och ta lån bara för att gå en utbildning som KANSKE gör att jag når mitt mål. Mitt mål är att jobba som fotograf oavsett om det är som 100% egen företagare eller bara som frilans/hobbyfotograf.

Allting är ju inte så svart eller vitt så att man antingen kan allting intill perfektion eller totalt saknar möjligheter att lära sig.
Däremot tolkar jag dina inlägg som att dina drömmar ibland kolliderar med andras något mer gråare bild av verkligheten. Med ditt mål att till 100 procent jobba som fotograf även om det bara är som frilansare på fritiden (typ som jag, då) kan du ju egentligen inte misslyckas.

Någon tyckte att jag skulle sikta på porträtt och bröllop.. Har funderingar på det men den biten i skolan klubba min lärare ner mig totalt. Blev därför rädd för att ta porträtt och göra bort mig själv. Men har även där nu tagit tag i den rädslan och tvingat de jag känner att ställa upp som modeller så jag kan träna. Fick även en beställning av min pojkväns syster att ta porträttbilder på henne och hennes sambo men det blev aldrig av då hon lovade att höra av sig men aldrig gjorde det.

Bröllop kan ju vara lite knepigt så vida man inte har massor av vänner som gifter sig. (Jag har det inte.) Men annars finns det ju faktiskt människor som trivs framför kameran, varför inte prova med dem? Barn brukar ju vara rätt intresserade av att vara med på bild, men istället kanske inte helt lätta att regissera.

Vet att jag må ha överdrivit mina ord men igår var en extrem svacka och idag har det ljusnat och jag siktar på mina drömmar! Måste bara påminna mig själv om att aldrig ge upp och ge mig fan på att jag klarar det! Lovar att inom kort kommer jag lägga upp nya bilder bla porträtt så ni kan se om jag har någon kompetens eller är ett hopplöst fall;)

Kram på er //My Skoog

Klart du inte ska ge upp. Tycker inte heller att du ska glömma att ha glädjen med dig i ditt fotograferande. Fotografera för din egen skull.
Ta de stigar i din fotografiska utveckling som du tycker är kul och är nyfiken på, och balansera det med (i ditt fall då, en lagom dos) självkritik. Hitta vänner, här på Fotosidan eller IRL, som är kunniga och positiva och som kan ge dig kritik och kommentarer när du behöver det från andra. En fotoklubb där du bor kan också vara en bra idé att ta kontakt med.

Kram på dig själv, och lycka till.

Halloj alla fotografer!
Har en liten fråga ang. vad ni tycker om mina bilder. Håller på att starta ett eget företag på hobby nivå. Vill göra rätt för mig och betala skatt som en duktig medborgare men är osäker på mig själv.. Är jag tillräckligt bra för att någon ens ska vilja köpa mina bilder för de är bra eller gör folk det för att jag ska ta ner bilderna så de slipper se dem??
Visst har jag fått både bra och dålig respons men jag har svårt att ta komplimanger om vad som är bra och dåligt om personen i fråga inte kan ge en motivering. Därför frågar jag er vad tycker ni om mina bilder hittills? Kolla in mina bilder här på fotosidan samt på bilderna jag har på en sida på fb:
http://www.facebook.com/MysFotografier

Ge KONSTRUKTIV KRITIK i mängder! Vad är bra, vad kan jag förbättra? vad är dåligt? Borde jag lägga ner allt??

Ha det bra! // My Skoog

Lägga ner eller fortsätta, det är ju upp till dig själv, men vill du ha detta som ett yrke så krävs det mer än att skjuta några blommor med halvdassigt ljus.

Tror nog att du har fotot inom dig, men träna mer och byt objekt, dvs börja med att låna ihop lite studioljus och fota dina kompisar, föräldrar, mor&far föräldrar och deras kompisar på hemmet eller liknande platser

skaffa en egen stil som särskiljer dig från andra och MARKNADSFÖR dig via din facebooksida, men skippa det plottriga med alla inlägg etc etc. Kunder vill se bilder inte dina kompisars inlägg

//Micke

Här är ett exempel. Dom 2 första bilderna på blommor, på ett av mina försäljning sidor. Det är inte riktigt samma kvalitet på dina bilder. Bara spara dig lite tid.

Gör så här signa upp dig här på shutterstock försök att bli medlem.
Sälj bilder den vägen.

Hur är det med såna massmarknadsbildbyråer egentligen? Är det någon - utom ägarna - som tjänar några pengar där? Eller var det bara de som var först in i det som tjänat något?

Det är uppgjort att jag ska fotografera gratis för att jag ska träna på porträtt. Men vissa bilder har verkligen känts som "wow, vilken bild!" och därför, dum som jag är, så hoppas jag väl att någon ska ge en symbolisk summa som "tack, det här gjorde du bra och det betyder mycket för mig".
Se det här som ett läroprojekt. Gör som de vill och sen går du vidare till nästa projekt med ett helt annat upplägg och skriftligt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto