Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stanna med D7000 eller byta till EOS 5Dii :S

Produkter
(logga in för att koppla)

Deni_d1

Ny medlem
Hej, jag skulle behöva lite köpråd ang att köpa en systemkamare och gör det därmed kort och kommer rak på sak! Min senaste kamera, Nikon D7000 har blivit stulen och är därmed i behov av en annan, är en hobby fotograf som fotar lite av allt, senast blev det mest inomhus!

Mina tankar gick över till att köpa en D7000 ,igen, men lite andra tankar gjorde mig osäker då även en Canon EOS 5D Mark 2 vore kanske möjligt!

Tror ni att ett byte till den förhållandevis gamla 5Dii vore rimligt? Jag har alltid velat gå över till fullformat men priset tillät mig aldrig, det jag var lite besviken på min D7000 var dess storlek och DX formatet som gjorde att bliderna blev 1,5 gånger större, men jag älskade dess ISO-kunnande och bildkvalitet!

Några erfarenheter inom deta, tveka aldrig för att låta mig veta vad ni tycker!
MVH
Adem

Kanske går att hitta fyndpris på Nikon D700 eller D3 nu när D4 är på gång? Canon 5d mk2 är säkert en bra kamera men AF är nog enklare/långsammare än D7000 och D700/D3 är Nikons bästa. Om du inte fotar sport eller andra snabba motiv så spelar detta nog ingen roll :)

Prova de olika kamerorna innan du slår till, handhavandet är också viktigt. Lycka till!

Jätte snällt av dig att svara tillbaka! Jag tänkte ju också köpa en om nån månad, så även en D700 vore bra, men jag betvivlar att en D700 går så mycket ner i pris som jag hoppas på, med tanke att jag redan nu kan köpa en 5D Mark 2 för strax under 20.000 + objektivet 24-105 L, ingen dålig deal va?! Eftersom jag inte fotar så mycket utav snabba motiv så vore väl AF inget problem för mig, lr räknas det även barn i samma kategori? :S

Jag har båda kamerorna och fick jag bara ha kvar en av dem är det utan tvekan 5DII på grund av fullformatet (och den fina videokvalitén, men det kanske du inte använder) och färgerna.

D7000 känns dock lite bättre byggd och har sannolikt en bättre AF (har ej testat dem mot varandra) men jag föredrar färgbalansen från 5DII som ger lite varmare bilder som standard. Om du inte har en massa objektiv från Nikon och ändå ser att 5DII ligger inom budget så skulle jag inte tveka. 24-105L är ett bra objektiv men maxbländaren på 4 är lite trist. Komplettera med en 50/1.8 (eller 50/1.4 om du uppskattar byggkvalitén och anser det värt pengarna).

Jag har båda kamerorna och fick jag bara ha kvar en av dem är det utan tvekan 5DII på grund av fullformatet (och den fina videokvalitén, men det kanske du inte använder) och färgerna.

D7000 känns dock lite bättre byggd och har sannolikt en bättre AF (har ej testat dem mot varandra) men jag föredrar färgbalansen från 5DII som ger lite varmare bilder som standard. Om du inte har en massa objektiv från Nikon och ändå ser att 5DII ligger inom budget så skulle jag inte tveka. 24-105L är ett bra objektiv men maxbländaren på 4 är lite trist. Komplettera med en 50/1.8 (eller 50/1.4 om du uppskattar byggkvalitén och anser det värt pengarna).

Tack för svaret, uppskattar det!
Precis det jag va ute efter, en som har/haft båda kameror och vet vad de kan. Ang video så är det inte så viktig för mig men det känns bra o ha :) Eftersom min kamera blev stulen så har jag inga ojektiv alls längre så även det bekymrar mig inte, men det du säger ang färgbalansen låter perfekt, känns som det är det som jag är ute efter, och även AF, som så ånga klagar på, så dåligt borde den inte va, är inte så att jag ska zooma in och kolla små fel o sånt, är en hobby fotograf, som gillar att fota fasta till medel snabba föremål, som vill mer än gärna gå till fullformat med all sina fördelar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar