Annons

Standardvärden för Unsharp mask för Canon 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan E

Medlem
Hej,

Finns det några standardvärden för unsharp mask för Canon EOS 5D.

Till min 20D så använde jag "amount:300%, Radius 0,3 pixlar och threshold 0 levels"

Är det någon som vet vad standarvärden för Canon EOS 5D är tillsammans med Photoshop CS3?
 
Vilka värden du väljer för skärpning beror på vad du ska använda bilden till.

Det är ju skillnad på om du ska skärpa för en tidning, vanlig utskrift på fotopapper eller för webben.

Inte har väl kameran något med det att göra, förutom att det kan bli en liten aningens skillnad pga av antal megapixlar.

Dom värden du har angett ser ut att passa bilder för webben.

Själv brukar jag oftast använda 130; 0,3; 2 för webben. Vill man få det riktigt bra får man testa lite extra för just den bilden.
 
Canon rekommenderar till deras 1D serie för Mark II en uppskärpning med USM 300-0,3-0.
Det är för att AA-filtret framför sensorn gör bilden en aning mjukare utan uppskärpningen.

Personligen tycker jag att USM 200-0,3-0 räcker för 20D.

Om Canon har någon rekommendation för 5D vet jag inte.

Framkallar men bilderna från RAW-formatet så är ju skärpenivån i konverteraren viktig.
 
Canon rekommenderar

JanOlofHärnström skrev:
Canon rekommenderar till deras 1D serie för Mark II en uppskärpning med USM 300-0,3-0.
Det är för att AA-filtret framför sensorn gör bilden en aning mjukare utan uppskärpningen.

Personligen tycker jag att USM 200-0,3-0 räcker för 20D.

Om Canon har någon rekommendation för 5D vet jag inte.

Framkallar men bilderna från RAW-formatet så är ju skärpenivån i konverteraren viktig.

Det där var intressant tycker jag.
Har ofta funderat på vad Canon skulle kunna tänkas föreslå.
Har du nåt tips om var man skulle kunna hitta deras rekommendationer.

Mvh
Pa
 
Tidigare hade jag 350D och 30D. Bilder från dessa skärpte jag väldigt ofta med 300/0,3/0 alt 20/50/0 eller 150/1,5/0. Det sista alternativet var väldigt flytande. Där kunde mängden variera väldigt.

Har i stort sett kvar samma optik men bytt husen till en 5D istället. Nu tycker jag att jag får vara väldigt försiktig med att skärpa bilderna överhuvudtaget. Upplever bilderna som väldigt kripsiga på direkten. Har för övrigt inte ändrat på något i arbetsgången, så jag är *väldigt* nöjd med min 5D.
 
JanOlofHärnström skrev:

Framkallar men bilderna från RAW-formatet så är ju skärpenivån i konverteraren viktig.

Du berör en intressant punkt där. Efterbehandlar man kamerans JPG beror ju på motsvarande sätt behovet av skärpning på kamerans inställningar. Mina erfarenheter av 350D och 30D är att en JPG med standardinställningar redan är skärpt för att kompensera AA-filtret, medan det kan gå åt lite skärpning beroende på optik. En skarp fast glugg behöver knappast skärpas alls medan en "semesterzoom" som EF-S 17-85 kräver ca 120%; 0,3; 0. (Kanske 130%; 0,4; 2 vid lite högre ISO för att inte skärpa bruset.) Svårt att ge en generell siffra utifrån kameramodell alltå, då optiken påverkar mer. Med en RAW som inte skärpts i DPP kan jag däremot tänka mig att det finns en lämplig grundnivå för att kompensera AA-filtret.

Efter nedskalning brukar jag dock skärpa alla bilder beroende på skala. Kanske 45%; 0,3; 0 för en liten bild på webben, även eventuellt först en omgång med större radie och bara några få %.
 
Tack för alla svar

Hej, vill tacka alla för att ni tagit er tid med att hjälpa mig på traven i denna fråga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.