Annons

standard ljus för att titta på bilder ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus A

Aktiv medlem
Finns det någon definition som beskriver ett standariserat ljus för att betrakta bilder ?ljusstyrka, färgtemperatur ?

Anledningen till att jag frågar är att jag har framkallat bilder från proprint och har använt deras profil och en kalibrerad skärm. Jag försöker nu se hur väl de stämmer överens och märker att det beror mycket på vilket ljus jag betraktar bilderna i.

/ Magnus
 
Senast ändrad:
1500-2500 Lux på betraktningsljuset med en färgtemperatur av 5000 Kelvin.

NCS 3000 skall vara ”korrekt” färg för väggarna.
 
Jag är för trött för att minnas vilka exponeringsmätarvärden som motsvarar 1500 Lux men jag skall leta fram det...

Du kan alltså mäta mot ett vitt papper med en exponeringsmätare och en viss bländare/tid motsvarar en viss ljusstyrka i Lux.
 
Någon beställde från en Stockholmsfirma för några år sedan. Tror att det var Werdenhoffs på Sveavägen 98. Har dock ingen aning om ifall de fortfarande finns kvar.

Annars får du väl fråga tillverkaren:
[email protected]
.
 
Var kan man köpa Just Normlicht lysrör (500K) i Sthlms trakten eller på nätet?
Nån som vet?

/Björn

Om du hittar rör med 500K är det rätt unikt :)

Just Normlicht har en generalagent i Sverige som heter Network Innovation. De säljer produkter som Epsons proffsskrivare, Eizos grafiska skärmar med mera. Så alla återförsäljare som säljer dessa produkter kan beställa Just Normlichts lysrör. Om de sedan vill göra det är den annan sak.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.