Annons

Stadigt stativ för 1000mm (1500mm) objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

felstavvad

Medlem
Ska inhandla ett 1000mm spegelobjektiv, 1500mm på min D40.
Vill kunna ta kort med relativt långa slutartider utan att bilderna blir suddiga av slutarens mekanism.

Jag har noll koll på stativ. Jag söker ett stadigt stativ i alla fall.
Fritt från funktioner, så simpelt som möjligt helt enkelt.
Vad är det jag ska leta efter?

Vill kunna ta kort med relativt långa slutartider utan att bilderna blir suddiga av slutarens mekanism.

Jag har noll koll på stativ. Jag söker ett stadigt stativ i alla fall.
Fritt från funktioner, så simpelt som möjligt helt enkelt.
Vad är det jag ska leta efter?
Vilka vikter handlar det om, spegelobjektiv är rätt tunga eller?

Vilka vikter handlar det om, spegelobjektiv är rätt tunga eller?

Spegelobjektiv är lättare.

Jag skulle rekommendera ett linhof twinshank pro. Dyra som fan nya men stadiga och på begatmarknaden kan man få dem för mellan 1000 och 2000 vilket är ett kap.
Glöm kolfiber osv om du vill komma billigt undan...det ger lätta stativ och användes oftast inte på stativ i den viktklassen (en bra tumregel är att stativet ska väga minst det dubbla av vad kameran väger, lite mer med tanke på att du kör spegel-glugg) du är behöver.

Annars är nog det mesta som väger uppåt 5kg ganska säkra kort. Det tillverkas inte så mycket billiga skitstativ i den viktklassen.

Eller så kan man titta vad teleskop tillverkarna har att erbjuda.
Exempelvis Celestron, Sky-Watcher, TeleVue eller liknande

Vissa stativ har en tyngd som man kan sätta på. Är detta detsamma som ett tungt stativ?

Nix, du vill att tyngden ska vara pga krftigt gods i benen, solid krona osv osv...att lägga på extra vikt är en nödlösning som många med för dåliga stativ tvingas till. Eller de som behöver kunna bära med sig sitt stativ och då ha det lätt. Men detta är alltid en talfig kompromisslösning som du bör undvika.

Har har du ett riktigt stadigt ett:
http://cgi.ebay.com/LINHOF-PANHEAD-...amerasPhoto_CameraAccessories_TripodsSupports

Med den bränvidden så kommer du inte direkt klaga över vikten förän du kommer en bit över tio kg så bättre att köpa riktigt från början.
Sen får man ju bara svälja den fina ekvationen att det är bil, sherpa eller svett som krävs när du ska plåta med de bränvidderna utanför hemmet.

Ska påpeka det som Fabian skrev tidigare oxå, att "du får vad du betalar för". Generellt sett så är det så att ju dyrare, desto bättre kvalitet är det.
Naturligt vis så finns det undantag, men dom är få.

Det lättaste vore att hitta ett billigt stativ i butik.
Var på Mediamarkt idag och lekte lite med Manfrotto 055XPROB.
Det kändes väldigt stabilt och gediget. 2.4kg. Men det kanske inte, jag har noll koll.
Vad tros?

Långa slutartiden med 1000 mm? Det låter som om du behöver ett stativ som inte bara är stadigt utan också rejält tungt. Det senare kan man ofta lösa genom att hänga tyngder (en väska fylld med sten, t ex) i en för detta avsedd krok i stativet.

Manfrottomodellen du nämner är väl beprövad och skulle nog kunna funka. Med extra tyngd.

Jag antar att det inte är ett sånt här: http://www.zeissimages.com/mtf/cy/Mirotar5.6_1000mm_e.pdf , som du tänkt skaffa. Vikt 16,5 kg.

Det som kan vara värt att tänka på är att stativ i metall har en viss egen frekvens och efter svängning (det "sjunger " om man slår på en metallstav) vilket ger små vibrationer under långtid. Ett stativ i komposit eller trå har nästan inget sådant dvs det dämpar vibrationer bättre.

Stabil som jag länkade till ovan är verkligen stabila om det är det man letar efter, konstruktionen är mkt lik de staiv som används för lantmäteri.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar