Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Större tumnaglar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
Det verkar finnas en bred uppslutning kring idén om större tumnaglar på fs. Om det är tekniskt möjligt vore det förstås en bra utveckling av sidan. Kan ju leda till fler kommentarer också!

Vad tycks?

U

"Bred uppslutning" - var finns den diskussionen?

Jag är tveksam. Kanske bra om man bara vill hitta riktigt bra bilder, men hur ökar det antalet kommentarer?

Kan det inte bli tvärtom, dvs att man då enklare går förbi halvbra bilder utan att ge dem en chans, om man än bättre kan se dem i tumnagelstorlek? Man får tex inte chans att läsa vad fotografen vill ha kritik på.

Det leder också till färre tumnaglar inom samma yta utan att behöva scrolla (vi vill inte bredda sajten så den inte ryms inom 1024px bred browser). Så sidorna blir längre då, om man skall visa samma mängd bilder. Kanske inte en nackdel men knappast en fördel.

Jo det är mkt önskvärt.
För ca fem år sedan, när många använde 56K-modem var det närmast tvunget att hålla storleken nere på bl a översiktsbilder. Detta gjorde inte heller så mkt eftersom de flesta hade en låg upplösning på sina skärmar (jfrt med vad som är vanligt idag) så det var inga problem med att se om det var värt att "klicka upp" tumnageln för närmare betraktning.

Nu har så gott som alla "bredband" och högupplösta skärmar varför det inte längre är nödvändigt att optimera storleken på de objekt som ska överföras.

Med våra högupplösta skärmar så är översiktsbilderna på FS alldeles för små för att man ska kunna få en första uppfattning om en bild.

Detta leder till att man missar bilder "med potential" - bilder som man gärna hade kommenterat. Därav anledningen till att större tumnaglar mkt väl skulle leda till fler kommentarer.

Som läget är nu måste man oftast klicka på översiktsbilden för att se om bilden "är intressant". Tidsödande och ofta blir man besviken eftersom bilden inte alls var intressant. Detta leder i sin tur till att man tröttnar. Jag uppfattar det som ett "gytter" av miniatyrbilder vilket tar fokus från de bilder som skulle kunna vara intressanta.

En lämplig storlek tycker jag tumnaglarna har här:
Photo.net

Varför inte göra en sida med lite större tumnaglar på prov? Kan väl inte vara så svårt.

Lägg tex kategorierna i drop down istället för nuvarande variant, och minska till 2-3 tumnaglar på bredden.

Jo jag förstår varför man vill ha det, om det handlar om att hitta guldkornen och skippa resten - dvs man är mer ute efter bra inspirationsbilder än att hjälpa andra fotografer framåt mha kommentarer.

Men jag förstår inte argumentet hur det skulle kunna bli fler kommentarer pga större tumnaglar?

clindh skrev:
Jo jag förstår varför man vill ha det, om det handlar om att hitta guldkornen och skippa resten - dvs man är mer ute efter bra inspirationsbilder än att hjälpa andra fotografer framåt mha kommentarer.

Vilken attityd Christer....
Du inbillar dig väl inte att du kan styra medlemmarnas intresse och aktivitet på er fotosida genom att tex göra det krånligt att hitta bra bilder??? Eller i varje fall inte underlätta att göra det.

Jag är här frivilligt, och hittills har jag även betalt för medlemsskap. Jag deltar i forum, diskussioner, kikar på och ibland laddar upp bilder, ja, det jag finner intressant. Att redax försöker tvinga mig att välja "aktivitet" här känns ganska olustigt...

Har jag "attityd" här? Oj, isåfall tolkar du nog in mer i mina ord än vad jag menar.

Jag vet mycket väl att olika medlemmar använder Fotosidan på olika sätt, och det är helt OK att bara kika på bilder och inspireras - men eftersom detta förslag med större tumnaglar togs upp i ett sammanhang (se den tidigare diskussionen) där man pratar om problemet med att det kommenteras för lite, och Ulf även skriver att det kan ge fler kommentarer, så var det det just detta jag ville höra lite mer argumentation runt - för jag ställer mig tvivlande till det.

Vi vill ju inte implementera något nytt som ev leder till att det blir ännu svårare att få kommentarer på sin bild, tvärtom.

Det är möjligt att 50 pixels extra i bredd och höjd som på photo.net gör det lite lättare att bedöma bilden utan att behöva klicka fram den, men så väldigt stor skillnad är det ju inte.

Ju större tumnagel desto enklare att ta till sig en bild och därmed låta sig inspireras till en kommentar, ungefär så tänker jag. Många tumnaglar ser ju trots allt ganska dassiga ut men när man väl öppnar bilden så är den kanske magnifik, med sina intressanta detaljer osv. Detta händer hela tiden tycker jag.

Större tumnaglar skulle åtminstone i mitt fall enkelt kunna leda till fler givna kommentarer.

U

clindh skrev:

Det är möjligt att 50 pixels extra i bredd och höjd som på photo.net gör det lite lättare att bedöma bilden utan att behöva klicka fram den, men så väldigt stor skillnad är det ju inte.

Det är dom små detaljerna som gör det. Ibland behövs inte mkt för att ändra till något bättre.

Som det är nu får man leta, o leta, o leta genom en omständlig o tidskrävande miniatyrklicksrutin som andas lite 90-tal. Hittar man snabbare något som är värt att kommentera så blir det per automatik fler kommentarer. Tråkigt att du inte vill försöka förstå det eller ens göra ett försök.

Mattsen skrev:
Tråkigt att du inte vill försöka förstå det eller ens göra ett försök.
Det har jag väl inte sagt? Jag vill höra och debattera argumenten för en sådan ändring (jag har ju nämnt några motargument), för att kunna besluta om det är värt att göra en så rätt omfattande ändring nu eller i framtiden.

Detta är inte helt enkelt att bara göra ett försök, vi kan ju inte ställa om bilduppladdningen till att generera större tumnaglar - så det måste byggas en "mockup"-sida för att kunna se hur detta tar sig ut. Dessutom måste sajtens design breddas om man fortfarande vill kunna få in tre/fyra bilder i bredd som nu vilket väl vore trevligt - det slår också igenom på en del andra ställen, som profilsidan tex. Så det är en hel del jobb, som måste vägas mot annat vi vill göra (som incitamentssystem för att det skall kommenteras mer, och på fler bilder)

Det skall vi göra.

Iom nästa omdesign vill vi bredda sajten en aning, det finns lite att ta på och ändå hålla allt inom 1024px bredd (som majoriteten faktiskt kör med), och då får vi plats med bredare tumnaglar utan att behöva ändra till 2/3 st per rad.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto