ANNONS
Annons

Störande reklam

Produkter
(logga in för att koppla)
David: jag tycker också att fotosidan håller en mycket bra nivå. Jag förstår också att vi behöver annonsörer. Likafull är det irriterande med blink. Man kanske är mer eller mindre känslig, Nån skrev om migrän tex. Det finns också gradskillnader i "störighet", allt är ju inte lika hysteriskt.Man kan väl åtminstone framföra önskemål till annonsörerna, precis som ni gjorde till DigitalFoto.
Och Jesper: avstängda för budskapet i den blinkande reklamen, inte blinket i sej själv, menade jag ;-).

mipert skrev:
Alla är överens om att alla avskyr blinkande reklam.
Det intressanta är om de verkligen motverkar sit syfte?

Om man i en undersökning frågar vad folk tycker om tvättmedelsreklam, med danska modeller dubbade till svenska, så tycker alla illa om dem.
Men, de säljer som bara den.

Kanske är livet så ondskefullt att blinkande banners faktiskt fungerar för annonsören?

Jag beställde faktiskt en prenumeration på digitalfoto ;)

För att fortsätta denna diskussion vill jag påstå, att en bidragande orsak till att folk är så trötta och har så dåligt minne numera, är att man måste ägna mer energi åt att skydda och värja sej mot intryck, än åt att ta in.
Därför tycker jag egentligen inte att det intressanta är om blinkande reklam är effektiv dvs säljande, eller inte. Det intressanta är om den på något sätt bidrar till att människor mår bra och utvecklas positivt.
Säkert kan reklam som upplevs som jobbig och negativ ändå fungera, dvs sälja. Man påverkas undermedvetet, och det känns ju ännu olustigare!

MP:

"Alla är överens om att alla avskyr blinkande reklam.
Det intressanta är om de verkligen motverkar sit syfte?

Om man i en undersökning frågar vad folk tycker om tvättmedelsreklam, med danska modeller dubbade till svenska, så tycker alla illa om dem.
Men, de säljer som bara den.

Kanske är livet så ondskefullt att blinkande banners faktiskt fungerar för annonsören?"

fast jag har hört att det inte måste vara så.
att tex loreal, because you're worth it,
inte alls fungerar bra här i norden. däremot i frankrike. om det nu är så kan man ju undra varför de fortsätter med att köra den. fast det är klart, om tio år så kan vi inte stå emot längre kanske, då är vi hjärntvättade vare sig vi vill eller inte:) vi kanske inte ens vet om att vi köper produkten, det kanske är det...

Jag tycker att guldmedlemmarna ska slippa den blinkande reklamen. Den är oändligt störande. Betalar man 500 kr per år borde man få slippa eländet.

Har jag ett fönster med fotosidan uppe på skärmen måste jag stänga det när jag gör annat därför att ögat störs hela tiden av blinkandet.

Sedan jag började med Firefox med insticksprogrammen Adblock och Flash click to play (om jag inte minns fel) så störs jag inte längre av annonser.

Dvs, annonser stör mig bara en gång innan jag filtrerar bort dem och det blir de flesta som blinkar . Hur jag klarade mig utan Flashblockaren minns jag inte längre - numera så får jag ett litet F som jag klickar på om jag vill se det.

Häromdagen så blev jag tvungen att använda IE och vilken chock det blev när jag öppnade en del sidor då det poppade upp fönster, annonsblock rörde sig över texten och en massa blinkande banners både här och där :-/

Man ka ju minska fönstret, så att man skär bort annonserna. Samtidigt så tycker jag det är bra, ibland dyker det upp något bra.

Förminskar man fönstret måste man förstora det varje gång man vill titta på en bild som ska förstoras. Är det för mycket krävt att guldmedlemmarna ska slippa blinkreklamen?

Arctic skrev:
Sedan jag började med Firefox med insticksprogrammen Adblock och Flash click to play (om jag inte minns fel) så störs jag inte längre av annonser.
Samma här! Vilken skillnad, man får äntligen surfa i fred och skippa all påtvingad reklam.

Senast ändrad:
Jag ser inte problemet. Vill man inte se blinkreklam förminskar man fönstret, vill man se det låter man bli. Att det ska vara "jobbigt" att få förstora när man ska se en bild fattar jag inte heller...
Personligen tycker jag vi är otroligt bekväma i dagens samhälle och målet är ständigt att slippa saker som kräver en ansträngning (hur liten den än må vara). Latmasken i oss tycks få dominera. :D

Såja..nu har jag fått utlopp så här på morgonkvisten. Vassego o hugg tillbaka ;)

//Liza

Canonliza skrev:
Latmasken i oss tycks få dominera. :D

Såja..nu har jag fått utlopp så här på morgonkvisten. Vassego o hugg tillbaka ;)

//Liza

Javisst är det så.. just nu sitter jag på röven och surfar på FS..istället för att göra något nyttigt.. Men å andra sidan så cyklade jag faktiskt med barnen till dagis/skolan i morse istället för att ta bilen...så man måste vila sig nu lite ;p

MORGONKVIST? Jäkla latmask! Det är ju flera timmar sedan man steg upp ur sängen..;P

Canonliza skrev:
Jag ser inte problemet. Vill man inte se blinkreklam förminskar man fönstret, vill man se det låter man bli. Att det ska vara "jobbigt" att få förstora när man ska se en bild fattar jag inte heller...
Personligen tycker jag vi är otroligt bekväma i dagens samhälle och målet är ständigt att slippa saker som kräver en ansträngning (hur liten den än må vara). Latmasken i oss tycks få dominera. :D

//Liza

Jag har en viss förståelse för att man som betalande medlem kanske vill slippa störande reklam. Av någon anledning anser vi i Skandinavien att reklam är något man skall betala för att få. Titta bara på TV3, riktigt dåliga program som oavbrutet bryts av reklam - och det skall man BETALA för att få tillgång till!? I USA skakar dom på huvudet åt oss...

Men som någon sade, tack gode Gud för Firefox...

Jeppe skrev:
MORGONKVIST? Jäkla latmask! Det är ju flera timmar sedan man steg upp ur sängen..;P

Jepp..men för att de utan småbarn ska förstå vad man pratar om (i deras värld gick vi småbarnsföräldrar upp mitt i natten) får man anpassa tugget sörrö :D

//Liza

jkene skrev:
Jag har en viss förståelse för att man som betalande medlem kanske vill slippa störande reklam.

Jo, men om nu möjligheten finns att fixa det med små medel på egen hand? Jag ser fortfarande inte problemet. Sen är det väl också så att det vi betalar skulle kunna vara minst det dubbla utan reklamen eller?

//Liza

Generellt anser jag reklam vara ett otyg som jag inte missar en chans att beklaga mig över. Grundidén med reklam i medier (vilket FS är) är ju att man inte ska behöva betala avgifter. PÅ FS har man valt medianvägen med lite reklam som i stället "drabbar" alla.

Jag har heller inget problem med det, bara förståelse för att andra kanske har det :) På det hela taget är FS trots allt befriat från de värsta varianterna.

PerFogelberg skrev:
Jag tycker att guldmedlemmarna ska slippa den blinkande reklamen. Den är oändligt störande. Betalar man 500 kr per år borde man få slippa eländet.
Jag misstänker att annonsörerna inte skulle bli lika pigga över idén. Guldmedlemmarna är sannolikt den mest attraktiva målgruppen att visa upp annonser för.

Finns det möjlighet att med anpassning av fönsterstorleken bli kvitt reklamen på en sida så tar jag den.
Det var mycket länge sedan jag såg en reklambanner på FS. Kollade nu och det är bara Ekvall och FS själva som fattat galoppen att rörlig reklam suger stenhårt.

Företag med rörlig reklam och popup-fönster tjänar inte en spänn på mig. Jag tittar inte på skiten genom att just anpassa webläsarfönstret och omedelbums stänga uppdykande reklamfönster.

Ibland undrar jag om reklammakarna gör precis allt för att överleva sig själva eller något liknande ...
Men uppenbarligen fungerar jobbig reklam på tillräckligt många människor eftersom den finns kvar.

/Johan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto