Annons

Stöd för RAW till datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har aldrig haft behov av minneskortläsare så jag har inte tänkt på det, men det går ju att skaffa. Macen är en iMac Retina 5k så det går inte sätta in minneskortet direkt.

Stort tack, för lösningen!
Visste inte att den där smala springan på baksidan var för minneskort. Sen gick det bra att konvertera i DNG Converter och importera till Lightroom 6!
Härligt!

jooooo Det bör den göra....
Det beror på om kameran kör USB mass storage device class (förkortas USB MSC eller UMS) eller om den kör Picture Transfer Protocol (PTP).

I det första fallet ser kameran ut som en masslagringsenhet (hårddisk, USB-pinne eller liknande) för datorn.

I det andra fallet behövs ett program på datorn som pratar PTP.

Prova annars en minneskortläsare...
Jag tycker att en minneskortläsare brukar fungera enklare och bättre än att ansluta datorn till kameran med en sladd. En del datorer har en inbyggd SD-kortläsare, men annars är en extern kortläsare inte dyr.

Jag kollade Canons Digital Photo Professional - M50 fanns med men det stödde inte mitt operativsystem MacOS Mojave.
Försökte du ladda ner programmet från Canon, eller försökte du installera från den medföljande skivan (om det följer med sådana numera)?

Ingen skiva följde med så jag var inne på Canons sida.
Då kanske svaret i inlägg #16 skulle hjälpa, men jag tror att jag väntar med att uppdatera till macOS 10.14 ett tag till. Det systemet är ju bara cirka tre månader gammalt, så det är nog inte så underligt att alla programmakare inte har hunnit med att uppdatera sina egna programvaror.

Jag tycker att en minneskortläsare brukar fungera enklare och bättre än att ansluta datorn till kameran med en sladd. En del datorer har en inbyggd SD-kortläsare, men annars är en extern kortläsare inte dyr.
Jag ser det så här:
Slit på en billig kortläsare. Går den sönder så kör tillfälligt mot kameran o köp en ny kortläsare.
Mycket billigare än tvärtom.
Fast nu fanns det en inbyggd...

Stort tack, för lösningen!
Visste inte att den där smala springan på baksidan var för minneskort. Sen gick det bra att konvertera i DNG Converter och importera till Lightroom 6!
Härligt!
Det är inte annat än att man blir lite glad när lösningen är typ RTFM!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar