Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stående framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

levitte

Aktiv medlem
Stående framkallning, vad är det som gör att det pratas så väldigt lite om det? Jag har sökt runt en del på nätet, men det är knappt sånt nämns.

Fördelar, nackdelar? Jag har förstått att stående framkallning kan ge aningen bättre kantskärpa än vid tät agitering (det finns närmare förklarat här), men i övrigt?

Mvh,
Richard

Beror ofta på vilken film det gäller. Exempelvis Rollei Retro 80s har jag hört ska dra fördel av en lång framkallning! T-max exempelvis spelar nog mindre roll.

Ser inte synliga förbättringar med metoden.
O det tar sån j...a tid

Å andra sidan slipper man stå där och titta på en klocka hela jeffla tiden, bara låta stå och göra annat under tiden (eller komma tillbaka och göra en liten försiktig agitering ett par gånger med en massa tid emellan om man kör semi-stående). Låter bekvämt om man har tid för annat samtidigt och inte vill stressa.

Mvh,
Richard

Å andra sidan slipper man stå där och titta på en klocka hela jeffla tiden, bara låta stå och göra annat under tiden (eller komma tillbaka och göra en liten försiktig agitering ett par gånger med en massa tid emellan om man kör semi-stående). Låter bekvämt om man har tid för annat samtidigt och inte vill stressa.

Mvh,
Richard
Ja lugn som en filbunke är det.

Står framkallningsvätskan helt still kommer det bildas olika koncentrationer av densamma beroende på lokal densitet hos negativet. Inte sällan avtecknar sig i dessa fall en ljusare yta i närheten av en (betydligt) mörkare yta på papperet efter framkallning. Av denna anledning kör många av oss med "semi-stand" dvs gör ett skak eller nåt med framkallningsdosan var 20:e minut eller så. Och då är det fasligt nära att köra som med vilken framkallare som helst i låg koncentration (HC-110 1+63, Rodinal 1+50 osv).

Med de långa tider som blir fallet med låga koncentrationer blir tidtagningen inte kritisk och man kan strunta i avbrytare också, skölj istället.

Personligen ser jag bara en anledning till att använda stående framkallning, och det är när kontrasten i motivet är så pass extremt stor att normal framkallning inte ger teckning i hela skalan nog för att kunna kopieras i mörkrummet, utan att kontrasten i bilden blir för platt och låg när även högdagern får teckning. Man kan då även prova att framkalla normalt ungefär halva tiden och låter sedan filmen stå i framkallaren utan agitering den sista halvan. Då framkallas inte högdagrarna alls (där är mycket silver som det krävs agitering för att det ska framkalla), utan bara mellandagrar och skuggor. Högdagrarna blir då inte lika täta i negativet som vid normal framkallning och man kan få fram detaljer på mörkrumskopian även i de ljusa partierna. Jag tror att framkallare typ Rodinal som är högkoncentrerade och framkallar på ett annat sätt än de vanliga utjämningsframkallarna är mindre lämpliga att använda med denna metod för stående (eller halvstående) framkallning, för att få denna effekt med mindre framkallning i högdagern. Möjligtvis kan man späda den ganska kraftigt för att få utjämningseffekten, men jag tror t.ex D-76, X-tol m.fl utjämnande framkallare lämpar sig bättre för detta.

Om man enbart scannar sina negativ blir behovet att använda stående framkallning betydligt mindre. Både vid scanningen och efterarbetet i datorn kan man då lättare hantera stora kontraster för att få teckning i bildens alla delar, än vad som är fallet i mörkrummet. Jag tror de flesta inte kan se särskilt stora skillnader eller effekter med stående framkallning, utan det är nog mest en modesak som låter lite finare än vanlig framkallning med agitering. Att det inte skrivs och talas om det så mycket tror jag beror på det, de flesta ser ingen större nytta med det, annat än i det fall jag skrev om ovan.

En negativ effekt med stående framkallning (om man nu inte vill ha den), åtminstone med finkorns- och utjämningsframkallare vad jag känner till (Rodinal-typ är jag osäker på), är att kornet växer till i storlek, eller rättare sagt blir skarpare pga accutanseffekten. Ju mer man agiterar desto finare (mjukare blir kornet), och med en framkallare som innehåller mycket natriumsulfit (t.ex D76 och Microdol-X) kan man vid för mycket agitering totalt sudda ut skärpeeffekten i bilderna, så att det ser luddigt ut. Därför måste jag ifrågasätta det som skrivs i en av de länkade artiklarna ovan angående stand development: "This can produce a negative that is well balanced between the highlights and the shadow detail, with super smooth grain, Det är precis tvärtom så vitt jag känner till med finkorns- och vanliga utjämnigsframkallare, kornet blir mera åt det superskarpa hållet.

Senast ändrad:
Jag ser flera anledningar till att använda stående framkallning:
1) Inga tider att hålla reda på. Man agiterar en minut, ställer ner dosan, ser på tv. När ett program är slut snurrar man dosan en gång och ser ett program till.
2) Samma tider för alla filmer. Man kan alltså framkalla Tri-X och FP4 och Acros tillsammans.
3) Extremt liten kemikalieåtgång. Rodinal kan spädas till 1:100 eller t o m 1:200.
4) Utjämnande effekt.
5) Mindre korn, då Rodinal blir kornigare ju mer man agiterar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar