Annons

Stänga av skrivarens färg profil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Har en Canon pixma pro 9000 Mark II och jag använder aperture 3. När jag skriver ut står det att man ska stänga av skrivarens färghantering och jag undrar hur man gör det och hur man ställer in så aperture/ mac datorn styr färgerna?
Försökt få svar länge så vet du så snälla orka :)

/Simon

Har en Canon pixma pro 9000 Mark II och jag använder aperture 3. När jag skriver ut står det att man ska stänga av skrivarens färghantering och jag undrar hur man gör det och hur man ställer in så aperture/ mac datorn styr färgerna?
Försökt få svar länge så vet du så snälla orka :)

/Simon

Första träffen på Google med sökorden "Pixma Pro 9000 disable color management" gav följande länk:

http://canonpro9000.com/

Mot slutet på sidan visas inställningen.

Tyvärr visar sidan hur man gör mellan en Pc med windows och photoshop
Jag har en Macbook Pro med OS X Lion och jag använder Aperture 3 för att redigera, Men tack endå

Photoshop/Aperture spelar ingen roll, eftersom det är i skrivardrivaren som man gör inställningen. Vidare så gissar jag att drivrutinen för Windows mot OS X inte är så annorlunda. Jag kör både OS X och Win (med Epson-skrivare) och där ser det hyfsat lika ut.

Matar jag in

canon disable color management OS X

i Google så verkar såväl träff 1, 2, 3 och 4 beskriva hur man gör ;)

Trög? Kanske är jag det. Det enda stället jag kan ändra colour profile på är utskrift menyn i aperture som dyker upp när man ska skriva ut en bild ( se bifogad bild) Antingen kan jag välja Printer managed eller så kan jag välja den profil som passar bäst för det papper jag använder. Och som ni ser står det Turn off management in the printer driver. Jag hur många bra länkar jag en fått så hittar jag inget ställe att stänga av dem på. Kör skrivaren trådlöst via nätverket men det har väl inget med saken att göra?

Photoshop/Aperture spelar ingen roll, eftersom det är i skrivardrivaren som man gör inställningen. Vidare så gissar jag att drivrutinen för Windows mot OS X inte är så annorlunda. Jag kör både OS X och Win (med Epson-skrivare) och där ser det hyfsat lika ut.

Matar jag in

canon disable color management OS X

i Google så verkar såväl träff 1, 2, 3 och 4 beskriva hur man gör ;)

Bilagor

• Färg profil.jpg
    Färg profil.jpg
    11.1 KB · Visningar: 765
Trög? Kanske är jag det. Det enda stället jag kan ändra colour profile på är utskrift menyn i aperture som dyker upp när man ska skriva ut en bild ( se bifogad bild)

Nej, du måste in i system preferences och stänga av det i skrivarens drivrutin. Hade du kört Photoshop hade du även kunnat gå via Page Setup innifrån applikationen. Jag har dock aldrig kört Aperture.

Så här ser det ut i Windowsversionen av skrivardrivrutinen.

Bilagor

• Pixma 9000 1.jpg
    Pixma 9000 1.jpg
    22.1 KB · Visningar: 747
  • Pixma 9000 2.jpg
    Pixma 9000 2.jpg
    64 KB · Visningar: 757
Tack för all er hjälp men det fungerar inte. Om vi struntar i aperture ett tag, Jag provade att skriva ut ett dokument från OSX miljö. Då får jag upp en utskrifts meny, I den menyn finns något som heter förinställningar
där man ändra pappers typ man kan oxå välja att granska inställningar och där under färgmatchning står det
Canon color matching men det går inte att ändra. Så antingen så går det bara med windows eller så är den inställningen väl gömd inuti OS X Lion. Har skrivit ett support ärrende till Canon men vågar inte hoppas för mycket. Jag har ju kunnat skriva ut innan bara det att jag inte brytt mig om att "stänga av drivrutinen" ska prova att skriva ut med mina gamla felaktiga inställningar och med en med skrivaren som förval
/Simon

Så här ser det ut i Windowsversionen av skrivardrivrutinen.

Det borde finnas någon knapp även i Aperture, som öppnar skrivardrivrutinen. Det är i den du skall avaktivera skrivarens färghantering. Knappen borde heta "Printer settings" eller liknande.

Så här står det i apertures instruktionsbok

Turning Off Color Management in Your Printer
For best results, you should turn off color management in your printer when printing an image using Aperture. By default, most printers are set to convert the image to the printer’s color space. However, Aperture is designed to perform this conversion internally. Each printer manufacturer creates its own Print dialog. This means the setting for turning off color management in your printer varies depending upon the manufacturer of your printer and the printer model.
Note: If you have multiple printers connected to your computer, you should create a print preset and turn off color management for each printer.
To turn off color management for your printer
μ Refer to the owner’s manual that came with your printer.

Det borde finnas någon knapp även i Aperture, som öppnar skrivardrivrutinen. Det är i den du skall avaktivera skrivarens färghantering. Knappen borde heta "Printer settings" eller liknande.

Testade att välja Printer managed och då kom jag åt yttligare en meny där kunde jag välja på canon color match eller på OS X egna color synk vilket tror ni är bäst?

Det är det jag försöker med, Men eftersom jag inte vet hur man gör valde jag att exprimentera lite
Så här skrev en kille till svar på samma fråga som jg ställde här för 1 år sedan
Du ska inte använda Apertures färgprofil (det finns ingen sådan) utan du ska använda den färgprofil som beskriver din skrivare och ditt papper. Sedan kan du välja att använda denna profil antingen i Aperture eller i skrivardrivrutinen. Gör du det i Aperture måste du se till att färghanteringen i drivrutinen är inaktiverad. Om du använder skrivarprofilen i drivrutinen måste du börja med att se till att färghanteringen i Aperture är inaktiverad.

Så börja med att leta reda på vad ditt papper har för profil när du använder det tillsammans med din skrivare.

Stefan
Jag trodde du ville stänga av Printer managed och använda Aperture managed.........

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto