Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stänga av inbyggd blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

simsal

Medlem
Jag har precis köpt en Sony A65 och en Sony HVL-F43AM blixt och nu undrar jag om någon vet om man kan stänga av kamerans blixt när man vill köra med den externa blixten trådlös? Alltså så bara den externa utlöses?

Jag har letat runt lite i menyerna men inte hittat något.

/Simon
 
Nej, den externa blixten triggas med hjälp av den interna.
Den interna blixten ska dock inte ha någon inverkan på själva exponeringen utan används endast som trigger i wl-läget.
 
Nej, den externa blixten triggas med hjälp av den interna.
Den interna blixten ska dock inte ha någon inverkan på själva exponeringen utan används endast som trigger i wl-läget.

Precis. den inbyggda skickar styrpulser som ligger före och är så svaga att det ska ha liten inverkan på bilden, men kan ändå ha det i vissa fall. T.ex. om man ska skapa effektbilder med rök och fjärrblixten står bakom röken som man inte vill ha belyst framifrån alls så kan det ställa till en del oönskade problem. Det kommer nämligen en liten blixtsignal från kontrollerblixten även precis då den trådlösa utlöses

Vad man kan göra är att sätta ett IR-filter framför så kommer inget synligt ljus alls ut, men den triggar ändå de trådlösa blixtarna. Det funkar också med en bit exponerad framkallad negativ film som man klipper till och fäster över blixten.

Tror det finns färdiga sådna, eller så kan man göra själv. Gary Friedman har info om det i sin artikel http://www.friedmanarchives.com/flash.htm

Det här är för specialfall, i de allra flesta situationer påverkar den inbyggda blixten inte exponeringen. Däremot kan det vid porträtt göra att den inbyggda blixtens förblixt utlösen blinkningsmekanism och få pupillen att dra ihop sig.

Simsal, vad är anledningen till att du vill kunna stänga av den interna blixten helt?
Det finns som sagt undantag när man skulle vilja det, men jag har använt det mycket och aldrig upplevt något problem med det.


/Mats
 
Simsal, vad är anledningen till att du vill kunna stänga av den interna blixten helt?
Det finns som sagt undantag när man skulle vilja det, men jag har använt det mycket och aldrig upplevt något problem med det.


/Mats

Nä det var ingen speciell anledning, jag är ny på detta och satt och lekte lite med kameran bara. Men nu när jag vet att det inte stör vid normala fall så är jag nöjd :)

/Simon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.