Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Stämplad för evigt på fs?
- Trådstartare i c o n
- Start datum
i c o n
Avslutat medlemskap
Hmm, jag vet inte, folk kommentar ju oftast bara bilder de tycker är bra.. så jag vet inte.. man borde få bonuspoöng eller nått om man kommenterade okommenterade bilder etc, och kanske kunna avancera i nivåer? då skulle det nog minsann bli ändring. Ex på usefilm.com hade de ett tag att ju mer man kommenterade, ju mer fick man lägga upp. Jag vet inte vad moroten skulle kunna vara här på fs?
Vi är nog överens om att i det stora bildflödet vi har idag får man inte så många kommentarer som man skulle önska. 3-4 kommentarer är nog mer normalt än 10; dina tidigare bilder har nog stuckit ut lite mer i mängden?
Hur vi skall komma tillrätta med detta har diskuterats flitigt, och många bra förslag har lagts fram (snarare för många . Vi på redaktionen tror inte så mycket på att ge poäng för flitigt kommenterande - det borde vara mer intressant med få vettiga kommentarer än många tramsiga, som vi tror kan bli följden.
Det jag pysslar med nu är att implementera teknik för flera alternativa "bildpooler" - för att möjliggöra saker som "Bildkritik för naturbilder", "Diksutera runt denna bild" odyl.
Hur exakt vi skall dela upp i olika pooler får vi experimentera oss fram till när funktionaliteten är klar - men det ger möjlighet att minska inflödet eller iallafall kategorisera det lite mer.
Hur vi skall komma tillrätta med detta har diskuterats flitigt, och många bra förslag har lagts fram (snarare för många . Vi på redaktionen tror inte så mycket på att ge poäng för flitigt kommenterande - det borde vara mer intressant med få vettiga kommentarer än många tramsiga, som vi tror kan bli följden.
Det jag pysslar med nu är att implementera teknik för flera alternativa "bildpooler" - för att möjliggöra saker som "Bildkritik för naturbilder", "Diksutera runt denna bild" odyl.
Hur exakt vi skall dela upp i olika pooler får vi experimentera oss fram till när funktionaliteten är klar - men det ger möjlighet att minska inflödet eller iallafall kategorisera det lite mer.
dovearea
Avslutat medlemskap
Nej, absolut inte anonyma kommentarer, det tror jag verkligen inte på. Dessutom tycker jag personligen om att gå in till de som kommenterat mina bilder och se på deras bilder. Jag försöker dessutom, bland annat för att hålla kommenterandet uppe, kommentera deras bilder tillbaka.
Någon sorts belöning för medlemmar som ger många och konstruktiva kommenterar har jag alltid tyckt varit en lysande idé! Dock förstår jag att det är svårt att genomföra detta utan att kvalitén på kommentarerna går förlorad.
Usefilm som tas upp här i tråden gav förut poäng för varje kommentar man gav, från ett poäng upp till fyra poäng beroende på hur lång kommentaren var. När man sedan nådde jämna tusental i poängen fick man ladda upp en extra bild per dag.
Detta system gav många kommentarer i stil med "great", "cool" och "". Jag gissar att det var p.g.a detta som systemet försvann och då även dessa meningslösa kommentarer.
Men visst borde det gå att lösa detta, kanske frivilliga medlemmar kan granska kommentarer och dela ut poäng efter vissa "stadgar"? Jag ställer lätt upp på att hjälpa till med det, då jag tycker två ingående kommentarer med mycket konstruktiv kritik är tusen gånger bättre än 15 korta kommentarer i stil med "bra", "super", "kasst", "värdelöst".
Nån som håller med mig?
Någon sorts belöning för medlemmar som ger många och konstruktiva kommenterar har jag alltid tyckt varit en lysande idé! Dock förstår jag att det är svårt att genomföra detta utan att kvalitén på kommentarerna går förlorad.
Usefilm som tas upp här i tråden gav förut poäng för varje kommentar man gav, från ett poäng upp till fyra poäng beroende på hur lång kommentaren var. När man sedan nådde jämna tusental i poängen fick man ladda upp en extra bild per dag.
Detta system gav många kommentarer i stil med "great", "cool" och "". Jag gissar att det var p.g.a detta som systemet försvann och då även dessa meningslösa kommentarer.
Men visst borde det gå att lösa detta, kanske frivilliga medlemmar kan granska kommentarer och dela ut poäng efter vissa "stadgar"? Jag ställer lätt upp på att hjälpa till med det, då jag tycker två ingående kommentarer med mycket konstruktiv kritik är tusen gånger bättre än 15 korta kommentarer i stil med "bra", "super", "kasst", "värdelöst".
Nån som håller med mig?
Jag tycker att både Christers och Daniels synpunkter och resonemang låter vettigt.
Själv försöker jag kommentera flitigt och engagerat, det brukar ge resultat tillbaka.
Olika pooler tror jag kan vara positivt. Det blir lättare att hålla koll på bildflödet om man koncentrerar sig. Det bör vara ganska få och generella grupper, annars dör en del.
Jag skulle gärna se att man fick ett besked om när fotografen svarat på ens kommentar.
Själv försöker jag kommentera flitigt och engagerat, det brukar ge resultat tillbaka.
Olika pooler tror jag kan vara positivt. Det blir lättare att hålla koll på bildflödet om man koncentrerar sig. Det bör vara ganska få och generella grupper, annars dör en del.
Jag skulle gärna se att man fick ett besked om när fotografen svarat på ens kommentar.
i c o n
Avslutat medlemskap
Varför inte en knapp som på image rating? "finner du denna kritik hjälpsam"? och om någon person ger "great" eller "bad" som kritik kanske de då får en tankeställare när denne ser att alla den kommenterat tyckt att kritiken varit meningslös? Pooler låter som en bra ide.
Jag hoppas det snart börjar hända grejjer här på fs för det har nästan blivit ett enda stort showroom känns det som och så vill man ju inte känna när man tittar på folks bilder, eller hur?
Jag hoppas det snart börjar hända grejjer här på fs för det har nästan blivit ett enda stort showroom känns det som och så vill man ju inte känna när man tittar på folks bilder, eller hur?
Idéen med att betygsätta kommentatorn har varit uppe till diskussion förut, kika gärna bakåt i arkivet - vissa älskar idéen och andra hatar tanken.
Jag själv tycker det är vettigt - något i stil med systemet Amazon.com har för de som recenserar böcker ("Hjälpte denna recensionen dig J/N"). Svaren leder till en poängsättning (baserad på en hel del logik) av den som recenserar. Ingen får dock en negativt laddad ranking:det är dock en morot att man skall hamna bland "Top 100 reviewers" etc genom att skriva extra bra recensioner.
Jag själv tycker det är vettigt - något i stil med systemet Amazon.com har för de som recenserar böcker ("Hjälpte denna recensionen dig J/N"). Svaren leder till en poängsättning (baserad på en hel del logik) av den som recenserar. Ingen får dock en negativt laddad ranking:det är dock en morot att man skall hamna bland "Top 100 reviewers" etc genom att skriva extra bra recensioner.
dovearea
Avslutat medlemskap
clindh skrev:
Låter som ett toppenförslag tycker jag! Kör hårt på det!!!
Kör på! Låter bra.
adrianulander
Aktiv medlem
JA! Det vore ju SÅ bra att kunna få sina kommentarer betygsatta!
Kommenterandet är ju en minst lika viktig del i bildseendet som det egna bildskapandet.
Risken är väl å andra sidan att det kanske blir än mer uteslutande positiva kommentarer om betygen tas på för stort allvar..
Mvh. Adrian
Kommenterandet är ju en minst lika viktig del i bildseendet som det egna bildskapandet.
Risken är väl å andra sidan att det kanske blir än mer uteslutande positiva kommentarer om betygen tas på för stort allvar..
Mvh. Adrian
matnyttige
Aktiv medlem
Nej, det tror jag ej på men om man vill få ärliga kommentarer så borde fotografen vara dold i tex ett dygn. Det är alldeles för mycket kompisbetyg här på Fotosidan.forstheim skrev:
Är det inte bättre att låta de kommenterandes namn vara dolda? Då kanske folk vågar sticka ut hakan lite mer och säga sanningen. Även till sina favoritfotografer..
forstheim
Aktiv medlem
(Obs! Mitt inlägg här nedan är svar på Christers förslag..och ej på Mats).
Nej, jag tror inte på det faktiskt. Vad är det man vill ha ut av det tävlandet? Personligen bryr jag mig inte om jag hamnar bland top 100 eller ej. En sådan lösning kommer inte innebära att nu "osynliga" bilder får några kommentarer..möjligtvis att bilder som ändå skulle få relativt många kommentarer får ännu fler.
Man kan ju också tänka sig att upprepningarna av föregående skrivna bildkommentarer sker i större omfattning än nu eftersom man vill "roffa åt sig" så många höga poäng som möjligt av det "logiska systemet".
Om det är till för att höja nivån på kommentarerna känns det också onödigt. Generellt upplever jag nämligen att det är en ganska bra nivå på bildkommentarer från medlemmar. Många kommer med förslag till förbättringar och andra konstruktiva påpekanden.
Jag tycker att det kan vara som det är nu faktiskt. Visst skulle jag önska att det var fler som kommenterade flitigt, men jag tror inte man kan locka med morötter på det här sättet. Om folk vill kommentera en bild så gör de det (oberoende av orsak)..och vill de inte så vill de helt enkelt inte.
Nej, jag tror inte på det faktiskt. Vad är det man vill ha ut av det tävlandet? Personligen bryr jag mig inte om jag hamnar bland top 100 eller ej. En sådan lösning kommer inte innebära att nu "osynliga" bilder får några kommentarer..möjligtvis att bilder som ändå skulle få relativt många kommentarer får ännu fler.
Man kan ju också tänka sig att upprepningarna av föregående skrivna bildkommentarer sker i större omfattning än nu eftersom man vill "roffa åt sig" så många höga poäng som möjligt av det "logiska systemet".
Om det är till för att höja nivån på kommentarerna känns det också onödigt. Generellt upplever jag nämligen att det är en ganska bra nivå på bildkommentarer från medlemmar. Många kommer med förslag till förbättringar och andra konstruktiva påpekanden.
Jag tycker att det kan vara som det är nu faktiskt. Visst skulle jag önska att det var fler som kommenterade flitigt, men jag tror inte man kan locka med morötter på det här sättet. Om folk vill kommentera en bild så gör de det (oberoende av orsak)..och vill de inte så vill de helt enkelt inte.
forstheim
Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Nej, det tror jag ej på men om man vill få ärliga kommentarer så borde fotografen vara dold i tex ett dygn. Det är alldeles för mycket kompisbetyg här på Fotosidan.
Jag förstår att ni inte riktigt gillar mitt förslag. Det var mest för att om möjligt få ärligare kommentarer..eller kommentarer från de som nu inte "vågar" kommentera pga att de inte tycker de har något att säga. Jag håller med er om att det är trevligt att kunna upptäcka nya medlemmar genom att man ser att de har kommenterat någon av ens egna bilder. Dessutom blir det en skönare stämning när kommenterare och fotograf känner till varandra.
Samma sak gäller förstås om fotografen skulle vara dold. Men jag tycker inte det är en dum idé. Jag har själv velat ha det så tidigare. Jag tycker även att tidigare skrivna kommentarer från andra medlemmar kan vara dolda tills man själv har skrivit sin kommentar.
Smajly
Aktiv medlem
forstheim skrev:
Jag tror de flesta medlemmar vill ha så många kommentarer de någonsin kan få.
Hellre få konstruktiva än många desktruktiva.
forstheim skrev:
Man kan dock inte räkna med att få 10-15 kommentarer på varenda bild.
Xakt.
forstheim
Aktiv medlem
Smajly skrev:
Hellre få konstruktiva än många desktruktiva.
Xakt.
Håller förstås helt och hållet med dig Benny!