Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stämplad för evigt på fs?

Produkter
(logga in för att koppla)

i c o n

Avslutat medlemskap
Hej ärade fotosidan medlemmar!
De senaste dagarna har jag gått i fundersamma tankar. Det är nämligen så att photoshop Elin på sistone har försökt ändra sitt fotograferande.

Bla efter mkt hård kritik om att jag sällan ändrat stil etc som fick mig att tänka efter och prova på nya grejjer. Nu är det så att jag har gjort det, tror jag i alla fall? Jag har laddat upp färgglada bilder med glada människor på, mode och icke mörka tragiska porträtt, men responsen har varit väldigt dålig. Så igår beslöt jag mig för ett experiment, jag laddade upp en bild som var totalt slaktad i ps http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=159619 och genast blev responsen enorm!

Ni kan ju jämnföra responsen på denna bild med bilder som: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=159959&pf=35239 och http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=156115&pf=35239 samt http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=151630.

Vad gör jag för fel? Har jag inte alls ändrat mig i mitt fotande? Eller vill ni att jag skall fortsätta vara samma gamla photoshop Elin? I sådana fall vill jag i fortsättningen slippa höra spydiga kommentarer om att jag göra samma saker hela tiden, för jag har verkligen försökt att bryta mig loss.

Tips, ideer och kritk om hur jag kan utveckla mig mer i min nya stil tas mer än gärna emot.

Mvh/
Elin
 
jag har kännt likadant också ibland när jag tycker att jag gått utanför min "vanliga stil".

dels tror jag det beror på att man själv är så medveten om denna ändring och att det därför blir en större grej för en själv, och man liksom förväntar sig en reaktion. förstås. men jag tror att själva publiken oftast är "lite trög" , alltså det tar ett tag att ta till sig ett nytt bildspråk eller en ny stil. om du tänker tillbaka så kanske du inte fick så mkt respons från början på dina bilder här. den stilen tog också sin tid att ta till sig menar jag. om det nu var så.

jag kommer att tänka på när jag räckte upp handen första gången i skolan. det var liksom i 9:an. och en STOR grej för mig förstås. och för alla andra också trodde jag. knappt ingen reagerade liksom när jag räckte upp handen. jag blev nästan besviken. så som jag våndats. jag genomgick mitt livs genombrott liksom.

varför jag drar upp detta är för att jag kan tänka mig att det pågår rätt mkt inom dig just nu, och att du gärna vill ha respons på det. så klart. för det vill man ju. men det är inte säkert att alla andra upplever denna förändring lika starkt som du gör själv.

kanske står du i ett vägskäl där ingen av vägarna känns riktigt bra just nu.

mitt enda tips är att jag tycker du ska fortsätta göra det du känner för. känner du för att gå tillbaka till en stil som du använt förr; gör det! och vill du prova något helt nytt, gör det!
det kanske inte blir fyrverkerier med en gång,men jag tror att du är lite för hård mot dig själv. du är kreativ och har gjort massor med bilder, man måste få ta fula bilder, dåliga bilder, konstiga bilder ( säger nu inte att du gjort det) , det är också en del av det hela. tillslut så blir det fyrverkeri igen.

fy fan jag låter som en morsa.

sorry.


:)
 
jag minns själv när jag laddade upp ett par bilder som inte var "anniga". noll kommentarer.
så jag tog bort dom.

sen hamnade jag i ett liknande läge, men då beslöt jag mig för att ha kvar dom. därför att jag tyckte om bilderna. och för att jag frågade mig om det gjorde så mkt att ingen kommenterat ännu, när jag faktiskt gillade bilderna själv. jag kom fram till att det faktiskt inte gjorde nåt. och det var rätt skönt och det var inte ett så svårt beslut att ta.

sen frågar du vad du gör för fel. jag tror inte att du gör något fel alls. sen är det väl inte så konstigt att det känns så, mindre respons= något måste vara fel. men jag tror det beror på andra saker. som att "publiken" behöver lite tid tex.
 
Senast ändrad:
Stå på er! Det är inte lätt att byta stil antar jag. Bara att skaffa en är en bedrift. Så långt har inte jag kommit än. När man sedan är lite inarbetad i ett forum och byter stil eller provar något nytt så kanske det kan ta ett tag för andra omkring en att "ställa om" sig. Jag har sett dina nya bilder Elin, men inte kommenterat dem (även om muspekaren svävat omkring kommentarrutan vid något tillfälle). Jag är inte särskilt aktiv med bildkommenterandet (tyvärr) och brukar försöka kommentera framförallt när jag har något konstruktivt att säga, som kanske kan hjälpa fotografren framåt. Tycker inte att jag kan göra det med dina bilder; min kunskap räcker inte till... Det betyder inte att du är en kass fotograf eller att dina bilder är intetsägande.

En dag kanske jag också lyckas skaffa mig en stil. Och kanske, kanske vågar jag bryta dess ramar någon gång...
 
Jag tycker att du ska göra de bilder du själv trivs med att göra! Att mäta och anpassa sitt fotograferande efter antalet kommentarer och betyg är ju såklart en enkel väg, men jag tror att alla borde ta sig en tankeställare kring varför man fotograferar. För mig är iaf svaret att jag fotar för att göra något jag tycker känns meningsfullt och där jag kan få utlopp för min kreativitet. Självklart tänker jag på vad andra tycker om mina grejer, men jag försöker att inte styras av det. Det viktiga är ju att ha kul!!

I ärlighetens namn hade jag rätt svårt för en del av de där bubbelbilderna. Därför blev just mitt kommenterande lite sparsamt. Några av dem gillade jag verkligen, andra inte. Som t.ex. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=151630

Vissa bilder är det svårt att sätta ord på varför man känner som man gör.. Nu har jag iofs kommit på varför just på bilden i fråga. Menmen..

Ha kul!

Mvh. Trött Adrian
 
Adrian82 skrev:
Jag tycker att du ska göra de bilder du själv trivs med att göra!
Just så är det.ha kul och lita till din egen känsla.Det är massor med bilder som inte får en enda kommentar på fs om du kikar runt.
Vill du absolut att någon ska tycka till om din bild finns ju alternativet att via mail fråga någon om dom kan ge sin synpunkt. Du Elin har kanske några som du anser speciellt duktiga och kompetenta och som du litar på att de ger sin ärliga synpunkt.

// Carola
 
Jag tycker ju att Bubbel-bilden inte var en höjadare, medan de andra tre var riktigt, riktigt bra. Särskilt den första, med barnet.

Nu har jag ju inte varken före eller efter kommenterat dina bilder så himla mycket, utan samlingsmailat istället.

Varför får man inte vara samma? Varför måste man ändra sig? Pollac blev ju inte känd förrän han började köra sådant han kände för och kunde, efter det ändrade han sig inte. Samma med Picasso, som egentligen var en hejjare på landskap också.

Visst förändrade dom motivet och format, innehåll och miljö, men dom höll sig inom den genren dom kände sig hemma i.

Om du känner att du hittat din genre och du inte vill ändra dig, så varför lyssna på oss?

Visst är jag ständigt avundsjuk på dom som är riktigt duktiga på talande, undrande bilder (som du och Daniel) Troligtvis kommer jag nog aldrig dit. Men man måste ju också utvecklas när man vill, hur man vill. Inte för att någon annan säger det åt en.

Jag älskar Era bilder och kommer alltid göra, oavsett om de kommer i hundratal och alla NÄSTAN lika. För det är faktiskt sällan jag tycker att ni hamnar i en cirkel. Jag tror nog aldrig jag tänkt att ni gjort samma jobb två gånger. Lika, men inte samma, det är stor skillnad.

Jag vet inte om du blev så mycket klokare. Jag vet inte om JAG heller blev så mycket klokare ;-)

/Efwa (som kanske bor i Bubbel-land)
 
Jag tror att det är viktigt att man håller fast det man tror på och kör sin stil tills man själv känner att man är färdig och vill gå vidare. Det är viktigt för utvecklingen. Att ändra sin stil för att bejaka andras smaker brukar sluta olyckligt. Om man dessutom försöker utrycka personliga känslor genom sina bilder så blir det ju helt fel om man skall ta hänsyn till vad andra tycker. Sedan tror jag inte att antalet kommentarer alltid visar hur mycket en bild engagerar publiken. Vissa bilder talar ju till betraktaren på ett sätt där det är svårt att ge respons i ord.
 
Hej allihopa och tack för era svar! visst är det väl vad man tycker om bilderna själv är viktigast, men nyligen pungade jag ut en massa pengar för att fortsätta lägga upp bilder här i en dum förväntan om att få kritk. Inte hyllningar å tjohey, utan ren å skär "det var bra, men om du hade gjort si och så...".

Dove tyckte att jag skulle jämnföra responsen jag fått med den han fått sedan han bytt stil, + det faktum att han inte heller kan tvätta bort sin fetishfotograf stämpel. Dock har han fått kritik på sina bilder och det är roligt, men beror det på att den förändringen ligger mer i stilen och inte motiven? Alltså, att det fortfarande är mest flickor (och ibland pojkar).

Jag tror det är hälsosamt att ändra sig så länge man kan och det lilla man kan, i alla fall om jag kommer fram till att jag inte alls gillar mina nya bilder kan jag ju alltid gå tillbaka, eller hitta en balansgång.

Tycker trots allt att mina nya bilder borde vara mer lättsmälta, för de är en aning ytligare.. eller är jag ute och cyklar igen?

Eller använder jag mig av fel motiv? Se exempelvis bara mitt bildexperiment: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=145885 där folk trodde att en skyltdocka var en riktig modell. Måste allting man fotar vara plastigt och pefekt?

Jag vet att om jag exempelvis inte retuscherar bort den där finnen på modellen så kommer bilden genast bli mkt hårdare bedömd etc. Jag har ibland funderat på att börja fota annat, ja macro, byggnader och prylar. Men det känns så kallt och tråkigt.

Och Anna, jag kanske inte fick mkt respons på de bilder jag laddade upp i början, men folk drog sig då inte för att säga vad jag kunde förbättra i alla f :) Iofs då var folk otrevligare på fs och det var svårt att hantera rent taskig kritik, men om man förbisåg hårdheten kunde man ta del av det som sas om mina tidigare alster och utveckla dem.

Tack allihopa för att ni tog er tid :D
 
Att du inte har fått lika många kommentarer på bilderna med den "nya stilen" beror väl förmodligen på att de inte är lika tilltalande. Du får också betänka att du kanske fått ovanligt många kommentarer tidigare om man jämför med vad en hel del andra medlemmar på fotosidan får. 3-4 kommentarer på en bild får väl betraktas som en ganska bra utdelning ändå..

Allt behöver inte vara plastigt och perfekt. Det finns många bilder som får många kommentarer om innehållet bara är starkt och förmedlar en känsla. För vanliga motiv..så som porträtt, landskapsbilder, macro etc vill det nog till att exempelvis skärpan är distinkt för att någon ska ta notis om bilden. I alla fall kan jag uppleva att så är fallet.

Vad du ska ha för stil framöver avgör du bäst själv. Bara för att någon tycker att du har en enkelspårig stil behöver du inte bredda dig. Jag kommer nu att tänka på en National Geographic fotograf som heter Sam Abell. Han ansågs ha en alltför tyst och lugn stil, vilket inte passade den tidning han arbetade på. Vad gjorde han då? Ja..inte ändrade han sin stil. Nä, istället gjorde han sitt stillsamma bildspråk än mer stillsamt..

Det är inte lätt att hitta fram till en egen lite unik stil. Om man då lyckas hitta en egen stil, trivs med den och dessutom får uppskattning för bilderna..då bör man nog hålla fast vid den. Överge aldrig en vinnande häst!

Men visst kan det vara kul att prova något annat också. I alla fall kan man försöka utveckla det spår man redan har gett sig in på.
 
Jag tror ärligt talat inte Elin menar att hon får för lite kommentarer på sina bilder, hon vill nog bara, som alla andra, höra om hon lyckats eller inte. Få höra vad hon skulle kunna göra bättre.

Det är då iaf vad jag vill få ut av fotosidan :D
 
Jo..men hon har ju fått 3-4 kommentarer på bilderna hon hänvisade till. Det är väl inte exceptionellt få kommentarer på fotosidan?

Jag tror de flesta medlemmar vill ha så många kommentarer de någonsin kan få. Man kan dock inte räkna med att få 10-15 kommentarer på varenda bild. Jag har förvisso inte läst kommentarerna hon har fått..så det är möjligt att de inte innehåller några förslag till förbättringar eller synpunkter för övrigt.

Får väl ta mig en närmare titt.
 
Det är ju uppenbart att en del inte förstår vad jag menar, jag menade med hänvisningen av bilderna att jag lägger upp en bild som är så fruktansvärt dålig i kvaliten och att den ändå får massa kritik. Jag räknar inte kommentarer, jag menar bara varför jag inte kan få veta vad jag gör för fel med med mina nya bilder, än att få höra hur bra å "strålande" mina gamla är? Hela poängen med fotosidan känns ju som förlorad på något vis.
 
Nu har jag tagit mig en närmare titt på de bildlänkar Elin hänvisade till. Och som jag ser det är där någon form av kritik eller förslag på samtliga bilder.
 
forstheim skrev:
Jo..men hon har ju fått 3-4 kommentarer på bilderna hon hänvisade till. Det är väl inte exceptionellt få kommentarer på fotosidan?

Jag tror de flesta medlemmar vill ha så många kommentarer de någonsin kan få. Man kan dock inte räkna med att få 10-15 kommentarer på varenda bild.

Förr brukade jag ofta få cirka 10 kommentarer per bild. Numer får jag bara runt 3. Har jag blivit sämre? Är det fört stort flöde? För få som kommenterar? Eller har folk blivit slöa?

Jag ser mig själv som en flitig kommentator, men Elins bilder och naturbilder ligger så långt ifrån vad jag plåtar att jag inte har så mycket att säga om dem.
 
Du har givetvis inte blivit sämre Magnus. Det är nog en kombination av en del annat av det du nämner. De gånger jag har lagt upp bilder har det varit allt ifrån enstaka kommentarer till 3-4 stycken.

Nu var det dock inte antalet kommentarer som EM tydligen var upprörd över, utan att hon inte från kommentarerna kan få reda på vad det är hon gör fel. Som jag ser det har EM fått både förslag till förbättringar och vad som inte gillas i de upplagda bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.