Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ställa in rätt slutartid i studio

Produkter
(logga in för att koppla)
Om modellen rör sig poserar så använder jag en snabbare synchtid och ligger mellan f8-f11 tar jag porträtt så vill jag ha lite mjukare känsla i bilden och sänker synktien markant samt kanske större bländare.

Förutsatt att du plåtar i studio med studioblixtar (således ingen high speed sync) så kan du ändra slutartiden fram och tillbaka (inom rimliga gränser!) hur mycket du vill utan att det påverkar resultatet. Om du exponerar i 1/30 s eller 1/200 kvittar fullkomligt, eftersom blixten bara brinner några tusendelar av en sekund. Du får altså inte "mjukare känsla" genom att ändra från t.ex 1/200 s till 1/15 s, såvida du inte har så starkt omgivningsljus så du börjar blanda in detta, men då har vi frångott "blixtfotografering" och pratar om blandljusfotografering, en helt annan sak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.