Annons

Ställa in bländaren i M-läge på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
En nybörjarfråga kan tyckas men jag är ju van med 350 som bara har en inställningsratt + stjärna-knappen...

Hur sjutton ändrar jag bländartalet vid M-läge på en 40D (fick hem den idag!)??? Har provat att göra på samma sätt som på 350D (ratten + hålla inne stjärn-knappen) men bara slutartiden ändras ju...

Jo, jag kan ju kolla i manualen också men det är ju ingen sport, här på forumet finns ju så många både snabba och hjälpsamma människor också... ;-)
 
Nu ska vi se...

Det borde väl vara på samma sätt som alla andra med ratt plus tumhjul.

Man ändrar väl slutaren med ratten (uppe)
och tiden med tumhjulet.


/Daniel
 
japp, slutartiden ändrar man med lilla ratten vid avtryckaren, bländaren med stora skivan på baksidan av kameran. skitbra funktion! Se bara till att On/off läget på kameran är i översta läget! ananrs är inte det stora hjulet aktiverat. Så är det ialal fall på min 20D
 
se till så att du har "on-knappen" längst upp också. (på min 30D finns det 2 on-lägen, måste ha den längst upp för att man ska kunna ändra allt har jag för mig)
 
wahledow skrev:
se till så att du har "on-knappen" längst upp också. (på min 30D finns det 2 on-lägen, måste ha den längst upp för att man ska kunna ändra allt har jag för mig)

Stämmer att det är samma på 40D, jag klurade också en stund innan jag fattade varför det inte gick att använda bakre hjulet.
 
Jo, nu funkar det när jag satt on/off knappen på streck-läget då funkar det att ändra bländaren m stora ratten! Tack Kalle!
 
Ok, en snabbfråga till så slipper jag öppna manualen...

Var jag ändrar iso-talet har jag hittat, finns ju en egen knapp för den men visst ska det väl gå att köra auto-iso och även 3200 och hur får jag i så fall det?

Kanske jag måste kika lite i manualen när jag kommer hem, har den inte med mig nu...
 
Uttryck skrev:
Ok, en snabbfråga till så slipper jag öppna manualen...

Var jag ändrar iso-talet har jag hittat, finns ju en egen knapp för den men visst ska det väl gå att köra auto-iso och även 3200 och hur får jag i så fall det?

Kanske jag måste kika lite i manualen när jag kommer hem, har den inte med mig nu...

Kolla i Egen Programmering "C Fn"

För att kunna använda ISO 3200 så krävs det att du aktiverar: ISO Pressning. (På).

/Daniel
 
Jag testade med att tillåta pressning men kan ändå bara ställa in 1600 iso. Sen har 100 iso försvunnit nu också ser jag...
 
Då har du nog aktiveret Högdagerprioritet, detta begränsar möjliga ISO till 200-1600.

När det gäller Auto-ISO, läs på i manualen vad det innebär - det är lite olika i de olika lägena.

Mvh
Anders
 
Det där med ON-knappen, att den måste var i sitt översta läge för att hjulet skall funka lurade även mig. Någon här som väljer att ha hjulet de-aktiverat och i så fall varför?

Mvh
Anders
 
Uttryck skrev:
Jag testade med att tillåta pressning men kan ändå bara ställa in 1600 iso. Sen har 100 iso försvunnit nu också ser jag...

Visas ISO-värdet som:

ISO 1600 eller
ISO 16oo ?

Om det visas som det nedre så har du precis som Anders skriver aktiverat högdagerläget.

/Daniel
 
Ibland när jag traskar omkring med kameran hängande på magen, med strömbrytaren till, så att den är funktionsberedd, har jag hjulet baktill avstängt. Annars har det hänt att jag plötsligt haft full exponeringskompensation i någon riktning, utan att det var meningen.
 
Danlo skrev:
Va?! Fotar du på läge "P"?!?!?

Lägg ner med din skit hela tiden. Får du en spark i kulorna varje gång någon fotograferar i P eller AV eller TV eller något annat automatiskt läge?

Om du får en spark på kulorna varje gång så då kan jag förstå din frustration och jag skall göra allt för att omvända värden, men innan du eller nära släktingar/vänner får fysiska men av att folk väljer olika sätt att fotografera på som inte överrensstämmer med dina ideal så anser ialla fall jag att du kan låta dom få fortsätta i sin egen stil. Själv plåtar jag bara i Manuellt, jag använder musen med höger hand och jag öppnar glasburkar med vänsterhand. Ska du hoppa på mig nu?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.