Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STÅNGA MIG! Var är de bra bilderna??

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
När man surfar omkring här på fotosidan.se och betraktar medlemmarnas alster så är det väldigt sällan som den där härliga känslan av beundran uppstår. Jag snackar om den sugande känslan i magen, reaktionen som gör att man måste utropa något superlativ, att man blir fett impad helt enkelt. Att t ex gå igenom de senaste inkomna bilderna här på sidan är inte sällan en dyster syn, man blir nästan uttråkad till döds. Katter, halvnakna (eller helnakna) flickvänner, några solnedgångar och så lite natur, det är ständigt samma sak.

Visserligen är jag medveten om att fotosidan.se främst är en site för amatörfotografer och att man naturligtvis bör ställa kraven därefter, men jag kan ändå inte tycka annat än att på tok för många bilder (mina egna inkluderade) är allt för lama och fantasilösa. Var är experimentlustan, var finns fantasin, var ser man regelbrotten, var är de genomarbetade bilderna? Var?

Och under tiden som ni funderar på den saken så kan ni titta på lite riktig ”rocken-roll-foto” här:

http://www.ludwigson.net/

http://www.cederling.se/

http://susanne.gyllenlof.com/

http://www.fotograflinell.se/

Senast ändrad:
Fotosidan.se har inte ambitionen att bara vända sig till amatörer, tvärtom! Om fotosidan.se upplevs som sådan så är vi inne på helt fel spår.

Vi vill att fotosidan.se skall vara en hemsida för avancerade amatörer och semiproffs (och gärna proffs/yrkesfotografer).

Vi på redaktionen får ta och jobba lite mer för att ribban och kvaliteten på alla bilder som laddas upp höjs. Vi vill inte heller att det skall bli en klubb för inbördes beundran.

Det är många nybörjare som lägger in sina första alster, uppenbarligen utan någon större tanke på bildkvalié/komposition/orginalitet mm..o.s.v
och en del vill verkligen ha seriös hjälp/tips för att lära sig fotografera..medans andra bara vill visa upp sina bilder (och alltså lägger in bilderna av fel anledning)
det blir svårt att göra annat en det som gjorts för att förhindra det, eller?

sen tycker jag faktiskt att det finns en hel del riktigt bra bilder oxå ;-)

mvh/Kim

Senast ändrad:
Jo, det är rätt, hade själv tänkt att skriva en jerimiad (härlett från namnet Jerimias, den mest gnöliga av gamla testamentets profeter) om detta för några dagar sedan. Tittade dock först på dagens bildskörd för att kunna instämma med mera eftertryck. FEL DAG! Som snitt betraktat var dagens nya bilder de bästa jag sett på länge.....
Men frånsett det har du rätt. Hoppas bara att dagens genomsnittsstandard håller i sig.
Us

Låt folk vara nybörjare och låt dem lägga upp lyckade såväl som inte fullt så lyckade bilder. Hur ska de annars (lära sig att) få konstruktiv kritik så att de utvecklas?

Nu när vi har en gemensam betygsdefinition så kan man kanske filtrera bilderna med hänseende på deras betyg. Då slipper man att se de fula bilderna och allt blir som ett enda stort rosenrött skimmer.

Det var inte så jag menade Jörgen

Självklart ska man få vara amatör, och naturligtvis ska det finnas utrymmer även för misslyckade bilder. Där har vi precis samma åsikt du och jag. Men måste det betyda att man ska kunna ladda upp vilka bilder som helst utan eftertanke?

Det jag menar är att fotosidan.se är en plats där vi som intresserar oss för foto på ett lite mer avancerat plan ska kunna mötas för att diskutera olika frågor, visa upp våra bilder osv. Men tyvärr så börjar det mest likna en plats där folk i största allmänhet laddar upp vilka bilder som helst, utan att tänka sig för eller bry sig ett smack om den fotografiska aspekten. Därför börjar fotosidan bli en ganska tråkig plats om man som jag vill få ut lite mer av sitt fotointresse.

Kanske borde det startas en ny avdelning här på fotosidan för oss som vill lite mer än att visa upp våra senaste kattbilder. Den skulle t ex kunna kallas för "fotosidan.se advanced" eller någåt sådant!

Senast ändrad:
Re: Det var inte så jag menade Jörgen

Liax skrev:

Kanske borde det startas en ny avdelning här på fotosidan för oss som vill lite mer än att visa upp våra senaste kattbilder.

nä, sidan är ju inte till för det som det är nu, att en del gör det ändå är väl en annan sak?

...men kan man förvänta sig att en nybörjare ska kunna ladda upp bilder med eftertanke innan de har några fotografiska erfarenheter?

Däremot så kan jag tänka mig att det finns en del användare som inte har något intresse av att utvecklas...

Enda sättet att lösa problemet med oönskade bilder är en betalsida för medlemmar som är 100%-iga i sitt fotointresse.

Vill vi ha en sida som kostar pengar?

Eftersom jag sällan kollar nya bilder så får jag erkänna att det inte är ett problem för mig.

Inläggen är det intressanta.

Liax, roligt att du rekommenderar Ludwigsson.
Jag kopierade hans Australienbilder för cirka femton år sedan.
Han gjorde ju en berömd kampanj för Hasselblad då han reste runt ett par månader bland kopojkar i Australien med nästan alla H-blads grejer.
Mycket bra bilder blev det.

Senast ändrad:
för mig personligen är det inget problem med det,
kul att kolla in sämre bilder oxå :)
tycker det är bra som det är..och det kommer ju in bilder från fler duktiga fotografer hela tiden :)

men det är inte kul när (som sagts) en del lägger upp bilder utan att de vill annat en visa upp dem.

om man ägnar en massa tid till att kommentera och ge förbättringsförlag och personen ifråga inte ens bryr sig om att ge ett vettigt svar :-(

Senast ändrad:
Självklart kan vi kräva lite eftertanke även av en total nybörjare, det står dessutom lite här och var när man blir medlem och ska ladda upp nya bilder att man bör göra ett urval och tänka efter innan man laddar upp sina alster. Om inte annat så borde man börja påpeka det lite oftare i bildkommentarerna tycker jag.

Men egentligen var det inte detta det handlade om, min huvudkritik gällde snarare avsaknaden av fantasi, experimentlusta och ambitioner i det stora hela. De roligaste bilder jag sett på fotosidan.se den senaste tiden är Erik Wåhlströms två bilder tagna med en Holgakamera under Roskildefestivalen. Det är sådant jag menar. Varför är det så få bilder här på fotosidan.se som får en att reagera? Alla är väl ändå inte totala amatörer, eller?

Ääääh jag vet inte, jag kanske har missuppfatat hela skiten, eller också är jag bara en gnällig jävel!

En av Eriks bilder: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=40659

Samtidigt är det ju väldigt kul att se folk utvecklas, jag menar man har sett personens första alster och sen ett halvår senare ser man att personen har blivit bättre i sitt fotograferande.
Sen hoppas man att folk inte bara lägger ut sina alster utan att tänka sig för, det kan man ju erkänna att man gjorde själv i början som ny medlem, men man har ju blivit mer självkritisk och förhoppningsvis har man lärt sig av kommentarena man får som oftast, men inte alltid bör tilläggas, är väldigt bra och givande

Senast ändrad:
Liax skrev:

Men egentligen var det inte detta det handlade om, min huvudkritik gällde snarare avsaknaden av fantasi, experimentlusta och ambitioner i det stora hela. De roligaste bilder jag sett på fotosidan.se den senaste tiden är Erik Wåhlströms två bilder tagna med en Holgakamera under Roskildefestivalen. Det är sådant jag menar. Varför är det så få bilder här på fotosidan.se som får en att reagera? Alla är väl ändå inte totala amatörer, eller?

Om bilden har fantasi och experimentlysta..och om den får en att reagera.. har knappast med om man är proffs eller amatör att göra.

vi reagerar olika på olika bilder dessutom.

Liax, jo jag håller med dig om att det finns en mängd tradiga bilder här. Det som jag reagerade på var snarare hur du formulerade dig.

Samtidigt tror jag att folk inte vågar att lägga upp bilder som inte är tekniskt perfekta med tanke på de eviga tekniska kommentarerna angående skanning och gud vet vad. När allt är så tekniskt perfekt så finns det kanske ingen naturlig plats eller förståelse för hålkameror, leksakskameror och andra alternativa tekniker.

För övrigt tycker jag att det ofta dyker upp nya och duktiga fotografer här...

Liax skrev:

En av Eriks bilder: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=40659

Jag förstår exakt vad du menar

Det där går väl i vågor, ser man till sig själv, som är närmast :) Så kan man få jättebra idéer som kanske inte riktigt blir som man tänkt och vice versa.

Sen är det väl det som är skillnad mellan proffs och oss som är amatörer och som har foto som hobby, att proffsen har ju då kanske har bättre och/eller dyrare utrustning som man själv inte har råd med.
Vilket kanske påverkar att man inte kan exprementera i den grad man vill.
Jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar på hal is :) men det är en tanke som slog mig

abbe-l skrev:

Sen är det väl det som är skillnad mellan proffs och oss som är amatörer och som har foto som hobby, att proffsen har ju då kanske har bättre och/eller dyrare utrustning som man själv inte har råd med.
Vilket kanske påverkar att man inte kan exprementera i den grad man vill.
Jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar på hal is :) men det är en tanke som slog mig

jag upplever inte att de flesta proffs skulle vara experimentlystna o.s.v
snarare så fastnar många yrkesfotografer i ett fack som fungerar.

Kim7i skrev:

men inte alltid bör tilläggas?

det hängde jag inte med på..vad menar du?

Det finns en tidigare tråd i forumet som hette nånting med "allvar eller sandlåda" det disskuterades om dessa personer som inte ger så intlegenta kommentarer som exempelvis "Skitbild" "dina bilder stinker de passar bäst i din byrålåda" etc etc
iofs har jag varit förskonad av de värsta kommentarerna på nån bild, men det var ju nån bild som jag slängde ut ibörjan som medlem det var en kanotist som blev iknuffad från en bro den är borttagen på den fick jag nån liknande kommentar men nu i efterhand så var det ju en ganska suddig bild och ens självkritiska hann ikapp det är därför den är borttagen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar