Annons

sRGB eller Adobe RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

UMC

Aktiv medlem
Vilken inställning på kameran (Sony A100) är att föredra sRGB eller Adobe RGB. Jag använder bilderna i huvudsak för utskrift. Redigerar med Photoshop 5.O samt har en HP Photosmart 3310 skrivare. Har hört att det är bättre att använda Adobe RGB för utskrift men innebär det att man kan köra på Adobe RGB hela tiden eller man ska skifta mellan sRGB o A-RGB. Det är ju inte lätt att veta i förväg vad man ska använda bilden till.

Använd Adobe RGB i alla lägen utom när du spar bilder för att visa på skärmen då ska du konvertera i PS till sRGB.

Adobe RGB har ett större färgomfång, vilket inte syns på skärmen.

Finns miljoner med artiklar på forumet och nätet om detta, sök och du finner..

Det är inte troligt att din skrivare kan hantera Adobe RGB. De allra flesta bläckstråleskrivare använder sRGB. Och för att få bättre överensstämmelse mellan skärm och skrivare bör du använda samma färgrymd i båda. Skrivaren gör ju ändå om färgerna till sRGB, så då är det bäst att du ser vad som händer på skärmen.

/B

bengtc skrev:
Det är inte troligt att din skrivare kan hantera Adobe RGB. De allra flesta bläckstråleskrivare använder sRGB. Och för att få bättre överensstämmelse mellan skärm och skrivare bör du använda samma färgrymd i båda. Skrivaren gör ju ändå om färgerna till sRGB, så då är det bäst att du ser vad som händer på skärmen.

/B

när man fotar och sedan redigerar bilderna vill man ha så bra färgrymd som möjligt, right?

mitt förslag är att alltid fota och redigera i AdobeRGB..

sedan när du ska ladda upp på nätet eller skriva ut på skrivare som hanterar sRGB så konverterar du till den profilen..

Instämmer - bara det bästa är gott nog.
Men eftersom endast de dyraste proffsskärmarna (>10.000 kr) kan hantera Adobe RGB och vanliga bläckstråleskrivare också använder sRGB, så är det ju det som gäller för de allra flesta.

/B

bengtc skrev:

/B

Stämmer detta verkligen?
Har för mig att de flesta hyfsade fotoskrivare idag är i nivå med AdobeRGB.
Vad menar du med att skrivaren gör om till sRGB?
Man väljer väl själv vid utskrift om och hur skrivaren ska sköta färghanteringen.

/Thomas

Jag är ingen kanonexpert på skrivare, men det är vad jag läst mig till på ett flertal ställen. Det är också min egen erfarenhet - använder jag Adobe RGB i bilderna blir de aningen rödare på min nuvarande skrivare (Epson R1800) och även på tidigare (Epson 1270).
Möjligen finns info om detta på respektive skrivares hemsida.

/B

bengtc skrev:
Jag är ingen kanonexpert på skrivare, men det är vad jag läst mig till på ett flertal ställen. Det är också min egen erfarenhet - använder jag Adobe RGB i bilderna blir de aningen rödare på min nuvarande skrivare (Epson R1800) och även på tidigare (Epson 1270).
Möjligen finns info om detta på respektive skrivares hemsida.

/B

OK.
Jag är heller inte expert på området.
Säkert någon kunnig här som kan klargöra detta.

/Thomas

Nu blev det förvirrat.

En skrivare använder varken Adobe RGB eller sRGB. Adobe och sRGB är standardiserade, enhetsoberoende arbetsfärgrymder. sRGB motsvarar ungefär vad en medelskärm klarar av att återge, och Adobe är lite större än ett bra tryck eller utskrift.

En given skrivare har tillsammans med ett givet papper ett visst färgomfång - en enhetsberoende färgrymd (alltså, olika färger kan återges med en viss maximal mättnad).

Om man utgår från Adobe RGB så kan man på ett kontrollerat sätt sänka färgmättnaden i bilden. Utgår man från sRGB så går man troligen miste om möjlighet till en del mättnad vid utskrift.

Min poäng var att när man redigerar en bild för utskrift, bör man använda en färgrymd som ligger så nära som möjligt den färgrymd som skrivaren klarar av att hantera. Och i de allra flesta fall är det sRGB eller något liknande.
Men som sagt - kolla upp det med skrivarens tillverkare.

/B

Ok, jag förstår. Och min poäng är att man bör använda en färgrymd som ligger nära, men är större än utskriftsfärgrymden.

Det blev lite blandade åsikter om detta ämne. För kännedom använder jag en HP Photosmart 3310 skrivare. Har ingen erfarenhet av andra märken men det kunde vara av intresse att höra andras åsikter om bra fotoskrivare i normalt prisläge.

The proof of the pudding is the eating.
Att prova sig fram är väl det enda raka.

Blir du missnöjd med resultatet från båda färgrymderna, kan du undersöka om det finns nyare och bättre färgprofiler för din skrivare och ditt papper. Det är ofta en svag länk i kedjan.
Det finns olika sajter där man kan låta göra anpassade färgprofiler. Det kostar inte alltför mycket. Se t.ex: http://cathysprofiles.com/

Jag har testat och kan rekommendera Cathy - mina skrivarproblem löstes med nya färgprofiler.

/Bengt

De flesta Epsonskrivare med pigmentbläck kan skriva ut färger som ligger utanför Adobe RGB. Bilden nedan visar en profil för en vanlig konsumentskrivare, Epson R800 gjort för Epson Premium Glossy Photo papper jämfört med Adobe RGB.

En bild i arbetsfärgrymden Adobe RGB som skrivs ut med denna skrivar/papperskombination, tappar alltså mättnad i de färger som ligger utanför Adobe RGB (den grå delen i bilden). Om bilden varit i sRGB hade resultatet blivit ännu sämre.

Kan ni välja så använd alltid hellre Adobe RGB än sRGB som arbetsfärgrymd när ni ska skriva ut bilden och använd labb som kan hantera det. Skriver ni ut själva bör ni aldrig konvertera till sRGB före utskrift om bilden från början har en större färgrymd.

Bilagor

• r800pgppvsargb.jpg
    r800pgppvsargb.jpg
    10.5 KB · Visningar: 1,092
Intressant! Det betyder ju att jag har pratat i mössan i mina tidigare inlägg. Varifrån har du fått bilden och information?

/Bengt

En skrivare använder varken AdobeRGB eller sRGB som färgrymd, då RGB-färgrymdena är för enheter som bygger upp färgen av ljus, medans skrivare bygger färgena av pigment. CMYK-färgrymder passar däremot förträffligt skrivare.

Har du en skrivare som klarar en färgrymd som delvis ligger utanför AdobeRGB, då bör du fota med RAW och i råkonverteraren inte konvertera till AdobeRGB, utan till någon större färgrymd istället, exempelvis ProPhotoRGB och bearbeta din bild i den. Sen när du ska skriva ut konverterar du till din skrivarprofil och väljer lämplig konverteringsmetod beroende på hur färgerna i bilden ligger i färgrymden i förhållande till skrivarprofilen.

bengtc skrev:
Varifrån har du fått bilden och information?
Informationen kommer från en skrivarprofil som jag har gjort för Epson R800 och deras Premium glossy papper. Det finns många olika program som hanterar färgprofiler och jämför tex skrivarprofiler med olika färgrymder.

De mest avancerade som tex Chromix Colorthink kostar en del, men då kan man också analysera och editera profiler. Vill du bara jämföra färgrymder kan du tex använda Microsofts Color Control Panel Applet som den här bilden är gjord med. För Mac heter det Colorsync Utility. Om du går till drycreekphoto.com kan du se jämförelser för flera olika skrivare direkt på webben.

Eeros skrev:
En skrivare använder varken AdobeRGB eller sRGB som färgrymd, då RGB-färgrymdena är för enheter som bygger upp färgen av ljus, medans skrivare bygger färgena av pigment. CMYK-färgrymder passar däremot förträffligt skrivare.
För att kunna skriva ut en bild korrekt, måste den konverteras till en skrivarprofil som är gjord för den aktuella skrivar, bläck och papperskombinationen. Denna konvertering sker från en arbetsfärgrymd som bilden befinner sig i. I de flesta fall är det sRGB eller Adobe RGB som är de mest kända, även om de finns många fler arbetsfärgrymder.

Om skrivarprofilen har större färgrymd än den arbetsfärgrymd man konverterar från, utnyttjar man ju inte de möjligheter skrivaren har att skriva ut mättade färger. Detta märks mest för grönt och blått, men också rött och gult kan man ibland se skillnad på.

Man kan råda bot på detta genom att använda tex Wide Gamut RGB (Canons DPP) eller ProPhoto RGB, en färgrymd som jag själv använder och som också används av tex Adobe Lightroom i en modifierad form.

Eeros skrev:Har du en skrivare som klarar en färgrymd som delvis ligger utanför AdobeRGB, då bör du fota med RAW och i råkonverteraren inte konvertera till AdobeRGB, utan till någon större färgrymd istället, exempelvis ProPhotoRGB och bearbeta din bild i den.
Det finns en del kontroverser kring väldigt stora färgrymder och därför är jag av uppfattningen att om man inte vet exakt varför man bör använda dem, ska man hålla sig till Adobe RGB som arbetsfärgrymd. Dessutom är skillnaderna mellan Adobe RGB och skrivarprofiler relativt små. Det är tex större skillnad i färgåtergivning mellan blanka och matta papper.

Mysteriet djupnar.
Jag gjorde som du förslog - öppnade MS Color Control och jämförde AdobeRGB och sRGB med min skrivarprofil till Epson R1800 (Premium Glossy-papper).

Detta är Adobe RGB:
AdobeRGB-EpsonR1800PremiumGlossy.jpg

Och detta är sRGB:
sRGB-EpsonR1800PremiumGlossy.jpg

Det gråtonade är skrivarprofilen.

I både fallen är ju skrivarprofilens färgomfång mindre. Med sRGB är överensstämmelsen lite bättre. Tvärtom mot din bild (som du kanske fått från en specialanpassad skrivarprofil(?)).

Det talar kanske för att använda sRGB, men det intressanta blir ju om konverteringen till den mindre färgrymden går bättre från AdobeRGB eller från sRGB.

Som alltid - ju mer man luskar desto djupare sjunkerr man ner i förvirringen. Eller finns det bättre förklaringar?

/B

Jag tror du tolkar bilden fel. Din skrivarprofil är väsentligt större än sRGB för vissa färger. Har du vridit på 3D bilden i första bilden, Adobe RGB?

Du ser det lättare om du väljer visningsvy tvärt om, alltså välj profilen i huvudfönstret och jämförelseobjektet sRGB eller aRGB i visningsfönstret, då blir skrivarprofilen färgad.

Även om jag vrider 3d-bilden blir förhållandena desamma. Likaså om jag lägger skrivarprofilen överst.
Slutsatsen jag drar är - för att få ut max av sin skrivare bör man skaffa nya och bättre skrivarprofiler.

/B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar