bengtc skrev:
Varifrån har du fått bilden och information?
Informationen kommer från en skrivarprofil som jag har gjort för Epson R800 och deras Premium glossy papper. Det finns många olika program som hanterar färgprofiler och jämför tex skrivarprofiler med olika färgrymder.
De mest avancerade som tex Chromix Colorthink kostar en del, men då kan man också analysera och editera profiler. Vill du bara jämföra färgrymder kan du tex använda Microsofts Color Control Panel Applet som den här bilden är gjord med. För Mac heter det Colorsync Utility. Om du går till drycreekphoto.com kan du se jämförelser för flera olika skrivare direkt på webben.
Eeros skrev:
En skrivare använder varken AdobeRGB eller sRGB som färgrymd, då RGB-färgrymdena är för enheter som bygger upp färgen av ljus, medans skrivare bygger färgena av pigment. CMYK-färgrymder passar däremot förträffligt skrivare.
För att kunna skriva ut en bild korrekt, måste den konverteras till en skrivarprofil som är gjord för den aktuella skrivar, bläck och papperskombinationen. Denna konvertering sker från en arbetsfärgrymd som bilden befinner sig i. I de flesta fall är det sRGB eller Adobe RGB som är de mest kända, även om de finns många fler arbetsfärgrymder.
Om skrivarprofilen har större färgrymd än den arbetsfärgrymd man konverterar från, utnyttjar man ju inte de möjligheter skrivaren har att skriva ut mättade färger. Detta märks mest för grönt och blått, men också rött och gult kan man ibland se skillnad på.
Man kan råda bot på detta genom att använda tex Wide Gamut RGB (Canons DPP) eller ProPhoto RGB, en färgrymd som jag själv använder och som också används av tex Adobe Lightroom i en modifierad form.
Eeros skrev:Har du en skrivare som klarar en färgrymd som delvis ligger utanför AdobeRGB, då bör du fota med RAW och i råkonverteraren inte konvertera till AdobeRGB, utan till någon större färgrymd istället, exempelvis ProPhotoRGB och bearbeta din bild i den.
Det finns en del kontroverser kring väldigt stora färgrymder och därför är jag av uppfattningen att om man inte vet exakt varför man bör använda dem, ska man hålla sig till Adobe RGB som arbetsfärgrymd. Dessutom är skillnaderna mellan Adobe RGB och skrivarprofiler relativt små. Det är tex större skillnad i färgåtergivning mellan blanka och matta papper.