kalisz
Aktiv medlem
Hej,
Någon kanske kan ge mig lite tips när det gäller skärmkalibrering....
Jag har köpt en spider2 och försöker kalibrera 2 skärmar som jag har.
(en HP 2035 och en HP L1925)
Jag körde med gamma 2.2 och 6500 K. Jag upplever att efter kalibreringen så är bilden
på 2035 mer korrekt och även om de färgmässigt blev mer lika än tidigare så ser folk
rejält "solbrända" ut på min L1925a. Jag har märkt att jag får kalibrera min L1925
med gamma 1.8 för att få kontrast och brightness på hyfsat samma nivå.
(jag skruvar inte alls på skärmens kontrast och brigtness utan kör med skärmens
default inställningar)
Nu är ju ingen av skärmarna av high-end typ men ska det verkligen skilja så mycket?
Några tips på hur man kalibrerar 2 skärmar så att samma bild ser hyfsat lika ut på båda?
(Det var ju därför jag köpte kalibratorn
Funderar på om man måste satsa på en dyrare kalibrator? Har kikat på en "Gretag Macbeth
Eye-One Display2" men vet inte om den extra tusenlappen verkligen fixar problemet?
Tack på förhand,
Michael
Någon kanske kan ge mig lite tips när det gäller skärmkalibrering....
Jag har köpt en spider2 och försöker kalibrera 2 skärmar som jag har.
(en HP 2035 och en HP L1925)
Jag körde med gamma 2.2 och 6500 K. Jag upplever att efter kalibreringen så är bilden
på 2035 mer korrekt och även om de färgmässigt blev mer lika än tidigare så ser folk
rejält "solbrända" ut på min L1925a. Jag har märkt att jag får kalibrera min L1925
med gamma 1.8 för att få kontrast och brightness på hyfsat samma nivå.
(jag skruvar inte alls på skärmens kontrast och brigtness utan kör med skärmens
default inställningar)
Nu är ju ingen av skärmarna av high-end typ men ska det verkligen skilja så mycket?
Några tips på hur man kalibrerar 2 skärmar så att samma bild ser hyfsat lika ut på båda?
(Det var ju därför jag köpte kalibratorn
Funderar på om man måste satsa på en dyrare kalibrator? Har kikat på en "Gretag Macbeth
Eye-One Display2" men vet inte om den extra tusenlappen verkligen fixar problemet?
Tack på förhand,
Michael