Annons

Spyder2 och skärmkalibrering...

Produkter
(logga in för att koppla)

kalisz

Aktiv medlem
Hej,

Någon kanske kan ge mig lite tips när det gäller skärmkalibrering....

Jag har köpt en spider2 och försöker kalibrera 2 skärmar som jag har.
(en HP 2035 och en HP L1925)

Jag körde med gamma 2.2 och 6500 K. Jag upplever att efter kalibreringen så är bilden
på 2035 mer korrekt och även om de färgmässigt blev mer lika än tidigare så ser folk
rejält "solbrända" ut på min L1925a. Jag har märkt att jag får kalibrera min L1925
med gamma 1.8 för att få kontrast och brightness på hyfsat samma nivå.

(jag skruvar inte alls på skärmens kontrast och brigtness utan kör med skärmens
default inställningar)

Nu är ju ingen av skärmarna av high-end typ men ska det verkligen skilja så mycket?

Några tips på hur man kalibrerar 2 skärmar så att samma bild ser hyfsat lika ut på båda?
(Det var ju därför jag köpte kalibratorn :)

Funderar på om man måste satsa på en dyrare kalibrator? Har kikat på en "Gretag Macbeth
Eye-One Display2" men vet inte om den extra tusenlappen verkligen fixar problemet?

Tack på förhand,

Michael
 
Det låter lite oroväckande... jag har själv tänkt att köpa en Spyder2 eftersom den verkar vara en prisvärd produkt som enligt tester skall göra ett bra jobb.

Men du kan ju bara ha en färgprofil i datorn... och den gäller ju för den senast kallibrerade skärmen... eller? Om du kör två skärmar så är det väl så att den ena blir kallibrerad och den andra kör på den första skärmens profil.

Jag jobbar i butik och det är nästan omöjligt att få våra LCD/Plasma skärmar inställda så att de visar en likvärdig bild trots att vi kör från samma DVD via en HDMI-växel. Vi använder en kalibreringsskiva med testbilder och det är stört omöjligt att till och med få samma tillverkares olika modeller att se likadana ut.

Jag vet inte ifall detta inlägg gav något, men det kanske är starten på en intressant diskussion om ett av de allra viktigaste momenten inom digitalfoto... att kunna redigera sina bilder och veta att inte arbetar med 'färgade glasögon...'

/Peter
 
Du skriver inte om du har båda skärmarna på samma dator eller olika.
Sedan finns det två varianter av programvaran till Spydern. Vilken Har du.

För mig fungerar display 2 utmärkt. Och jag kör inte på highendskärmar. Dock är jag amatör och inte så känslig. Men jag vill ha viss likhet mellan mina utskrifter och det jag ser på mina skärmar(1 stationär och två bärbara).
Det hade jag inte innan jag köpte Display 2.

Även de som har lånat den har blivit nöjda.
 
Den länken funkade inte för mig...

Finns under Support -> Knowledgebase -> How do I calibrate across monitors using the same target?
 
Tack för alla svar!

>Du skriver inte om du har båda skärmarna på samma dator eller olika.

Jag kör på 2 skärmar på 2 olika datorer. Båda datorerna kör med ATI radeon kort med samma drivrutin.

>en du kan ju bara ha en färgprofil i datorn...

Du kan kalibrera skärmen efter olika färgtemperaturerar och gamma värden och sedan använda den medföljande programvaran "profile chooser" för att byta olika profiler "on the fly" då ser man hur bilden förändras...
(Det finns även en before/after knapp så man kan se skillnaden)

För mig var det som sagt mest lika då jag körde med gamma 1.8 på den ena och 2.2 på den andra.

Jag hade hopppats att skärmarnas bild skulle vara mer lika (än vad den blev) efter kalibrering. Hur ska man annars justera färginställningar i photoshop när de ser så olika ut? Vid hudtoner så var det specielt märkbart....
(det var ju till det som jag behövde kalibratorn)

Nu har jag lämnat tillbaka min spyder2 och beställt en "Gretag Macbeth Eye-One Display2" som förhppningsvis ska vara bättre.

Tyvärr är den restnoterad så det tar ett tag innan jag får prova den...

//Michael
 
I mjukvaran för Spyder 2(i.a.f. Pro Studio versionen) så finns ett val för att kalibrera så du ska få visuellt lika visning. Nackdelen med detta läge är att om du inte har två identiska skärmar så kommer den ena troligen inte utnyttja sin kapacitet fullt ut då de flesta skärmar är olika och bra på olika saker.

Dessutom finns det vissa skärmar som inte fungerar bra att kalibrera, och vissa skärmar som fungerar med en kalibrator men inte en annan.

Bara det att gamman skiljer såpass mycket skvallrar om att något inte är helt sunt. Normalt sett så ligger de flesta skärmar på PC runt 2.2 eller däromkring medans Mac-skärmar oftast kördes på 1.8. Med så olika gamma så skiljer sig återgivningen åt en del.
 
Jag hade inte Pro versionen utan den som bara heter "Spyder 2"
(1995:- på scandinavian photo)

http://shop.colorvision.ch/product.php?xProd=22&xSec=2

Så det verkar att Pro versionen har mer finesser och klarar av mer.

En sak som jag tyckte att Spyder2 inte tog hänsyn till (eller var dålig på )
var brightness och kontrast d.v.s samma bild såg mörkare ut på ena skärmen
än den andra. (detta ändrar ju färgnyanserna också)

Så kollade man exempelvis på samma solnedgångs eller skymnings bild så är det avgörande
att både färger och kurvor ser lika ut. vilken skärm ska man annars ställla in efter? eller lita på?

Även om jag inte kräver att bilderna ska vara exakt lika så tycker jag att mina investerade
2000 kr inte gav mig tillräckligt än innan då jag justerade med adobes programvara.
(möjligt också att mina skärmar inte är tillräckligt bra)

En annan nackdel som jag upplevde med spider är att den tar lång tid på sig (mellan 8-13 minuter/kalibrering).

Hade resultat varit bra så är tiden acceptabel men när man justerar 13 minuter, inte är nöjd med bilden
justerar 13 minuter till med andra inställningar o.s.v så kan några kvällar gå åt för att kalibrera...
(och jag som bara ville ha ett enkelt sätt :)

//Michael
 
Nu har jag lämnat tillbaka min spyder2 och beställt en "Gretag Macbeth Eye-One Display2" som förhppningsvis ska vara bättre.

Tyvärr är den restnoterad så det tar ett tag innan jag får prova den...

//Michael

Ursäkta en framfusig fråga men...
Var har du beställt den? AppleStore?

Det skulle vara mycket intressant att höra din åsikt när du får din Eye-One eftersom du då testat båda... och uppenbarligen inte var nöjd med Spyder2

/Peter
 
Hej

Lite OT

Men kanske intressant ändå, dubbla skärmar som skall kalibreras etc

Microsoft Color Control Panel Applet

Diskussion med skaparen från Microsoft, måste logga in.

http://forums.robgalbraith.com/showflat.php?Cat=0&Number=373630&page=0&fpart=7&vc=1

Laddas ner här.

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/colorcontrol.mspx


Annat, tester

http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm

http://www.ekdahl.org/kurs/Spyder2/index.html


Foto med Windows XP

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/default.mspx




MVH

Omar Brännström
 
Fick idag min Gretag Macbeth och kalibrerat några gånger under kvällen och måste säga att jag är väldigt nöjd.

Programmet som följde med hade fler optioner att välja på, bland annat "luminance" kalibrering vilket jag saknade på spider2. (kanske finns med i Pro versionen)

Har laddat ned ett antal olika "colorchecker pages" och båda skärmarna ser nu väldigt lika ut :)

Ska försöka återkomma med en mer utförlig beskrivning när jag utforskat programvaran mer....

Tack för alla svar och länkar,

Michael
 
kalisz skrev:
Fick idag min Gretag Macbeth och kalibrerat några gånger under kvällen och måste säga att jag är väldigt nöjd.
Kul att höra!
Det verkar som jag kommer bli ytterligare en tusenlapp fattigare. Väntar med spänning på mer intryck!

/Peter
 
kalisz skrev:
Fick idag min Gretag Macbeth och kalibrerat några gånger under kvällen och måste säga att jag är väldigt nöjd.

Programmet som följde med hade fler optioner att välja på, bland annat "luminance" kalibrering vilket jag saknade på spider2. (kanske finns med i Pro versionen)
I Pro mjukvaran för Spyder 2 kan du välja gamma, kurvor och lumincance mode fritt i princip. Just för luminance kan du välja visuellt eller absolut, just om du har flera skärmar som du vill ha lika.
 
Damocles skrev:
I Pro mjukvaran för Spyder 2 kan du välja gamma, kurvor och lumincance mode fritt i princip. Just för luminance kan du välja visuellt eller absolut, just om du har flera skärmar som du vill ha lika.

Jag misstänkte det....

Det är nog inte rättvist att jämföra "Gretag Macbeth" mot spyder2, Man ska nog jämföra den mot spyder2 pro
( den kostar ju trots allt 1000 kr mer än spyder2)

Det man kan konstatera är att vill man ha "luminance" kalibrering så är det i den prisklassen eller ännu mer avancerade så man får satsa på.

//Michael
 
Hej,

Jag har en Spyder2 som jag kör på en 5 år gammal 19" TFT samt en 2.5år gammal TFT.

Självklart kan resultet inte bli exakt då den nyare skärmen klämmer ur sig mer än 60% mer ljus ( den gamla skärmen ser ut som en 15w glödlampa brevid den nya ) - däremot blir färgerna de samma på skärmarna.

Nu är det dessutom på väg en sproilans 24" Wide som snart kommer bli huvudskärm.

Mvh Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.