Mitt arbetsflöde är: fotar raw och adobeRGB. laddar in bilderna i C1 och ställer in allt, sen batchar jag ut bilderna i tiff 16 bitar med adobeRGB. Kontrollerar bilderna i photoshop och rättar till eventuella skavanker och sist konverterar till labbets profil och skickar iväg bilderna. Jag jobbar hela tiden i RGB och har ställt in C1 och photoshop rätt (vad jag vet och har läst här på FS)
C1:
Jag har valt min kamera (1DmkII) och då laddas generic v2 profilen in. Sen på output har jag AdobeRGB, web sRGB och proof AdobeRGB. Monitor profilen är den senast kalibrerade.
Photoshop:
RGB = Adobe RGB
CMYK = Euroscale Coated v2
Gray = Dot gain 15%
Spot = Dot gain 15%
Preserve embedded... på alla policies
Conversion options har jag inte ändrat på, dvs. jag använder Adobe (ACE) och Relative colorimetric.
Senaste bilderna jag skickade gick till fotolabo med deras profil och i RGB. Dom kom tillbaka väldigt gula i tonen. Jag har tittat på bilderna i lite olika ljus: glöd, halogen och lysrör, men utskrifterna är väldigt gula oavsett ljus ?
Jag har inte testat så många olika bilder eftersom jag precis fått hem utrustningen och detta var första utskicket för print.
När jag kalibrerar rekommenderar programmet en gamma på 2.2 och en white point på 6500K. Vad bör jag välja där ? Jag har en ny 20" widescreen LCD skärm från Dell, 2005FPW.