Annons

Spyder2 fråga..

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Har precis fått och använt min Colorvision Spyder2. Problemet är att jag tycker att jag får en varm ton i gråskalorna. t.ex. här på fotosidan tycker jag att allt som jag innan tyckte var grått på hemsidan drar nästan å gulaktigt...

Är det något som inte stämmer eller behöver man bara vänja sig?
 
Jag har problem med att dom bilder jag skickar till tryck får mer gult i sig... vi kanske gör nåt fel? Någon som har svaret ?
 
Menar du den "gråa bakgrunden till bilder och knappar och andra saker här på fotosidan så är det en del gult här och. Och ögat anpassar sig också rätt bra så det kan vara en synvilla att du ser lite gula stick i neutralgråa saker då andra närliggande saker har gult i sig.

Något du enkelt kan göra är att öppna vilken bild som helst i fotoshop och välja desaturate och ta bort färgen, är det grått så funkar det.

Kolla även andra svart-vita bilder här på fotosidan om det är färgstick i dessa?

Här är två som jag vet inte har färgstick om de inte tillkommit efter de lämnade min dator.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=316558
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=347727
 
Kikar man i koden har den gråa bakgrunden färg #A9A697, dvs inte helt grått.
I RBG blir det 169 rött, 166, grönt och 151 blått.

Tycker det verkar lite mystiskt att inte ha neutral färg dock.
 
Tittar du förresten på bilderna i ovankant, ska blommorna vara något gulröda och bladen gulgröna, tjejen i mitten neutral och den sista (lilla flickan?) blåaktig.
 
Sitter o funderar på vilket Kelvinvärde man bör kalibrera till, man kunde ju välja på t.ex. 5000 och 6500, kan det ha något med saken att göra?
När jag tittarpå en bild som jag vet är svart/vit så kan jag inte säga att det är ett starkt färstick direkt, svagt nog för att jag ska fundera på om det finns där alls.

Det som bekymrar mig mest är att om man väljer grå bakgrund när man tittar på en bild här på fotosidan så är det absolut en varm gul ton i den...
 
Vilket Kelvin du skall kalibrera till beror på hur du jobbar.

Om du jobbar med en kvalitetskärm och ofta jämför utskrifter/tryck mot en korrekt betraktningslampa bör du nog satsa på 5000 Kelvin som är standard i grafiska branchen.

Sitter du med en mer normal skärm och jobbar med ”blandmedia” (webb - utskrift) är det nog bättre med 6500 Kelvin.

Ett problem med standardskärmar är att även om du kan välja 5000 Kelvin så klarar de inte riktigt av att hantera den färgtemperaturen.
Skärmen tappar mycket i ljusstyrka och ser ”smutsig” ut. Ljusgrå toner ser ofta gula ut.

”Det som bekymrar mig mest är att om man väljer grå bakgrund när man tittar på en bild här på fotosidan så är det absolut en varm gul ton i den...”
Men så är också den grå bakgrunden lite gulaktig i färgen. Som nämnts tidigare.
 
Reine skrev:
Jag har problem med att dom bilder jag skickar till tryck får mer gult i sig... vi kanske gör nåt fel? Någon som har svaret ?
Något svar finns inte, bara olika möjliga orsaker.

Det kan vara fel på er skärminställning.
Det kan vara fel på ert arbetsflöde.
Tryckeriet kan ha avvikelser från neutral färgåtergivning.
Ni betraktar trycket i fel ljus, kanske en varmvit lysrörsarmataur.

När ni skickar bilder för tryck, skickar ni dem som RGB eller CMYK?
Om ni skickar som CMYK, vilket CMYK använder ni? Kör ni bara med att ändra färgläge till CMYK då används en konvertering som förutsätter ett amerikanskt tryckeri med rulloffset.
Har ni en profil från tryckeriet ni använder? Då kan den vara felaktig. Kanske...

Blir allt för gult, även neutrala färgtoner som grått tyg och liknande?
 
Senast ändrad:
micke80 skrev:

Det som bekymrar mig mest är att om man väljer grå bakgrund när man tittar på en bild här på fotosidan så är det absolut en varm gul ton i den...

Som sagt så är den inte neutral grå. Kolla på min bild "Jerker", med "grå" bakgrund. Då ser du tydligt skillnaden. Om bilden också har en gul ton, ja då är det något knas. Den ska vara helt neutral.
 
Mitt arbetsflöde är: fotar raw och adobeRGB. laddar in bilderna i C1 och ställer in allt, sen batchar jag ut bilderna i tiff 16 bitar med adobeRGB. Kontrollerar bilderna i photoshop och rättar till eventuella skavanker och sist konverterar till labbets profil och skickar iväg bilderna. Jag jobbar hela tiden i RGB och har ställt in C1 och photoshop rätt (vad jag vet och har läst här på FS)

C1:
Jag har valt min kamera (1DmkII) och då laddas generic v2 profilen in. Sen på output har jag AdobeRGB, web sRGB och proof AdobeRGB. Monitor profilen är den senast kalibrerade.

Photoshop:
RGB = Adobe RGB
CMYK = Euroscale Coated v2
Gray = Dot gain 15%
Spot = Dot gain 15%
Preserve embedded... på alla policies
Conversion options har jag inte ändrat på, dvs. jag använder Adobe (ACE) och Relative colorimetric.


Senaste bilderna jag skickade gick till fotolabo med deras profil och i RGB. Dom kom tillbaka väldigt gula i tonen. Jag har tittat på bilderna i lite olika ljus: glöd, halogen och lysrör, men utskrifterna är väldigt gula oavsett ljus ?

Jag har inte testat så många olika bilder eftersom jag precis fått hem utrustningen och detta var första utskicket för print.

När jag kalibrerar rekommenderar programmet en gamma på 2.2 och en white point på 6500K. Vad bör jag välja där ? Jag har en ny 20" widescreen LCD skärm från Dell, 2005FPW.
 
Reine skrev:
...Senaste bilderna jag skickade gick till fotolabo med deras profil och i RGB. Dom kom tillbaka väldigt gula i tonen. Jag har tittat på bilderna i lite olika ljus: glöd, halogen och lysrör, men utskrifterna är väldigt gula oavsett ljus ?..
Fotolabo är det labb jag använder för nästan alla större förstoringar och de ger bra bilder med rätt färger. Absolut inte gula även om jag med armen uppvriden på ryggen måste säga att de ligger en aningens % åt det gula snarare än blått i tonen.
Om jag måste välja mellan yin och yang.

Gör ett litet experiment.
Skapa ett nytt dokument i Photoshop som du fyller med R=G=B=128 i färg.

Konvertera på det sätt du brukar och se vilka färgvärden du får i dokumentet.
Jag får 108 -110 -112 för RGB.
 
nu har jag tittat och tittat och tittat på svartvita bilder så ögonen nästan blöder.... Det är nog så att det är min hjärna som lurar mig, mycket som ställde till det var nog faktiskt framförallt FS, jag har helt enkelt tagit för givet att allt är rena gåskalor utan färgton ;). Nåja, experimenterar vidare och håller tummarna!

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.